  • 1. Data: 2002-01-03 11:21:24
    Temat: czy potrzebny jest adwokat
    Od: "ptw" <p...@p...com>

    witam

    przepraszam za lamerskie pytania ale do tej pory z prawem nie mialem
    kontaktu

    - czy mozna jednoczesnie byc i swiadkiem i podejrzanym o przestepstwo ?
    (chodzi o lapowke - pozwolenie na budowe domu) dostalem z policji
    wezwanie jako "swiadek podejrzany o dokonanie
    przestepstwa" czy to jakis blad - w wezwaniu bylo pare opcji do skreslenia i
    moze
    chodzilo tylko o bycie swiadkiem
    - czy w postepowaniu przygotowawczym (chyba ?) prowadzonym przez policje
    mozna
    podczas przesluchania zarzadac obecnosci adwokata i ile to moze
    kosztowac gdyby nie byl
    to adwokat z urzedu
    - jakie sa ogolne koszty udzialu adwokata w sprawie jesli by do takiej
    doszlo
    - czy sprawa taka mogla ulec przedawnieniu ( za miesiac beda 4 lata od
    zdarzenia) i czy ewentualnie
    moze zostac potraktowana jako "niska szkodliwosc spoleczna" (kwota
    lapowki < 2000 zl)
    - czy da sie wybrnac samemu z takiej sytuacji (np. odmawiajac zeznan czy
    zaslaniajac sie
    niepamiecia) czy podczas przesluchania "zrobia wode w mozgu"

    zaniepokojony :((

  • 2. Data: 2002-01-03 16:18:41
    Temat: Re: czy potrzebny jest adwokat
    Od: "amlej" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ptw" <p...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > zaslaniajac sie
    > niepamiecia) czy podczas przesluchania "zrobia wode w mozgu"

    Najpewniej na wezwaniu nie skreślono jednego wyrazu.Niw można być jednocześnie i
    podejrzany i świadkiem.Możesz najpierw być świadkiem a potem po przedstawieniu ci
    zarzutu popełnienia czynu zabronionego-podejrzanym.Jako świadek masz obowiązek mówić
    prawdę,chyba że nie pamiętasz już jak to było,Jako podejrzy ( oskarżony możesz
    odmówić składania jakichkolwiek wyjaśnień i nikt nie ma prawa zmuszać cię do
    tego.Wcześniejsze zeznania złożone przez świadka który następnie stał się oskarżonym
    nie mogą być wykorzystane przed sądem.
    Najlepiej idź po poradę do adwokata któremu powiesz wszystko i on ci poradzi co
    m,możesz powiedzieć a czego nie.Sama porada to nie jest duża kasa-chyba że pójdziesz
    do mecenasa Falandysza:))))

  • 3. Data: 2002-01-03 18:28:38
    Od: d...@k...net.pl (Daddies)

> [...]
    świadek masz obowiązek mówić prawdę,chyba że nie pamiętasz już jak to
    było,Jako podejrzy ( oskarżony możesz odmówić

    Jezeli autentycznie Ty jestes w to zamieszany mozesz spokojnie klamac -
    wprawdzie popelniasz w ten sposob przestepstwo - ale nie zostaniesz za nie
    ukarany - bo albo organa scigania Ci uwierza i wowczas bedziesz mial
    spokoj - a jesli nie uwierza to przedstawia Ci zarzuty i choc zeznania
    trafia do akt nie beda w zaden sposob wykorzystane - wowczas mozesz zostac
    ukarany za ten zarzucany Ci czyn - ale w zandym wypadku nie za falszywe
    zeznania.

    ---
    Email chroniony przed wirusami
    www.promocja.kki.pl/wirus
    ---

  • 4. Data: 2002-01-03 21:38:21
    Od: "Marcin Zzzz" <b...@g...pl>

> [...]
    > wezwanie jako "swiadek podejrzany o dokonanie
    > przestepstwa" czy to jakis blad - w wezwaniu bylo pare opcji do skreslenia
    no no ja bym się na tym skupił, aby cokolwiek od Ciebie chcieli musisz
    wiedzieć w jakim charakterze występujesz bez tego ani rusz.

  • 5. Data: 2002-01-04 07:55:19
    Od: "ptw" <p...@p...com>

> [...]
    > wezwanie jako "swiadek podejrzany o dokonanie
    > przestepstwa" czy to jakis blad - w wezwaniu bylo pare opcji do skreslenia

    po zasiegnieciu informacji u zrodla wezwania wynika ze mam byc swiadkiem
    lecz po przejrzeniu pobierznym kk. w sprawie pojawia sie kolejna okolicznosc
    cale "zdarzenie" nie mialo miejsca w sposob bezposredni (ja<->urzednik
    panstwowy)
    lecz (ja<->znajomy<->urzednik panstwowy)
    wiec moj scisly zmysl podpowiada ze nie ma tu miejsca zastosowanie art 229
    bo nie jest spelniony warunek (ja<->urzednik panstwowy)
    natomiast "znajomy" nie zostal wezwany i chyba nie wyplynie w ogole w tej
    sprawie bo
    bylo to dla niego okazjonalna sytuacja (nie zajmowal sie tym na wieksza
    skale)
    nie znalazlem takze odpowiednika art 230 ktory by nakladal odpowiedzialnosc
    karna na osobe ktora korzysta z pomocy "kogos" w celu dotarcia do "urzednika
    panstwowego"

    czy skoro powiem zgodnie z prawda ze nie bylo kontaktu (ja<->urzednik
    panstwowy)
    to moze sie pojawic takie pytanie i czy musze na nie odpowiedziec "kto
    posredniczyl
    w zalatwianiu sprawy"

    pozdrowienia
    ps. a do tej pory myslalem ze Prawo jest nudne a tu nagle sie okazalo ze
    jest ciekawe :)))

  • 6. Data: 2002-01-04 13:43:41
    Od: d...@k...net.pl (Daddies)

> [...]
    odpowiedzialnosc
    > karna na osobe ktora korzysta z pomocy "kogos" w celu dotarcia do

    Hm - a artykul 18 par. 3 i inne traktujace o "pomocnictwie" czytales - jesli
    nie to zachecam. Hm - jesli jestes wezwany w charakterze swiadka a sa osoby
    trzecie - to - o ile nie siedza moze nalezaloby z nimi uzgodnic co mowic
    ;))))

> [...]
    > w zalatwianiu sprawy"
    >
    > pozdrowienia
    > ps. a do tej pory myslalem ze Prawo jest nudne a tu nagle sie okazalo ze

    ---

  • 7. Data: 2002-01-04 19:11:02
    Od: d...@k...net.pl (Daddies)

> [...]
    osoby
    > trzecie - to - o ile nie siedza moze nalezaloby z nimi uzgodnic co mowic

    A uzupelniajac ten watek moj glupi rozum podpowiada mi, ze prowadzacy
    postepowanie maja zamiar Twojemu znajomemu (i urzednikowi) przedstawic
    zarzut, ale jest to niemozliwe, bo jest za malo dowodow - wiec dokonuja
    czynnosci - przesluchanie swiadkow - w tym i Ciebie, aby uzyskac na tyle
    mocne dowody, by przedstawic zarzut. Znajomi nie sa wzywani, bo jesli dowody
    beda zostana im przedstawione zarzuty i dopiero wtedy beda przesluchani juz
    w charakterze podejrzanych. Jesli powiesz za duzo - zarzut pomocnictwa moze
    byc przedstawiony takze Tobie. Dlatego od tego co powiesz moze sporo
    zalezec...

    ---