  • 1. Data: 2004-02-11 19:29:51
    Temat: Zastrzezenie nazwy->zamykanie portali internetowych (eMule)
    Od: taab <t...@n...pl>

    Witam,
    Czy moze mi ktos objasnic nastepujaca sytuacje:
    Przyapdek z zycia, patrz http://66.98.192.81/~freemule/ lub
    http://www.freemule.net/
    1. Istnieje sobie program o nazwie eMule i strona www o adresie emule.de
    (juz ponad rok) oraz setki podobnych.
    2. Jest sobie firma co ciagnie pewne korzysci z tego programu (wolno jej
    bo licencja Open Source na to pozwala)
    3. Firma staje sie bardziej lapczywa - rejestruje nazwe handlowa eMule.
    4. Na tej podstawie zada zamkniecia strony www.emule.de (oraz pewnie
    pozniej wszystkich ktore maja emule w nazwie) - tak aby przejac te
    adresy i wstawic tam wlasna oferte - oczywiscie chodzi o kase.

    Pytania:
    - czy punkt 3 jest zgodny z prawem? Tzn. ja uzywam pewnej nazwy od lat,
    jakas firma robi z tego nazwe handlowa i wtedy ja musze przestac uzywac
    tej nazwy?
    - co wiecej, istnieje juz oprogramowanie open source, czy mozna takim
    zastrzeniem nazwy zmusic do zmiany nazwy programu?
    - czy moze zadac zamkniecia jak w pkt. 4?
    - widac jasno, ze jest to jawne naciaganie - jak sie mozna przed tym
    bronic? Zbierana jest kasa na prawnikow i probe podwazenia/zniesienia
    tej nazwy? Da sie to wygrac?

    Dzieki,
    taab

  • 2. Data: 2004-02-11 22:34:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "taab" <t...@n...pl> napisał w wiadomości

    Było już na tej grupie wałkowane. Ostatnio ze dwa razy. Adres internetowy
    to tylko adres. O ile sama strona nie narusza ich praw do nazwy treścią,
    to do adresu nie mają nic. Adres to adres. Równie dobrze można by było
    mieć pretensje do innej firmy, że ma siedzibę przy ulicy Jana Pawła II i
    żądać zaprzestania używania tego adresu z uwagi na obrazę uczuć
    religijnych, bo na przykład mi się burdel na takiej ulicy nie podoba.

  • 3. Data: 2004-02-12 15:42:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Feb 2004, taab wrote:
    [...]
    >+ - czy punkt 3 jest zgodny z prawem? Tzn. ja uzywam pewnej nazwy od lat,
    >+ jakas firma robi z tego nazwe handlowa

    Dotąd dobrze...

    >+ i wtedy ja musze przestac uzywac tej nazwy?

    AFAIK nie musisz.
    W zakresie i obszarze w którym była używana - możesz jej
    używać nadal. Jeśli to była np. nazwa sklepu spozywczego z własną
    piekarnią i oddziałami w obrębie powiatu to chyba nawet możesz
    nowy lokal :) w tym powiecie otworzyć. Ale zacząć sprzedawać
    samochodów pod tą nazwą już nie możesz.

    pozdrowienia, Gotfryd