  • 1. Data: 2004-03-03 18:42:34
    Temat: czy wolno nagrywac sesje rady dzielnicy?
    Od: "Nia" <n...@w...pl>

    Witam grupowiczow!
    Moze ktos sie orientuje, jak w temacie, czy osoba postronna (nie-radny
    dzielnicy) ma prawo nagrywac przebieg sesji.
    Moim zdaniem, badz co badz, sesja jest debata otwarta i skoro kazdy moze
    przyjsc i posluchac to chyba kazdy tez moze zarejestrowac przebieg, dla
    swoich czy nieswoich potrzeb. O ile wiem, tak jest z sesjami miasta.
    Czy moglby mi ktos wyjasnic jak to wyglada od strony prawnej? - czy sa
    przepisy ktore reguluja te sprawy?

    Pozdrawiam :)
    Ewa

  • 2. Data: 2004-03-03 22:34:25
    Temat: Re: czy wolno nagrywac sesje rady dzielnicy?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Nia" <n...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > swoich czy nieswoich potrzeb. O ile wiem, tak jest z sesjami miasta.
    > Czy moglby mi ktos wyjasnic jak to wyglada od strony prawnej? - czy sa

    moim zdaniem można, a to z tego względu, że żaden przepis tego nie
    zabrania. Skoro możesz tam legalnie wejść, to masz prawo i to, co
    zobaczyłeś czy usłyszałeś legalnie nagrać.

  • 3. Data: 2004-03-03 22:58:11
    Od: "news" <color@{wytnijto}.gazeta.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote in message
    > moim zdaniem można, a to z tego względu, że żaden przepis tego nie
    > zabrania. Skoro możesz tam legalnie wejść, to masz prawo i to, co
    > zobaczyłeś czy usłyszałeś legalnie nagrać.

    moze sie myle, ale czy nie reguluje tego ustawa o dostepie do inf.
    publicznej ?
    Art 12.2 pkt 2 - jesli przyjac ze "powszechnie stosowany nośnik informacji"
    to m.in. zapis analogowy na tasmie magnetycznej lub cyfrowy, to chyba wynika
    z tego, ze mozna dokonac zapisu (kopii) takiego spotkania.

  • 4. Data: 2004-03-04 08:00:42
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    news wrote:

> [...]
    > informacji" to m.in. zapis analogowy na tasmie magnetycznej lub
    > cyfrowy, to chyba wynika z tego, ze mozna dokonac zapisu (kopii)

    Skoro szopki w sejmie można nagrywać, i nawet publicznie odtwarzać
    (transmisje)...
    Pozdro
    Massai

  • 5. Data: 2004-03-06 21:45:00
    Od: "Karmel" <...@...com>

    > Użytkownik "treneros" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > No, ale konstytucji się raczej bezpośrednio nie stosuje.

    Konstytucje stosuje się bezpośrednio, chyba że stanowi ona inaczej. Zobacz
    Art. 8. ust. 2 :)

    pozdrawiam
    Karmel

  • 6. Data: 2004-03-07 10:42:50
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Nia" napisał w wiadomości :

> [...]
    > swoich czy nieswoich potrzeb. O ile wiem, tak jest z sesjami miasta.
    > Czy moglby mi ktos wyjasnic jak to wyglada od strony prawnej? - czy

    Prawo do informacji o dzialalnosci organow wladzy jest zagwarantowane
    w Konstytucji. Kazdy obywatel RP ma prawo wstepu na obrady
    kolegialnych organow wlzdzy pochadzacych z wyborow powszechnych. Prawo
    to jest regulowane w art. 61 Konstytucji.

    Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
    (Dz.U.97.78.483)

    [...]
    Art. 61.
    1. Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów
    władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to
    obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów
    samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz
    jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania
    władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem
    Skarbu Państwa.

    2. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz
    wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej
    pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku
    lub obrazu.

    3. Ograniczenie prawa, o którym mowa w ust. 1 i 2, może nastąpić
    wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw
    innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku
    publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego
    państwa.

    4. Tryb udzielania informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, określają
    ustawy, a w odniesieniu do Sejmu i Senatu ich regulaminy.

    [...]

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 7. Data: 2004-03-07 10:56:19
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości :

    > moim zdaniem można, a to z tego względu, że żaden przepis tego nie
    > zabrania. Skoro możesz tam legalnie wejść, to masz prawo i to, co
    > zobaczyłeś czy usłyszałeś legalnie nagrać.

    Moim zdaniem skoro radni dzielnicy sa wybierani w wyborach
    powszechnych to ma tutaj zastosowanie art.61 Konstutucji, i nie ma
    znaczenia ze zaden przepis tego nie zabrania, bo gdyby zabranial
    naruszalby art.61 Konstytucji przyznajacy kazdemu obywatelowi RP
    uprawnienie nie tylko do wejscia na obrady kolegialnego organy ale tez
    na rejestracje obrazu i dzwieku ( art.61 ust.2).

    "Jakkolwiek prawo obywateli do informacji o działalności organów
    władzy publicznej nie ma bezwzględnego charakteru i Konstytucja
    dopuszcza w sytuacjach wyjątkowych (art. 61 ust. 4) jego ograniczenie
    w drodze ustawy, to jednak taki przepis świadczy o tym, że wyjątki od
    zasady jawności muszą wynikać z przepisów ustawowych; nie mogą być
    wprowadzane aktem niższego rzędu, takim jak statut gminy. "(Wyrok NSA
    III SA 1699/99 ONSA 2001/1/22 1999.12.03 )

    "Uchwała rady gminy zakazująca rejestrowania obrazu z jej obrad
    narusza konstytucyjną zasadę jawności działania organów władzy
    publicznej. "(Wyrok NSA II SA 220/99 Wokanda 2000/7/41 1999.10.12 )

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 8. Data: 2004-03-07 16:12:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > uprawnienie nie tylko do wejscia na obrady kolegialnego organy ale tez
    > na rejestracje obrazu i dzwieku ( art.61 ust.2).

    No, ale konstytucji się raczej bezpośrednio nie stosuje. Po za tym, jeśli
    z jakiś powodów zostanie wyłączona jawność obrad, (nie wiem, będą omawiali
    ochronę antyterrorystyczną gminy czy coś innego - nie chce mi się szukać
    warunków, pod jakim mogą jawność wyłączyć, ale pewnie takie istnieją), to
    wówczas nawet Konstytucja Ci nie pomoże, bo nie możesz ani wejść, ani
    nagrywać.

> [...]
    > wprowadzane aktem niższego rzędu, takim jak statut gminy. "(Wyrok NSA
    > III SA 1699/99 ONSA 2001/1/22 1999.12.03 )

    No właśnie. O tym pisałem wyżej. Dla tego też należy po prostu sprawdzaćm,
    czy ustawa nie zakazuje, a nie szukać ustawy zezwalającej.

    > "Uchwała rady gminy zakazująca rejestrowania obrazu z jej obrad
    > narusza konstytucyjną zasadę jawności działania organów władzy
    > publicznej. "(Wyrok NSA II SA 220/99 Wokanda 2000/7/41 1999.10.12 )

    Nie chce mi się szukać uzasadnienia do tego wyroku, ale zakładam, ze
    pewnie zapadł w konkretnej sprawie. W wypadku, gdy zakazu nie dało się
    uzasadnić żadnym przepisem ustawy. Zresztą moim zdaniem nie można zakazać
    utrwalania obrad, nie zakazując wstępu na te obrady, bo to nie ma sensu.
    Albo coś jest tajne i jest tajne, albo jest jawne.

  • 9. Data: 2004-03-07 23:02:51
    Od: "Karmel" <...@...com>

    > No to Konstytucja gwarantuje na przykład pracę,
    O?! A w którym artykule?

    > opiekę zdrowotną i kilka innych rzeczy. Dopiero ustawy określają, jak to
    wygląda w praktyce.

    serdecznie pozdrawiam
    Karmel
    e-mail do wiadomości redakcji

  • 10. Data: 2004-03-08 13:18:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Karmel" <...@...com> napisał w wiadomości

    > Konstytucje stosuje się bezpośrednio, chyba że stanowi ona inaczej.
    Zobacz
    > Art. 8. ust. 2 :)

    No to Konstytucja gwarantuje na przykład pracę, opiekę zdrowotną i jeszcze
    kilka innych rzeczy. Dopiero ustawy określają, jak to wygląda w praktyce.