  • 1. Data: 2010-06-11 08:08:30
    Temat: art. 182^3 KP
    Od: "max" <l...@a...pl>

    § 2. Urlopu ojcowskiego udziela się na pisemny wniosek pracownika-ojca
    wychowującego dziecko, składany w terminie nie krótszym niż 7 dni przed
    rozpoczęciem korzystania z urlopu; pracodawca jest obowiązany uwzględnić
    wniosek pracownika.

    Czy może ktoś mi wyjasnić co w jeżyku prawniczym oznacza słowo uwzględnić ?
    Pani w ZUSie mówi, że nie muszę się zgodzić w wybranym przez praciwnika
    terminie bo oni zapytuja pisemnie pracodawcę czy zgadza się na ten urlop w
    tym terminie i jesli nie dostaną zgody od pracodawcy to pracownik i tak nie
    dostanie urlopu w wybranym przez siebie terminie.
    Natomiast na forach czytam wypowiedzi, że niby musi sie zgodzić.
    To jak to właściwie jest ?

  • 2. Data: 2010-06-11 11:16:29
    Temat: Re: art. 182^3 KP
    Od: Jan <j...@w...pl>

    max pisze:
> [...]
    > dostanie urlopu w wybranym przez siebie terminie.
    > Natomiast na forach czytam wypowiedzi, że niby musi sie zgodzić.

    Tak z ciekawości się zapytam, czy Ty pracujesz w zusie?

  • 3. Data: 2010-06-11 11:46:18
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Fri, 11 Jun 2010 10:08:30 +0200, max napisał(a):

> [...]
    > wychowującego dziecko, składany w terminie nie krótszym niż 7 dni przed
    > rozpoczęciem korzystania z urlopu; pracodawca jest obowiązany uwzględnić

    Pracownik - ojciec wychowujący dziecko w terminie nie krótszym niż 7 dni
    przed rozpoczęciem korzystania z urlopu powinien wystąpić z pisemnym
    wnioskiem do pracodawcy o udzielenie mu na podstawie art. 182[3] par. 2
    K.p. 1 tygodniowego urlopu ojcowskiego. We wniosku pracownik podaje wiek
    dziecka oraz okres, w którym chciałby z niniejszego urlopu fakultatywnego
    skorzystać. Wniosek pracownika złożony w terminie ustawowym jest wiążący
    dla pracodawcy. Oznacza to , że pracodawca nie może odmówić pracownikowi
    udzielenia niniejszego urlopu w terminie przez niego wskazanym. Co
    ważne, jeżeli urlop ojcowski nie zostanie wykorzystany przez pracownika w
    ciągu pierwszych 12 miesięcy życia dziecka, wówczas przepada.

> [...]
    > terminie bo oni zapytuja pisemnie pracodawcę czy zgadza się na ten urlop w

    Zaiste, ZUSowcy będą wysyłali z zapytaniami umyślnych - tak?
    Jak sobie wyobrażasz obieg tych wniosków/zapytań w terminie 7 dniowym? :))

    > i jesli nie dostaną zgody od pracodawcy to pracownik i tak nie
    > dostanie urlopu w wybranym przez siebie terminie.

    To jest urlop fakultatywny.
    Czyżbyś chciał by pracodawca decydował kiedy pracownik może wykorzystać
    macierzyński???
    Jeszcze by tego brakowało!!!
    Pracodawca jest związany wnioskiem pracownika, o ile ten złożył wniosek z
    ustawowym wyprzedzeniem.

  • 4. Data: 2010-06-11 12:42:35
    Od: "max" <l...@a...pl>

    Nie.
    Co to to ma do meritum sprawy ?

  • 5. Data: 2010-06-11 12:50:00
    Od: "max" <l...@a...pl>

> [...]
    > ważne, jeżeli urlop ojcowski nie zostanie wykorzystany przez pracownika
    > ciągu pierwszych 12 miesięcy życia dziecka, wówczas przepada.
    Skąd wziąłeś swoją definicję urlopu prosze o podstawe prawną:
    "Wniosek pracownika złożony w terminie ustawowym jest wiążący dla
    pracodawcy." ?
    w art. 183^3 KP patrz wyżeju jest zupełnie inny zapis: "obowiązany jest
    uwzględnić wniosek pracownika".
    Dla mnie złowo uwzględnić to nie to samo że musi zatwierdzić bez względu na
    termin.

    > Zaiste, ZUSowcy będą wysyłali z zapytaniami umyślnych - tak?
    TAK - pani odpowiedziała mi w ZUSie naszym że wysyła zapytania i jesli sie
    nei zgodzę to nie dostanie pracownik urlopu.

    > Jak sobie wyobrażasz obieg tych wniosków/zapytań w terminie 7 dniowym?
    > :))
    To już nie mój problem i podlega zapytaniu w w/w sprawie.

    > To jest urlop fakultatywny.
    > Czyżbyś chciał by pracodawca decydował kiedy pracownik może wykorzystać
    > macierzyński???
    Piszemy o opiece nie o macierzyńskim !!!

    > Pracodawca jest związany wnioskiem pracownika, o ile ten złożył wniosek z
    > ustawowym wyprzedzeniem.
    według zapisu ustawy w/w śmiem twierdzić że według mojej interpretacji
    owszem musi się zgodzić ale nie koniecznie w terminie zaproponowanym przez
    pracownika.
    Jest może jakieś rozporządzenie do tego artykułu które by jasno regulowało
    znaczenie słowa "uwzględnić", bo dla mnie nie jest to jednoznaczne.

  • 6. Data: 2010-06-11 13:50:59
    Od: Jan <j...@w...pl>

    max pisze:
    > Nie.
    > Co to to ma do meritum sprawy ?

    Ponieważ zapytałeś pani w zus, czy dostaniesz urlop. Ogólnie wiadomo, że
    urlopy najczęściej uzgadnia się z pracodawcą, stąd moje pytanie.
    Poza tym, trochę niekonwencjonalnie reagujesz na wyjaśnienia:)

  • 7. Data: 2010-06-11 15:23:51
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 2010-06-11 14:50, max pisze:

> [...]
    > Jest może jakieś rozporządzenie do tego artykułu które by jasno regulowało
    > znaczenie słowa "uwzględnić", bo dla mnie nie jest to jednoznaczne.

    Pewnie nie ma.

    Ale po to pracownik ma zlozyc wniosek na co najmniej 7 dni przed
    planowanym terminem urlopu, zeby pracodawca mogl sobie wszystko
    poustawiac. Ewentualnie, jezeli termin nie zostanie zachowany, to
    rozpoczecie urlopu mozna przesunac (ale tak, zeby sie zmiescic przed
    ukonczeniem przez dziecko 12 miesiaca zycia).

    --
    Adam

  • 8. Data: 2010-06-11 16:08:34
    Od: Jan <j...@w...pl>

    elephanto pisze:
    Ewentualnie, jezeli termin nie zostanie zachowany, to
    > rozpoczecie urlopu mozna przesunac (ale tak, zeby sie zmiescic przed
    > ukonczeniem przez dziecko 12 miesiaca zycia).

    Pracownicy-ojcowie, w okresie trwania urlopu ojcowskiego, są na prawach
    urlopu macierzyńskiego (specjalna ochrona prawna).
    Słowo "zobowiązany" użyte w ustawie w stosunku do pracodawcy, należy
    rozumieć jako musi. Kto więc miałby przesuwać termin urlopu?

  • 9. Data: 2010-06-11 16:16:52
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    max wrote:
> [...]
    > uwzględnić wniosek pracownika".
    > Dla mnie złowo uwzględnić to nie to samo że musi zatwierdzić bez względu na

    A dle ciebie "obowiązany jest uwzględnić" to jakie ma znaczenie?

> [...]
    > Jest może jakieś rozporządzenie do tego artykułu które by jasno regulowało
    > znaczenie słowa "uwzględnić", bo dla mnie nie jest to jednoznaczne.

    Pracownik wniosku o urlop w innym terminie nie składał.
    Możesz się albo zgodzić albo zgodzić, bo opcji niezgodzić się nie masz.
    Wniosek "obowiązany jesteś uwzględnić".
    I nie masz opcji, ze nie.
    Analogicznie jest z urlopami wychowawczymi. Pracodawca nie ma nic do
    powiedzenia.

  • 10. Data: 2010-06-11 18:11:48
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 2010-06-11 18:08, Jan pisze:

> [...]
    > Słowo "zobowiązany" użyte w ustawie w stosunku do pracodawcy, należy
    > rozumieć jako musi. Kto więc miałby przesuwać termin urlopu?

    Musi, jezeli wniosek jest poprawnie zlozony, czyli m.in. na co najmniej
    te 7 dni naprzod.
    Jezeli ojciec sie spozni, np. chce rozpoczac urlop w ciagu 5 dni od
    zlozenia wniosku, to pracodawca nie musi sie na to zgadzac - moze pojsc
    na reke pracownikowi i sie zgodzic na ten wczesniejszy termin, ale nie musi.

    --
    Adam