  • 1. Data: 2003-09-12 12:02:52
    Temat: dług w spadku
    Od: "truda" <t...@p...pl>

    Proszę o poradę w sprawie.
    Otóż moja siostra rozwiodła sie, a po jakimś czasie zmarł jej były mąż. Jak
    sie później okazało miał niespłacony kredyt w banku, a zabezpieczeniem miała
    byc polisa na zycie, ale nie wiem jaka dokładnie (w tym samym banku).
    Początkowo sprawa wyglądała tak że bank ściagnie dług z polisy, ale póżniej
    doszli do wniosku ze nie należy sie wypłata z powodu rodzaju śmierci
    (zatrucie metanolem). No i teraz nad siostrą wisi wizja (bo bank jeszcze
    rozpatruje sprawe) splaty kredytu ponieważ jest jedynym prawnym opiekunem
    spadkobircy, czyli córki. Poradzie prosze co w tej sytuacji mozna zrobic,
    aby uniknąć ponoszenia takiego ciezaru finansowego przez najbliższych kilka
    lat (bank ewentualnie moze zgodzic sie na raty). Jesli bedzie potrzeba
    wiecej szczegółów to dopytam sie.
    Pozdrawiam
    truda

  • 2. Data: 2003-09-12 12:07:41
    Temat: Re: dług w spadku
    Od: Pawel Szymanski <p...@n...pl>

    In article <bjsclo$r47$1@panorama.wcss.wroc.pl>, truda wrote:
> [...]
    > lat (bank ewentualnie moze zgodzic sie na raty). Jesli bedzie potrzeba

    Nie jestem prawnikiem ale kiedys w radio slyszalem wypowiedz prawnika
    na ten temat: spadkobierca moze nie dziedziczyc dlugu jezeli zrezygnuje
    z calego spadku.

    Ever

    --
    Paweł Szymański
    p...@n...pl

  • 3. Data: 2003-09-12 12:23:56
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Proszę o poradę w sprawie.
    > Otóż moja siostra rozwiodła sie, a po jakimś czasie zmarł jej były mąż. Jak

    A jak ona może dziedziczyć, skoro to nie jest jej mąż? Chyba, że kredyt brali
    wspólnie, wtedy odrzucenie spadku nic nie da.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 4. Data: 2003-09-12 12:27:47
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    >  A jak ona może dziedziczyć, skoro to nie jest jej mąż? Chyba, że kredyt
    brali
    > wspólnie, wtedy odrzucenie spadku nic nie da.

    Wybaczcie, nie doczytałem dokładnie - to córka ma dziedziczyć? Jeśli jest
    niepełnoletnia, to automatycznie dziedziczy 'z dobrodziejstwem inwentarza',
    czyli nie musi spłacić bankowi więcej, niż wartość pozostałej części spadku.

    Liwiusz

  • 5. Data: 2003-09-12 12:39:40
    Od: "truda" <t...@p...pl>

    "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> wrote in message

    > Wybaczcie, nie doczytałem dokładnie - to córka ma dziedziczyć? Jeśli
    jest
    > niepełnoletnia, to automatycznie dziedziczy 'z dobrodziejstwem
    inwentarza',
    Tak, dziedziczy niepełnoletnia córka.

    > czyli nie musi spłacić bankowi więcej, niż wartość pozostałej części
    spadku.
    Nie musi, ale co zrobić kiedy zaczna przychodzic jakies tam papiery z banku
    dotyczace niespłacanego kredytu.
    Prosze o więcej szczegółów. Czy mozna nie przyjąć spadku w ogóle, a jesli to
    jest automatyczne to właśnie co zrobic z tym bankiem, co im przedstawic,
    jakie paragrafy, czy po prostu nic nie robic, ale w ten sposob to moze miec
    później doczynienia z komornikiem. No kompletnie nie mam pojęcia. Siostra
    pytała różnych znajomych ale nie potrafili jej wiele pomóc. Czy ma sie udać
    do prawnika?
    Pozdrawiam
    truda

  • 6. Data: 2003-09-12 12:47:04
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    truda wrote:

> [...]
    > Tak, dziedziczy niepełnoletnia córka.

    > spadku.
    > Nie musi, ale co zrobić kiedy zaczna przychodzic jakies tam papiery z

    Piszesz "jakieś papiery". W tych papierach może znajdziesz pewne
    szczehgóły.

    Napisz czy ten kredyt został wziety gdy byliście jeszczcze małżeństwem
    czy później. Jeśli wcześniej to odrzucenie spadku nic nie pomoże lub
    nawet pogorszy twoją sytuację, bo ceny uzyskiwane na licytacjach są
    często znacząco niższe od cen rynkowych, resztę i tak prawdopodobnie
    będziesz musiała płacić.

    I drugie pytanie: czy wartość spadku jest mniejsza czy większa od długu.

  • 7. Data: 2003-09-12 13:08:34
    Od: "truda" <t...@p...pl>

    "Jureq" <j...@X...ze.spamemX.op.pl> wrote in message
    > truda wrote:

    > Piszesz "jakieś papiery". W tych papierach może znajdziesz pewne
    > szczehgóły.
    No tak piszę, ale w czasie przyszłym, o tym ze prawdopodobnie zaczną.

    > Napisz czy ten kredyt został wziety gdy byliście jeszczcze małżeństwem
    > czy później.
    ależ ta sytuacja dotyczy mojej sistry, proszę, czytaj uważnie, bo dzzięki
    Boku mój mąż żyje i oby tak najdłużej

    A z tego co wiem to sostra o wziętym kredycie dowiedziała sie od banku po
    jego śmierci i nie wiem kiedy go wziął, ale na pewno bez jej wiedzy i
    podpisu!

    > I drugie pytanie: czy wartość spadku jest mniejsza czy większa od długu.
    nie wiem co moze być spadkiem, chyba najwyżej ta niewypłacona polisa. Nie ma
    wiecej spadku.

    Pozdrawiam
    truda

  • 8. Data: 2003-09-12 13:17:32
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > podpisu!

    > nie wiem co moze być spadkiem, chyba najwyżej ta niewypłacona polisa. Nie ma

    Jeśli zmarły nic wartościowego nie pozostawił w spadku, to radzę nie
    przejmować się bankiem i nic nie płacić. Aby nie mieć problemu proponuję
    odrzucić spadek.

    Liwiusz

  • 9. Data: 2003-09-12 13:36:27
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    truda wrote:

    > No tak piszę, ale w czasie przyszłym, o tym ze prawdopodobnie zaczną.

    Więc spróbuj się tego dowiedzieć w banku

    > ależ ta sytuacja dotyczy mojej sistry, proszę, czytaj uważnie, bo
    > dzzięki Boku mój mąż żyje i oby tak najdłużej

    Sorry czytając n-ty post pominąłem mało znaczące szczegóły ;) z
    pierwszego

    > A z tego co wiem to sostra o wziętym kredycie dowiedziała sie od banku
    > po jego śmierci i nie wiem kiedy go wziął, ale na pewno bez jej wiedzy
    > i podpisu!

    Sprawy w wypadku kredytu który ma spłącać małżonek należą do
    najtrudniejszych. Nie wiem czy nie trzeba będzie znależć dobrego
    adwokata znającego tę tematykę.
    Na razie niech twoja siostra spróbuje uzyskać wszelkie możliwe
    informacje dotyczące tego kredytu. Jeśli bank będzie odmawiał
    informacji zasłaniając się tajemnicą bankową niech się powołuje na to,
    że jest opiekunem niepełnoletniego spadkobiercy.

    > nie wiem co moze być spadkiem, chyba najwyżej ta niewypłacona polisa.
    > Nie ma wiecej spadku.

    Proponuję dotrzec do warunków tej polisy i sprawdzić czy naprawdę
    okoliczności śmierci wyłączają odszkodowanie (a może ta polisa nie
    dawała odszkodowania tylko zawierała gwarancję spłaty kredytu bo i
    takie istnieją) Być może jest to coś o co można walczyć z
    ubezpieczycielem, tylko bankowi się nie chce bo kwota jest zbyt mała
    lub uważa, że ściągnie kredyt łatwiej w inny sposób

    Jeśli chodzi o same sprawy spadkowe to oreintuję się dość dobrze jak to
    wygląda w wypadku osób pełnoletnich.
    Osoba pełnoletnia spadek może przyjąć z dobrodziejstwem inwentarza lub
    odrzucić. Na jedno i drugie ma pół roku od terminu gdy dowiedziała się
    o nim. Odrzucenie spadku jest prostsze bo wymaga tylko złożenia pisemka
    w sądzie, a w wypadku przyjęcia z dobrodziejstwem inwentarza sąd
    zarządza "inwentaryzację" spadku - niestety na koszt spadkobiercy. W
    wypadku niepełnoletnich nie wiem natomiast jak jest z tą inwentaryzacją
    i czy w wypadku odrzucenia może to zrobić opiekun dziecka, czy też
    potzrebna jest do tego decyzja sądu rodzinnego. Może ktoś mądrzejszy
    się wypowie

  • 10. Data: 2003-09-12 13:51:58
    Od: "truda" <t...@p...pl>

    > Sprawy w wypadku kredytu który ma spłącać małżonek należą do
    > najtrudniejszych. Nie wiem czy nie trzeba będzie znależć dobrego
    > adwokata znającego tę tematykę.

    A czy nie ma znaczenia fakt, że to nie był już faktycznie jej mąż, co do
    terminu kidy wzięty został kretyt, nie wiem, spytam.

> [...]
    > informacji zasłaniając się tajemnicą bankową niech się powołuje na to,
    > że jest opiekunem niepełnoletniego spadkobiercy.

    Czyli moze starać sie o np. kserokopię zawartej umowy z bankiem, kiedys
    jescze cos wspominała (jak byli małżeństwem), ze podrobił jej podpis,
    oczywiście nie wiedziała o branym kredycie, ale to chyba było w innym banku.

> [...]
    > ubezpieczycielem, tylko bankowi się nie chce bo kwota jest zbyt mała
    > lub uważa, że ściągnie kredyt łatwiej w inny sposób

    możliwe, przekażę jej to

    > Jeśli chodzi o same sprawy spadkowe to oreintuję się dość dobrze jak to
    > wygląda w wypadku osób pełnoletnich.
    > Osoba pełnoletnia spadek może przyjąć z dobrodziejstwem inwentarza lub
    > odrzucić.
    a tak po chłopsku:-), co oznacza z dobrodziejstwem inwentarza?

> [...]
    > i czy w wypadku odrzucenia może to zrobić opiekun dziecka, czy też
    > potzrebna jest do tego decyzja sądu rodzinnego. Może ktoś mądrzejszy

    Proszę bardzo, i dziękuję za dotychczasowe sugestie
    Pozdrawiam
    truda