  • 1. Data: 2002-04-21 13:04:23
    Temat: dziwna spolka - jak to zrobic zgodnie z prawem
    Od: "Łukasz" <l...@n...net>

    Witam.

    Mam nastepujacy problem. Chcialbym wraz z dwojka znajomych zalozyc firme.
    Jednakze nie mamy pelnej kwoty na rozpoczecie dzialalnosci. W tej chwili
    rozmawiamy z pewnym gostkiem, ktory powiedzial, ze moze w te firme
    zainwestowac 100.000 zlotych... Niby fajnie, ale oczywiscie chce miec
    udzialy w firmie.

    Jednakze nie jest to tak proste. Poczatkowo firma ma byc zalozona na mnie.
    Dwoch kolegow narazie nie bedzie mialo z nia nic wspolnego poniewaz maja
    wlasne prace (i z reszta szkoda aby je na poczatku stracili, tym bardziej,
    ze sa dobrze oplacani przez pracodawcow). Po jakims czasie mamy zamiar
    zmienic forme firmy (na spolke) i wowczas pracowac w trojke.
    Natomiast teraz musimy cos zrobic z tym facetem co proponuje nam wspolprace.
    Myslimy, ze podzial zyzkow po 25% bylby rozsadnym (tym bardziej, ze on nic
    by w firmie nie robil - w przeciwienstwie do nas trzech). Z tym, ze jak to
    zrobic "na poczatku"? Zalozyc spolke skladajaca sie ze mnie i jego? i
    zapisac ze ja mam 75% udzialow a on 25%?
    Jak te 75% potem podzielic miedzy mnie a tych dwoch kolegow?

    chodzi mi oczywiscie o rozwiazanie zgodne z prawem i (nie ukrywam) tanie...

    pozdrawiam i dziekuje za odpowiedz
    Lukasz

  • 2. Data: 2002-04-21 17:09:36
    Temat: Re: dziwna spolka - jak to zrobic zgodnie z prawem
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Sun, 21 Apr 2002, Łukasz wrote:

    > zainwestowac 100.000 zlotych... Niby fajnie, ale oczywiscie chce miec
    > udzialy w firmie.

    Żeby w ogóle można było mówić o udziałach musicie założyć spółkę z o.o.
    Zastanawiałeś się chociaż w jakiej formie będziesz prowadzić działalność?

    > Jednakze nie jest to tak proste. Poczatkowo firma ma byc zalozona na mnie.

    Nie zakłada się firmy "na kogoś". To ktoś zakłada spółkę (DG) i
    ewentualnie obejmuje w niej udziały (akcje). We wszystkich przypadkach
    poza sp. z o.o. muszą się w to bawić co najmniej dwie osoby.

    > Dwoch kolegow narazie nie bedzie mialo z nia nic wspolnego poniewaz maja
    > wlasne prace (i z reszta szkoda aby je na poczatku stracili, tym bardziej,
    > ze sa dobrze oplacani przez pracodawcow). Po jakims czasie mamy zamiar

    W jaki sposób bycie wspólnikiem w spółce utrudni im wykonywanie etatowej
    pracy?

    > zmienic forme firmy (na spolke) i wowczas pracowac w trojke.

    Nie można przekształcić dzgosp na spółkę prawa handlowego i na odwrót.
    Spółki (z wyjątkiem zoo) nie mogą w drodze wypowiedzenia udziałów
    zredukować się do jednego wspólnika.

> [...]
    > by w firmie nie robil - w przeciwienstwie do nas trzech). Z tym, ze jak to

    Naiwny jakiś?

    > zrobic "na poczatku"? Zalozyc spolke skladajaca sie ze mnie i jego? i
    > zapisac ze ja mam 75% udzialow a on 25%?

    Zróbcie jak chcecie, podział zysków nie musi odpowiadać wielkości aportów.

    > Jak te 75% potem podzielic miedzy mnie a tych dwoch kolegow?

    Koledzy będą mieli niezłe problemy z zaszufladkowaniem tego dochodu, jeśli
    nie są wspólnikami spółki ani w niej nie pracują.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-04-21 17:16:59
    Od: "Łukasz" <l...@n...net>

    > Zastanawiałeś się chociaż w jakiej formie będziesz prowadzić działalność?
    s.c. ale teraz to chyba s.j.
    tylko wlasnie te udzialy...

    > W jaki sposób bycie wspólnikiem w spółce utrudni im wykonywanie etatowej
    > pracy?
    nie utrudni, ale bedzie pretekstem do zwolnienia... wiem, ze to glupio
    brzmi, ale
    maja takiego pracodawce... a nie moga sobie na to pozwolic bo maja na
    utrzymaniu
    zone i dzieci :)

    > Naiwny jakiś?
    nie, raczej mu to ryba. sam powiedzial ze nie ma co z pieniedzmi robic...

    dzieki za odpowiedz.
    to dalo duzo do myslenia...
    chyba skonsultuje sie z radca prawnym bo to bardziej zawile niz myslalem :)

    dzieki serdecznie
    lukasz

  • 4. Data: 2002-04-22 06:55:03
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pięknego Sun, 21 Apr 2002 19:09:36 +0200, "Gwidon S. Naskrent"
    <n...@a...pl> napisałbył:

    >Żeby w ogóle można było mówić o udziałach musicie założyć spółkę z o.o.

    A to dlaczego? SC również ma podział na udziały, choć owszem -- nie
    zalecam zakłądać z obcymi, bo jak gość się okaże oszołomem, to można
    wiele stracić... Dlatego ZOO byłoby najlepsiejsze, zwłaszcza, że 100
    tysięcy już właściwy kapitał zakładowy przewyższa...

    >W jaki sposób bycie wspólnikiem w spółce utrudni im wykonywanie etatowej
    >pracy?

    W pewnym sensie może, jeśli np. mają zakaz konkurencji lub
    upierdliwego szefa.

    >Koledzy będą mieli niezłe problemy z zaszufladkowaniem tego dochodu, jeśli
    >nie są wspólnikami spółki ani w niej nie pracują.

    UoD?
    --
    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 5. Data: 2002-04-22 08:25:01
    Od: "Roland" <a...@r...pl>

    > dzieki za odpowiedz.
    > to dalo duzo do myslenia...
    > chyba skonsultuje sie z radca prawnym bo to bardziej zawile niz myslalem
    :)

    Mozna tez zalozyc spolke z kapitalem docelowym, wlasnie szukam wzoru umowy
    takiej spolki.

    KK

  • 6. Data: 2002-04-22 13:57:45
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Mon, 22 Apr 2002, Tristan Alder wrote:

    > A to dlaczego? SC również ma podział na udziały, choć owszem -- nie

    Chodzi o udziały w rozumieniu art. 152 KSH. W odróżnieniu od spółki
    cywilnej w zoo wspólnik może mieć więcej niż jeden udział. Ponadto w KC
    jest trochę zamieszania z terminologią - raz mówi się o wkładzie
    wspólnika, a raz (art. 869) o udziale.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)