  • 1. Data: 2009-08-05 16:06:48
    Temat: czy upłynął termin, by uniewaznić umowę kupna/sprzedaży?
    Od: Agryppa <j...@t...pl>

    Witam,
    Mam taką sytuację:
    Jest trwające małżeństwo. Żona w roku 2000 dowiaduje się od męża, że
    ten przepisał na swoją matkę mieszkanie, w którym małżeństwo nie
    mieszka i stoi ono puste. Żona zdziwiła się, że tak się stało lecz
    wówczas nie zareagowała. Matka potem sprzedała to mieszkanie.

    Dziś żona się zastanawia czy została pozbawiona części majątku lub czy
    mąż działał w jej imieniu czy też nie.
    Teraz zachodzi pytanie czy taką sytuację da się jakoś cofnąć odzyskać
    prawo własności do tego lokalu przez żonę.
    Zdaje się, że kontrakt małżeński ustanawia wspólność majatkową.

    Stan prawny lokalu w księdze wieczystej przed zawarciem małżeństwa był
    taki, ze mąż był właścicielem tego mieszkania z racji, że zostało ono
    zakupione przez jego rodziców na syna. Nie było intercyzy
    przedmałżeńskiej.

    Dziękuję za wszelkie wyjasnienia.

    ---
    pzdr i dziekuję
    Agryppa

  • 2. Data: 2009-08-05 16:14:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Agryppa wrote:
> [...]
    > taki, ze mąż był właścicielem tego mieszkania z racji, że zostało ono
    > zakupione przez jego rodziców na syna. Nie było intercyzy

    mieszkanie, które on posiadał przed ślubem jest jego odrębnym majątkiem
    równie po ślubie. Żonie nic do niego. Ani wcześniej, ani teraz, ani
    późnij. Mógł z nim zrobić co chciał i zgoda zony nie była do tego potrzebna

  • 3. Data: 2009-08-05 16:26:47
    Od: Agryppa <j...@t...pl>

    witek wrote:

> [...]
    > równie po ślubie. Żonie nic do niego. Ani wcześniej, ani teraz, ani
    > późnij. Mógł z nim zrobić co chciał i zgoda zony nie była do tego

    Powiem szczerze, że zmienia to w sposób zaskakujacy moje pojmowanie
    kontraktu małżeńskiego. Sądziłem, że jak ktoś coś ma to gdy wchodzi w
    kontrakt małżeński to to coś staje się wpólne dla obojga małżonków właśnie
    od momentu zawarcia rzeczonego kontraktu. Potem, aby to coś sprzedać to
    trzeba zgody obojga.

    Gdzie o tym szerzej można doczytać

    --
    ---
    pzdr i dziekuję

  • 4. Data: 2009-08-05 16:45:00
    Od: spp <s...@o...pl>

    Agryppa pisze:
> [...]
    > od momentu zawarcia rzeczonego kontraktu. Potem, aby to coś sprzedać to

    Nie, wspólne jest wszystko to, czego się dorobili od dnia małżeństwa, z
    wyłączeniem np. spadków czy darowizn które uzyskał każdy z małżonków
    osobno. To stanowi majątek osobisty każdego współmałżonka, podobnie jak
    to co posiadali przed zawarciem związku.

    Zacznij np. tutaj:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Małżeńska_wspólność_maj
    ątkowa

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-08-05 17:05:22
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 5 Sie, 18:26, Agryppa <j...@t...pl> wrote:

> [...]
    > od momentu zawarcia rzeczonego kontraktu. Potem, aby to coś sprzedać to

    Staloby sie wspolne gdyby maz wpisal zone do aktu wlasnosci i ksiegi
    wieczystej. Jesli pisalo tam ze wlascicielem jest Adam Nowak to
    wlascicielem jest Adam Nowak a nie Adam Nowak i wszyscy znajomi
    Krolika.

  • 6. Data: 2009-08-05 17:15:43
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Agryppa wrote:

> [...]
    > kontrakt małżeński to to coś staje się wpólne dla obojga małżonków
    > właśnie od momentu zawarcia rzeczonego kontraktu. Potem, aby to coś

    Wspolne jest to co sie w trakcie trwania małżestwa dorabia, a nie to co
    się ma przed małżeństwem. Wszystko co przed jest dalej własnością tylko
    i wyłącznie danej osoby.
    Również wszelkiej maści darowizny nawet po ślubie wchodzą do majątku
    odrebnego, chyba, ze wyraznie jest to w akcie darowizny zaznaczone, ze
    jest inaczej.

  • 7. Data: 2009-08-05 17:23:18
    Od: Agryppa <j...@t...pl>

    SzalonyKapelusznik wrote:

> [...]
    > wieczystej. Jesli pisalo tam ze wlascicielem jest Adam Nowak to
    > wlascicielem jest Adam Nowak a nie Adam Nowak i wszyscy znajomi

    Rozumiem, własnie przeczytałem wszystko na temat małżenskiego ustroju
    majatkowego z wikipedii.
    Mam pytanie o posag. Co to jest i jak to sie ma do rzeczy, które panna
    posiadała przed małżentwem i o które to posagi tak wiele teściowych miało
    pretensje, że "ty to nic nie wniosłaś do tego małżeństwa".

    Jeśli to co jest męża przed małżeństwem pozostaje jego majątkiem osobistym w
    trakcie trwania małżeństwa to żona nie mieszka we własnym domu tylko w domu
    swego mężą. Gdy się rozwodzą wówczas dom nie może podlegać procesowi o
    podział majatku wpólnego. Czy to jest własciwe pojmowanie rzeczy?
    --
    ---
    pzdr i dziekuję

  • 8. Data: 2009-08-05 17:27:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Agryppa wrote:

> [...]
    > posiadała przed małżentwem i o które to posagi tak wiele teściowych miało
    > pretensje, że "ty to nic nie wniosłaś do tego małżeństwa".

    takie gadanie

> [...]
    > swego mężą. Gdy się rozwodzą wówczas dom nie może podlegać procesowi o
    > podział majatku wpólnego. Czy to jest własciwe pojmowanie rzeczy?

    dokładnie.

    To jest dom męża i jak długo są małżeństwem tak długo ma prawo w nim
    mieszkać na podstawie KRIO, ale nie ma prawa nim rozporządzać.

    Po rozwodzie mieszka w nim na podstawie ustawy o ochronie praw
    lokatorów,czyli aż się wyprowadzi sama, albo wyprowadzi ją komornik po
    sprawie o eksmisję. Eks mąż dalej nie ma prawa jej wyrzucić
    samodzielnie, ale wyznaczć czynsz już tak.

  • 9. Data: 2009-08-05 17:51:22
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 5 Sie, 19:23, Agryppa <j...@t...pl> wrote:
> [...]
    > swego mężą. Gdy się rozwodzą wówczas dom nie może podlegać procesowi o
    > podział majatku wpólnego. Czy to jest własciwe pojmowanie rzeczy?

    Moze domagac sie zwrotu kosztow poniesionych na to mieszkanie. Np.
    remonty.

  • 10. Data: 2009-08-05 22:59:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-08-05, Agryppa <j...@t...pl> wrote:
    > Mam pytanie o posag. Co to jest i jak to sie ma do rzeczy, które panna
    > posiadała przed małżentwem i o które to posagi tak wiele teściowych miało
    > pretensje, że "ty to nic nie wniosłaś do tego małżeństwa".

    A skąd ten posag przyszedł Ci do głowy, bo to chyba już od dłuższego
    czasu w naszej kulturze nie funkcjonuje? Jeśliby coś takiego miało
    miejsce, to pewnie należałoby to traktować jako darowiznę z tym, że
    jakoś nie widzę w ten sposób darowizny mieszkania.

    Tak dla jasności, bo lecisz po jakis dziwnych stereotypach, to działa w
    obie strony, czyli majątek żony sprzed małżeństwa pozostaje jej odrębnym
    majątkiem mimo trwania tego małżeństwa, więc to nie tylko u męża.

    --
    Marcin