  • 1. Data: 2019-03-12 07:29:04
    Temat: Zasady rozliczania PIT za 1991r
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    Witam

    Szukam zasad rozliczania podatku PIT w Polsce, za 1991r., czyli samo rozliczanie
    następowało w 1992r., i było pierwszym podejściem polaków do PIT.

    Adam Kłobukowski

  • 2. Data: 2019-03-12 08:45:46
    Temat: Re: Zasady rozliczania PIT za 1991r
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 12.03.2019 o 07:29, Adam Klobukowski pisze:
> [...]
    następowało w 1992r., i było pierwszym podejściem polaków do PIT.

    https://www.money.pl/podatki/historia_pitu/jak_w_pol
    sce_wprowadzono_pit/

    Ustawa o podatku PIT powstała w 1991 roku pod rządami Jana Krzysztofa
    Bieleckiego, a wicepremierem i ministrem finansów był Leszek
    Balcerowicz. Wdrażanie ustawy i pierwsze składanie deklaracji
    podatkowych przypadło na okres rządów Hanny Suchockiej, a urząd ministra
    finansów piastował Jerzy Osiatyński.

    [...]

    PIT-ów pierwsze składanie

    Od uchwalenia ustawy do wejścia jej w życie minęło pół roku, a do
    pierwszego składania PIT-ów półtora roku. Było więc sporo czasu, aby
    przygotować administrację skarbową oraz podatników. W mediach była
    kampania informacyjna, w urzędach, a nawet w zakładach pracy można było
    uzyskać niezbędne informacje.

    Wielkich wpadek w 1993 roku nie było. To, co się działo, można nazwać
    jedynie zamieszaniem. Podatnicy dość późno składali deklaracje, bo późno
    otrzymywali PIT-y 11 z zakładów pracy. Gdy już je dostali, musieli się
    uporać z wypełnieniem deklaracji, która miała 10 stron. Wielu pól nie
    trzeba było w nim wypełniać, ale taki PIT samym wyglądem odstraszał, a
    instrukcję jego wypełnienia - poza autorem - niewielu rozumiało. Ale
    pomagali urzędnicy skarbowi. Z reguły nie było kar dla spóźnialskich,
    czy za popełniane drobne błędy. W pierwszym roku składania zeznań
    podatników traktowano ulgowo.

    [...]

    --
    George Orwell :

    what they do not want to hear"

  • 3. Data: 2019-03-12 09:13:07
    Od: ń <k...@t...sie>

    Jakaś biblioteka i ówczesne pisma branżowe?

    -----

  • 4. Data: 2019-03-12 11:48:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Klobukowski" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >Szukam zasad rozliczania podatku PIT w Polsce, za 1991r., czyli samo
    >rozliczanie następowało w 1992r., i było pierwszym podejściem polaków
    >do PIT.

    Ustawa nie wystarczy ?
    Powinna byc na sejmowym serwerze, czy DzU ..

    J.

  • 5. Data: 2019-03-12 23:59:10
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-03-12, Adam Klobukowski <a...@g...com> wrote:

    > Szukam zasad rozliczania podatku PIT w Polsce, za 1991r., czyli
    > samo rozliczanie następowało w 1992r., i było pierwszym podejściem
    > polaków do PIT.

    A tu czytam:
    http://biznes.onet.pl/wiadomosci/kraj/historia-podat
    ku-pit-w-polsce-jak-sie-zmienialy-ulgi-i-stawki/65j9
    8p

    "Bezpośredni podatek dochodowy od osób, czyli PIT (z ang. Personal Income
    Tax) jest w Polsce regulowany ustawą z dnia 26 lipca 1991 r., natomiast
    pierwsze zeznania podatkowe Polacy wypełnili w 1993 i dotyczyły one dochodów
    za rok 1992. Jaka jest historia zmian w PIT w Polsce na przestrzeni lat? Jak
    zmieniał się podatek dochodowy?"

    Fakt że to onet, no ale może nie minęli się z prawdą. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 6. Data: 2019-03-13 00:17:51
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > zmieniał się podatek dochodowy?"
    >
    > Fakt że to onet, no ale może nie minęli się z prawdą. :)

    Onet wyjątkowo ma rację. Sprawdziłem - pierwszy PIT wypełniłem za 1992
    rok. PIT-33, liczył aż 5 stron.

  • 7. Data: 2019-03-13 00:18:55
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Szukam zasad rozliczania podatku PIT w Polsce, za 1991r., czyli samo rozliczanie
    następowało w 1992r., i było pierwszym podejściem polaków do PIT.

    Pierwsze rozliczenie PIT było za 1992 rok.

  • 8. Data: 2019-03-13 10:16:17
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 12 marca 2019 11:50:02 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Adam Klobukowski" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Ustawa nie wystarczy ?
    > Powinna byc na sejmowym serwerze, czy DzU ..

    Ustawa może być dla mnie za trudna do przetrawienia. W sumie szukam tylko listy
    odliczeń od dochodu.

    AdamK

  • 9. Data: 2019-03-13 10:34:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-03-13 o 10:16, Adam Klobukowski pisze:
    oglegroups.com...

    > Ustawa może być dla mnie za trudna do przetrawienia. W sumie szukam tylko listy
    odliczeń od dochodu.

    Z ciekawości - po co ci to?

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2019-03-13 10:49:16
    Od: ń <k...@t...sie>

    Czyli szukasz instrukcji do PIT?
    Stare formularze i instrukcje są na stronach MF, ale jak stare?

    -----