    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy dzialania policjai byly uzasadnione
    Date: Sat, 8 May 2004 21:10:44 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc231.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Uzytkownik "K8" <k...@n...poczta.fm> napisal w wiadomosci
    news:409d0cb0@news.vogel.pl...

    Odpowiedz na pytanie, czy policja uczynila slusznie jest tutaj akurat
    rozbiezne z odpowiedzia, czy miala do czegos tam prawo. Pierwsze
    zasadnicze pytanie, to jest to, czy gimnazjalista wskazal miejsce
    przechowywania komórki podczas opisanego przesluchania, czy nie. Jesli
    gimnazjalista od razu wydal by komórke, to wówczas w ogóle samo
    przeszukanie jest cokolwiek problematyczne. Bo czemu by mialo niby sluzyc.
    Przeszukanie jest czynnoscia procesowa zmierzajaca do uzyskania dowodów.
    Skoro gimnazjalista kupil komórke od kolegi, to poza komórka trudno mi
    sobie wyobrazic ewentualne inne dowody zwiazane z tym czynem.

    Jesli gimnazjalista wskazal jako miejsce przechowywania komórki
    mieszkanie, to pierwsza czynnoscia po wejsciu do mieszkania powinno byc
    zazadanie wydania rzeczonej komórki. Gdyby matka (bo jak rozumiem ona
    zostala tam zastana) komórke wydala, to równiez dalsze przeszukanie stalo
    by pod znakiem zapytania. Bo po co?

    Gorzej, jesli gimnazjalista nie potrafil z jakiegos powodu wskazac miejsca
    znajdowania sie tej komórki. Jesli na przyklad ja odsprzedal. Tutaj jest o
    tyle klopot, ze trudno mu dac wiare i przeszukanie mieszkania wydaje sie
    jak zasadne.

    Teraz nastepny problem, to wyrywanie kabla telefonicznego z czegokolwiek.
    Co do zasady policjanci, jesli chcieli uniemozliwic matce kontaktowanie
    sie z kimkolwiek, to powinni ja zatrzymac procesowo. To dawalo by im prawo
    do uniemozliwienia kontaktu z osobami postronnymi. W przeciwnym wypadku
    niestety nie ma przepisu zabraniajacego komukolwiek dzwonienie do
    kogokolwiek w trakcie przeszukania. Wiec albo byly podstawy do
    zatrzymania, no i zatrzymujemy taka osobe, a konsekwencji nalezy dopelnic
    formalnosci, a osobie takiej przysluguja srodki odwolawcze i skargowe, ale
    musimy sie liczyc z tym, ze jest wolna osoba.

    Ostatni aspekt, to zabezpieczenie komputera. Jest to skomplikowana
    kwestia. Niby zwiazku z celem przeszukania to nie ma zadnego, bo przeciez
    trudno podejrzewac, ze telefon ukryto na dysku komputera. Z drugiej strony
    policja robiac przeszukanie ma obowiazek (nie tylko prawo) zabezpieczyc
    dowody innych przestepstw. Dowodem takim moze byc nielegalnie
    zainstalowany program. Teraz ruch nalezy do wlasciciela komputera, czy
    potrafi sie madrze wytlumaczyc z tych programów. Na grupie walkowano to
    tak wiele razy, ze nie chce mi sie (a i ze znanych niektórym tu powodów
    niewygodnie mi) pouczac na ten temat.

    Co do zasady posiadanie programów samo w sobie przestepstwem nie jest, ale
    moze byc dowodem wielu innych przestepstw. Glównie zwiazanych z wejsciem w
    posiadanie rzeczonych programów.