  • 1. Data: 2004-05-08 16:37:06
    Temat: czy dzialania policjai byly uzasadnione
    Od: K8 <k...@n...poczta.fm>

    w skrocie napisze tak: pewien gimnazjalista zakupil od kolegi kradziona
    komorke [nie wiadomo czy wiedzial ze jest kradziona czy nie] w tym samym
    dniu sprawa kradziezy wyszla na jaw; gimnazjalisci zostali w obecnosci
    pedagoga szkolnego przesluchani przez policje; szkola, ani policja nie
    poinformowala matki gimnazjalisty o zdarzeniu; w tym samym dniu policja
    bez nakazu weszla do mieszkania w celu przeszukania [mimo ze chlopak sie
    przyznal ze ja tylko kupil i podal od kogo] podczas czynnosci
    przeszukania matka chciala zadzwonic do meza lecz policja wyrwala kabel
    z gniazdka; od razu wezwano policje gospodarcza uruchomiono komputer i
    po chwili stwierdzili ze oprogramowanie jest nie legalne, co wg
    funkcjonariuszy policji jest przestepstwem w Polsce wiec skonfiskowali
    caly komputer.

    Czy policja postapila slusznie ?? Czy przeszukujac mieszkanie w sprawie
    kradziezy maja prawo bez nakazu sprawdzic legalnosc oprogramowania w
    komputerze ?? Chyba bez posadzenia o piractwo itp nie moga go nawet
    uruchomic, co najwyzej sprawdzic w obdudowie czy nie schowao tam komorki
    ?? Czyzby od 1 maja fakt posiadania zainstalowanego pirackiego systemu
    operacyjnego i innych programow byl przestepstwem ??

    Dziekuje za odpowiedzi

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-05-08 17:18:39
    Temat: Re: czy dzialania policjai byly uzasadnione
    Od: sebol <i...@a...pl>

    K8 wrote:

> [...]
    > po chwili stwierdzili ze oprogramowanie jest nie legalne, co wg
    > funkcjonariuszy policji jest przestepstwem w Polsce wiec skonfiskowali

    bzdura. Posiadanie nielegalnego oprogramowania NIE JEST przestepstwem

    > Czy policja postapila slusznie ?? Czy przeszukujac mieszkanie w sprae
    > kradziezy maja prawo bez nakazu sprawdzic legalnosc oprogramowania w
    > komputerze ??

    w uzasadnionych przypadkach tak. W tym na 99% nie.

    nie jest.

    --
    lobo_(małpa)autograf.pl

  • 3. Data: 2004-05-08 17:29:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    K8 wrote:

> [...]
    > ?? Czyzby od 1 maja fakt posiadania zainstalowanego pirackiego systemu
    > operacyjnego i innych programow byl przestepstwem ??

    Nie od pierwszego maja, ale od dużo dawniej.

    Niemniej jednak postępowanie policji wydaje mi się lekko naciągane -
    jeśli chodzi o procedury. Bardziej mi to wygladało nie na prawidłowe,
    'na zimno' robione postępowanie operacyjne, ale na chęć dodatkowego
    ukarania.

  • 4. Data: 2004-05-08 17:50:41
    Od: sebol <i...@a...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Nie od pierwszego maja, ale od dużo dawniej.

    jakaś podstawa prawna?

    --
    lobo_(małpa)autograf.pl

  • 5. Data: 2004-05-08 19:10:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik "K8" <k...@n...poczta.fm> napisal w wiadomosci

    Odpowiedz na pytanie, czy policja uczynila slusznie jest tutaj akurat
    rozbiezne z odpowiedzia, czy miala do czegos tam prawo. Pierwsze
    zasadnicze pytanie, to jest to, czy gimnazjalista wskazal miejsce
    przechowywania komórki podczas opisanego przesluchania, czy nie. Jesli
    gimnazjalista od razu wydal by komórke, to wówczas w ogóle samo
    przeszukanie jest cokolwiek problematyczne. Bo czemu by mialo niby sluzyc.
    Przeszukanie jest czynnoscia procesowa zmierzajaca do uzyskania dowodów.
    Skoro gimnazjalista kupil komórke od kolegi, to poza komórka trudno mi
    sobie wyobrazic ewentualne inne dowody zwiazane z tym czynem.

    Jesli gimnazjalista wskazal jako miejsce przechowywania komórki
    mieszkanie, to pierwsza czynnoscia po wejsciu do mieszkania powinno byc
    zazadanie wydania rzeczonej komórki. Gdyby matka (bo jak rozumiem ona
    zostala tam zastana) komórke wydala, to równiez dalsze przeszukanie stalo
    by pod znakiem zapytania. Bo po co?

    Gorzej, jesli gimnazjalista nie potrafil z jakiegos powodu wskazac miejsca
    znajdowania sie tej komórki. Jesli na przyklad ja odsprzedal. Tutaj jest o
    tyle klopot, ze trudno mu dac wiare i przeszukanie mieszkania wydaje sie
    jak zasadne.

    Teraz nastepny problem, to wyrywanie kabla telefonicznego z czegokolwiek.
    Co do zasady policjanci, jesli chcieli uniemozliwic matce kontaktowanie
    sie z kimkolwiek, to powinni ja zatrzymac procesowo. To dawalo by im prawo
    do uniemozliwienia kontaktu z osobami postronnymi. W przeciwnym wypadku
    niestety nie ma przepisu zabraniajacego komukolwiek dzwonienie do
    kogokolwiek w trakcie przeszukania. Wiec albo byly podstawy do
    zatrzymania, no i zatrzymujemy taka osobe, a konsekwencji nalezy dopelnic
    formalnosci, a osobie takiej przysluguja srodki odwolawcze i skargowe, ale
    musimy sie liczyc z tym, ze jest wolna osoba.

    Ostatni aspekt, to zabezpieczenie komputera. Jest to skomplikowana
    kwestia. Niby zwiazku z celem przeszukania to nie ma zadnego, bo przeciez
    trudno podejrzewac, ze telefon ukryto na dysku komputera. Z drugiej strony
    policja robiac przeszukanie ma obowiazek (nie tylko prawo) zabezpieczyc
    dowody innych przestepstw. Dowodem takim moze byc nielegalnie
    zainstalowany program. Teraz ruch nalezy do wlasciciela komputera, czy
    potrafi sie madrze wytlumaczyc z tych programów. Na grupie walkowano to
    tak wiele razy, ze nie chce mi sie (a i ze znanych niektórym tu powodów
    niewygodnie mi) pouczac na ten temat.

    Co do zasady posiadanie programów samo w sobie przestepstwem nie jest, ale
    moze byc dowodem wielu innych przestepstw. Glównie zwiazanych z wejsciem w
    posiadanie rzeczonych programów.

  • 6. Data: 2004-05-08 20:25:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    sebol wrote:

    > jakaś podstawa prawna?

    Tzn. może nie za samo posiadanie, ale (a) istnieje podejrzenie, że
    nabycie było czynem zabronionym (nabycie rzeczy uzyskanej czynem
    zabronionym) - konkretnie Art. 291-293 KK - czyli po ludzku pisząc jeśli
    nabył to od kogoś, kto to miał nielegalnie (np. pirat na stadionie) (b)
    istnieje podejrzenie, że miał tę kopię w celu osiągnięcia korzyści
    majątkowej (no bo to, że miał nie ulega wątpliwości - pozostaje tylko
    ewentualne wykazanie, że osiągnął dzięki temu korzyść majątkową (Art.
    278 KK).

    Ale tak czy inaczej takie przeszukanie 'przy okazji' sprawy komórki jest
    IMHO mocno naciągane i przypomina rozumowanie tej baby z filmu Barei
    "złodziej to pijak, a pijak to złodziej" (czyli skoro nabył kradziony
    telefon, to może jeszcze coś się na niego znajdzie).

  • 7. Data: 2004-05-08 20:36:04
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > do uniemozliwienia kontaktu z osobami postronnymi. W przeciwnym wypadku

    Czyli do chwili _formalnego_ zatrzymania danej osoby, nie wolno
    uniemożliwiać danej osobie kontaktów telefonicznych ani żadnych innych?

    Jak to wygląda w praktyce - tzn. co musi policjant zrobić, żeby dana
    osoba była zatrzymana? Powiedzieć to? Skuć?

    Konkretna sytuacja: pewien dziad chciał mnie napaść, powstrzymałem go
    pieprzem w spraju, po czym on usiłował robić za ofiarę napaści.

    Policję wezwałem ja i podczas oczekiwania na decyzję, czy i kogo
    zatrzymać, grzecznie poprosili mnie, żebym nigdzie nie dzwonił (akurat
    dostałem SMSa i wziąłem telefon do ręki). Ponieważ i tak nigdzie nie
    chciałem dzwonić wisiało mi to, ale gdybym jednak chciał (powiedzmy
    musiałbym kogoś zawiadomić, że się spóźnię)...

  • 8. Data: 2004-05-08 22:45:14
    Od: sebol <i...@a...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    > zabronionym) - konkretnie Art. 291-293 KK - czyli po ludzku pisząc jeśli
    > nabył to od kogoś, kto to miał nielegalnie (np. pirat na stadionie)

    czyli odpada - nie do udowodnienia ze z pirata.

> [...]
    > majątkowej (no bo to, że miał nie ulega wątpliwości - pozostaje tylko
    > ewentualne wykazanie, że osiągnął dzięki temu korzyść majątkową (Art.

    oczywiscie ze w w/w sytuacji nie mial - skad taka chora intepretacja?
    Czy aby na pewno wiesz czym jest korzysc majątkowa?

    --
    lobo_(małpa)autograf.pl

  • 9. Data: 2004-05-09 01:31:39
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    sebol wrote:

    > czyli odpada - nie do udowodnienia ze z pirata.

    O ile nie znajdzie się jakiś wykazujący to nośnik, to faktycznie można
    najwyżej poszlakami - np. numer 'rejestracyjny' kopii będzie taki sam,
    jaki byłw kopiach rozprowadzanych przez pirata, z którym podejrzany
    miał kontakt lub istnieje podejrzenie, że miał kontatk.

    > oczywiscie ze w w/w sytuacji nie mial - skad taka chora intepretacja?
    > Czy aby na pewno wiesz czym jest korzysc majątkowa?

    Gdyby np. przy użyciu ww. nielegalnie uzyskanego oprogramowania były
    wykonywane drobne prace zarobkowe, to czy nie byłaby to korzyść
    majątkowa, hmm? I to - teoretycznie - mogli chcieć wykryć funkcjonariusze.

    Teoretycznie, bo w praktyce IMHO chcieli mu jak najbardziej 'przysolić'.
    Pomijając legalność to jest naganne - kto jak kto, ale policjanci
    powinni ściśle przestrzegać procedur i nie naginać ich dla osiągnięcia
    efektu.

  • 10. Data: 2004-05-09 09:00:16
    Od: sebol <i...@a...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    > jaki byłw kopiach rozprowadzanych przez pirata, z którym podejrzany
    > miał kontakt lub istnieje podejrzenie, że miał kontatk.

    Uprzejmie informuje ze numer tej kopii musi być zarejestrowany (czego
    prawie nikt nie robi z oczywistych powodów). Numer też łatwo zmienić
    poprzez oprogramowanie. Poza tym numer pirackiej kopi NIE oznacza ze
    byla skopiowana z pirata ponieważ pirat staje sie z chwilą gdy doszło do
    nielegalnego skopiowania (np w celu zarobkowym). Ale jak udowodnić ze
    użytkownik otrzymał swoją kopie z nielegalnego źródła a nie tą kopie z
    oryginału za DARMO? Kopia jest cyfrowa wiec nie można tego odtworzyć.

    > Gdyby np. przy użyciu ww. nielegalnie uzyskanego oprogramowania były
    > wykonywane drobne prace zarobkowe, to czy nie byłaby to korzyść
    > majątkowa, hmm? I to - teoretycznie - mogli chcieć wykryć funkcjonariusze.

    zgoda ale chyba poruszam sie w konkretnym przepadku i z niego nie wynika
    ze prowadził jakokolwiek działalność na kompie.

> [...]
    > Pomijając legalność to jest naganne - kto jak kto, ale policjanci
    > powinni ściśle przestrzegać procedur i nie naginać ich dla osiągnięcia

    między Bogiem a prawdą to faktycznie gość ma nielegalne kopie ale
    policja nie może ścigać za "przestępstwa" niewystepujące z Polskim prawie.

    --
    lobo_(małpa)autograf.pl