  • 1. Data: 2004-09-06 15:30:41
    Temat: faktura VAT - wyliczanie wartości brutto
    Od: "Marcin W." <m...@i...pl>

    Cześć,

    Mam takie pytanie odnośnie faktury VAT:
    Faktura składa się z kilku pozycji, powiedzmy z trzech, czy końcową wartość
    brutto wylicza się mnożąc końcową wartość netto (np. przez 1,22 dla VATu
    22%) czy też można zsumować wartości brutto dla każdej pozycji z osobna? Jak
    widać na poniższym przykładzie otrzymamy różne wyniki.

    Pierwsza wersja (sumowanie wartości brutto dla każdej pozycji):
    netto brutto
    1. pozycja 0,34 0,41
    2. pozycja 0,43 0,52
    3. pozycja 12,09 14,75
    suma 12,86 15,68 (15,68=0,41+0,52+14,75)

    Druga wersja (wyliczanie wartości brutto na podstawie wartości netto):
    netto brutto
    1. pozycja 0,34 0,41
    2. pozycja 0,43 0,52
    3. pozycja 12,09 14,75
    suma 12,86 15,69 (15,69 = 12,86 * 1,22)

    Która z tych dwóch wersji jest poprawna? Nasuwa się wniosek, że ta druga
    wersja, ale zauważcie, że wtedy suma wartości brutto się nie zgadza np. 0,41
    + 0,52 + 14,75 nie jest równe 15,69 (i może to być powodem np. odrzucenia
    faktury). Co na to prawo księgowe?

    Dzięki za pomoc.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2004-09-06 17:56:35
    Temat: Re: faktura VAT - wyliczanie wartości brutto
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Mam takie pytanie odnośnie faktury VAT:
    > Faktura składa się z kilku pozycji, powiedzmy z trzech,

    nie powiedzmy z trzech, tylko wiecej tego jest :) ustawa o VAT z 31 marca :)

    czy końcową wartość
    > brutto wylicza się mnożąc końcową wartość netto (np. przez 1,22 dla VATu
    > 22%) czy też można zsumować wartości brutto dla każdej pozycji z osobna?

    mozna i chyba nawet powinno byc, ale powiny tez byc inne kolumny.

> [...]
    > suma 12,86 15,68 (15,68=0,41+0,52+14,75)
    >

    > Druga wersja (wyliczanie wartości brutto na podstawie wartości netto):
    1,22)

    To juz Twoje zmartwienie jak sobie policzysz :)

> [...]
    0,41
    > + 0,52 + 14,75 nie jest równe 15,69 (i może to być powodem np. odrzucenia

    za nieprawidlowe prowadzenie ksiazg 5 lat :))))

    Cos musiales zle policzyc. Musi sie to zgadzac, jezeli masz problemy z
    liczeniem to zapraszam na matematyka.com.pl na forum.

    I tak w ogole to o vat posty prosze wysylac na pl.soc.prawo.podatki

    P.

  • 3. Data: 2004-09-06 18:22:01
    Od: "pawelek 220v" <p...@f...invalid>

    > Pierwsza wersja (sumowanie wartości brutto dla każdej pozycji):
    > netto brutto
    > 1. pozycja 0,34 0,41
    > 2. pozycja 0,43 0,52
    > 3. pozycja 12,09 14,75
    > suma 12,86 15,68 (15,68=0,41+0,52+14,75)
    >

    > Druga wersja (wyliczanie wartości brutto na podstawie wartości netto):
    > netto brutto
    > 1. pozycja 0,34 0,41
    > 2. pozycja 0,43 0,52
    > 3. pozycja 12,09 14,75
    > suma 12,86 15,69 (15,69 = 12,86 *
    1,22)

    Zwroc uwage na 3 liczbe po przecinku w pierwszym wyliczeniu
    0,41x + 0,52y +17,75z ... powinno pomoc.

    p[ozdr]
    http://www.finemedia.pl

  • 4. Data: 2004-09-06 20:13:58
    Temat: Re: faktura VAT - wyliczanie warto?ci brutto
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Przemek R. <p...@t...gazeta.
    pl> wrote:
    > Cos musiales zle policzyc. Musi sie to zgadzac, jezeli masz problemy z
    > liczeniem to zapraszam na matematyka.com.pl na forum.

    Dobrze policzył, tylko zaokrąglił do pełnych groszy. Można tak zaokrąglać
    i jakaś tam rozbieżność może być - na psp.podatki powiedzą dokładnie nt.
    podstawy prawnej.

    W każdym razie jak nie wiadomo, co zrobić, to lepiej policzyć o 1 grosz na
    korzyść US, nie pogniewają się.

    > I tak w ogole to o vat posty prosze wysylac na pl.soc.prawo.podatki

    FUT warning.

    P.

  • 5. Data: 2004-09-07 07:16:07
    Od: "Marcin W." <m...@i...pl>

    > Zwroc uwage na 3 liczbe po przecinku w pierwszym wyliczeniu
    > 0,41x + 0,52y +17,75z ... powinno pomoc.

    No właśnie przecież o to chodzi, o zaokrąglenia do pełnych groszy...
    Uważasz może, że dziesiąte części grosza mam umieścić na fakturze :)

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2004-09-07 07:21:55
    Od: "L." <r...@p...onet.pl>

    odpowiadając na twoje pytanie, poprawne jest podanie kwoty netto dla
    poszczególnego towaru
    czyli netto x 22% = brutto.
    pozycji może być setka na fakturze.
    podsumowanie na końcu faktury sugeruje ze należy dodać wszystkie wartości
    netto i wpisać kwotę "suma netto", dodać vat wszystkich towarów i wpisać
    "suma VAT", dodać każdą pozycję brutto i wpisać "suma brutto".

    nie stosuje się tej drugiej opcji przez Ciebie podanej, czyli "suma netto" x
    22%.
    Należy dobrze przyjżeć sie druczkowi faktury, a wszystko stanie się jasne.

    L.

  • 7. Data: 2004-09-07 07:22:02
    Od: "Marcin W." <m...@i...pl>

    > nie powiedzmy z trzech, tylko wiecej tego jest :) ustawa o VAT z 31 marca
    :)

    ???
    A skąd wiesz z ilu pozycji składa się faktura. Ja kupuję np. mydło, ręcznik
    i pastę do zębów, jak myślisz ile to jest pozycji? Według mnie trzy.

    > czy końcową wartość
    >
    > mozna i chyba nawet powinno byc, ale powiny tez byc inne kolumny.

    To swoją drogą.

    > Jak

    (15,68=0,41+0,52+14,75)

    > 1,22)
    >

    > To juz Twoje zmartwienie jak sobie policzysz :)

    To jest właśnie to o co pytam, mam takie zmartwienie więc pytam.

> [...]
    >
    > Cos musiales zle policzyc. Musi sie to zgadzac, jezeli masz problemy z
    > liczeniem to zapraszam na matematyka.com.pl na forum.

    Policzyłem dobrze, zwróć uwagę na zaokrąglenia. Wydaje mi się, że to jednak
    Ty potrzebowałbyś korepetycji...

    > I tak w ogole to o vat posty prosze wysylac na pl.soc.prawo.podatki

    Dzięki, tam spróbuję.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 8. Data: 2004-09-07 07:48:40
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik L. napisał:

> [...]
    > "suma VAT", dodać każdą pozycję brutto i wpisać "suma brutto".
    >

    > nie stosuje się tej drugiej opcji przez Ciebie podanej, czyli "suma netto" x
    Alez stosuje się. Dlaczego nie?
    Sprzedawca może wybrac jedną z KILKU prawidłowych, dopuszczonych przez
    przepisy metod liczenia VAT. O tym jaka zastosowal metodę nie musi
    informowac nikogo.

    > Należy dobrze przyjżeć sie druczkowi faktury, a wszystko stanie się jasne.

    Zalezy jaki się posiada druczek. Nie ma ustawowo obowiązujacego wzoru i
    na rynku wzorów druczków jest mnóstwo. Przepisy okreslają jedynie zestaw
    informacji na fakturze wymaganych. Reszta to poezja.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2004-09-07 07:51:06
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    ręcznik
    > i pastę do zębów, jak myślisz ile to jest pozycji? Według mnie trzy.

    chodzi mi o kolumny. il. sztuk, cena sztuki, itd.

    > Policzyłem dobrze, zwróć uwagę na zaokrąglenia. Wydaje mi się, że to
    jednak
    > Ty potrzebowałbyś korepetycji...

    nie liczylem tego na zdrowy rozum biore,

    P.

  • 10. Data: 2004-09-07 07:53:14
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > nie stosuje się tej drugiej opcji przez Ciebie podanej, czyli "suma netto"
    > 22%.
    > Należy dobrze przyjżeć sie druczkowi faktury, a wszystko stanie się jasne.

    no wlasnie, problem by sie pojawil gdyby kilka pozycji zawieralo towary z
    podatkiem 22
    i kilka z 7, sume przez jki p[odatek by wtedy pomnozyl ? :)

    P.