    From: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dziwna spolka - jak to zrobic zgodnie z prawem
    Date: Sun, 21 Apr 2002 19:09:36 +0200

    On Sun, 21 Apr 2002, Łukasz wrote:

    > zainwestowac 100.000 zlotych... Niby fajnie, ale oczywiscie chce miec
    > udzialy w firmie.

    Żeby w ogóle można było mówić o udziałach musicie założyć spółkę z o.o.
    Zastanawiałeś się chociaż w jakiej formie będziesz prowadzić działalność?

    > Jednakze nie jest to tak proste. Poczatkowo firma ma byc zalozona na mnie.

    Nie zakłada się firmy "na kogoś". To ktoś zakłada spółkę (DG) i
    ewentualnie obejmuje w niej udziały (akcje). We wszystkich przypadkach
    poza sp. z o.o. muszą się w to bawić co najmniej dwie osoby.

    > Dwoch kolegow narazie nie bedzie mialo z nia nic wspolnego poniewaz maja
    > wlasne prace (i z reszta szkoda aby je na poczatku stracili, tym bardziej,
    > ze sa dobrze oplacani przez pracodawcow). Po jakims czasie mamy zamiar

    W jaki sposób bycie wspólnikiem w spółce utrudni im wykonywanie etatowej
    pracy?

    > zmienic forme firmy (na spolke) i wowczas pracowac w trojke.

    Nie można przekształcić dzgosp na spółkę prawa handlowego i na odwrót.
    Spółki (z wyjątkiem zoo) nie mogą w drodze wypowiedzenia udziałów
    zredukować się do jednego wspólnika.

    > Natomiast teraz musimy cos zrobic z tym facetem co proponuje nam wspolprace.
    > Myslimy, ze podzial zyzkow po 25% bylby rozsadnym (tym bardziej, ze on nic
    > by w firmie nie robil - w przeciwienstwie do nas trzech). Z tym, ze jak to

    Naiwny jakiś?

    > zrobic "na poczatku"? Zalozyc spolke skladajaca sie ze mnie i jego? i
    > zapisac ze ja mam 75% udzialow a on 25%?

    Zróbcie jak chcecie, podział zysków nie musi odpowiadać wielkości aportów.

    > Jak te 75% potem podzielic miedzy mnie a tych dwoch kolegow?

    Koledzy będą mieli niezłe problemy z zaszufladkowaniem tego dochodu, jeśli
    nie są wspólnikami spółki ani w niej nie pracują.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)