  • 1. Data: 2004-08-19 22:42:19
    Temat: ZGŁOSZENIE ANONIMOWE DO PROKURATURY
    Od: "x" <h...@...pl>

    Z uwagi na wysokie niebezpieczeństwo (wręcz pewne) osoby, która będzie
    zgłaszać informację o popełnieniu przestępstwa przez X osób na terytorium
    całego kraju należy zrobic to anonimowo. Anonimowość jest tutaj rozumiana
    nawet w sensie nie podawania osoby zgłaszającej przestępstwa do prokuratury,
    ponieważ w sprawę zamieszanych jest dużo ludzi, praktycznie od samego dołu do
    góry.... sprawa niezwykle poważna.
    Jak w przepisach napisane, prokuratura odrzuca niepodpisane wnioski
    automatycznie... no ale można obejść procedurkę podając się za kogoś innego...
    za osobę, która nie istnieje... w momencie, gdy prokuratura rozpocznie
    postępowanie wstępne osoby prowadzące śledztwo stana się świadkami całej
    sprawy, a więc nawet w sytuacji braku zgłaszającego powinni kontynuować
    postępowanie, skoro natrafili na jednoznaczne i jasne dowody... mylę się?
    Pewnie tak... i nadal będzie syf w tym kraju...

  • 2. Data: 2004-08-20 00:10:09
    Temat: Re: ZGŁOSZENIE ANONIMOWE DO PROKURATURY
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Jak w przepisach napisane, prokuratura odrzuca niepodpisane
    wnioski
    > automatycznie...

    No nie wiem...
    Jeśli rzeczywiście masz mocne materiały w poważnej sprawie to może
    na początek wystarczy anonimowy telefon z budki w dużym mieście
    jako powód do wszczęcia postępowania z urzędu?

    > no ale można obejść procedurkę podając się za kogoś innego...

    To już może być śliski pomysł

    > nawet w sytuacji braku zgłaszającego powinni kontynuować
    > postępowanie, skoro natrafili na jednoznaczne i jasne dowody...
    mylę się?

    Nie

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2004-08-20 07:42:33
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik "x" <h...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > postępowanie, skoro natrafili na jednoznaczne i jasne dowody... mylę się?
    > Pewnie tak... i nadal będzie syf w tym kraju...

    Z anonimów w naszym pięknym kraju korzysta się choć formalnie nikt się do
    tego nie przyznaje. Prokurator może przecież wszcząć postepowanie z urzędu.
    Bardziej jednak zainteresowane są tym urzędy skarbowe. Większe jest jednak
    prawdopodobieństwo że - jeśli to rzeczywiście taka poważna afera -
    zostaniesz potraktowany jako mitoman lub podobnie i sprawie nie nada się
    biegu.
    Jeśli dowody są ważne i niepodważalne wykorzystaj prasę - prawo prasowe daje
    Ci (jako informatorowi) całkowitą anonimowość. Chyba że sam jesteś
    zamieszany w sprawę i prokurator prowadząc postępowanie trafi na Ciebie.
    pzdr

  • 4. Data: 2004-08-20 20:06:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Wirde" <w...@n...hotmail.com> napisał w wiadomości

    Prokuratura anonimów wyrzucić nie może - zresztą w zasadzie żaden urząd.
    Wszczyna się za każdym razem czynności sprawdzające z reguły zlecane
    policji. Rzecz w tym, że o ich wyniku nikt nikogo nie informuje i stąd może
    obiegowa opinia, że to trafia do kosza. Zresztą większość anonimów jest tak
    napisana, że tylko do kosza się nadają.

    Z tego powodu takie anonimowe pismo, jeśli ma odnieść jakiś skutek, musi być
    bardzo mądrze napisane. Tam nie może być niejasności i niedomówień. Muszą
    być wskazane jednoznacznie dowody podniesionych kwestii. Bo przecież z
    nadawcą porozmawiać się nie da i nic się nie uszczegółowi. Jak będzie
    anonim, że Kowalski to złodziej, to nie ma co się spodziewać rozsądnej
    reakcji. Ale jak napisze ktoś, że Kowalski ukradł sąsiadowi motor, a
    następnie po przebiciu numerów sprzedał Maliniakowi, to gwarantuję, że motor
    Maliniaka zostanie sprawdzony, a Kowalski będzie pierwszym podejrzewanym o
    to - choć być może nie uda się mu niczego dowieść. Chyba, że anonimowy
    informator doda, że numeratory użyte do przebicia numerów Kowalski ma w
    szufladzie w kuchni i przeszukanie (podejrzewam, że po potwierdzeniu anonimu
    w kwestii motoru znajdującego idę u Maliniaka prokurator nakaz wyda) to
    potwierdzi.

    Wiele anonimów które miałem mieć okazję w ręce być może jest prawdziwych,
    ale nie sposób żadną miarą tego dowieść. Nie zapominajmy, że winnemu trzeba
    winę udowodnić. O ile zeznanie Malinowskiego, że Kowalski posiada w domu
    pochodzące z włamania rzeczy może być podstawą wydania nakazu przeszukania,
    o tyle takie samo anonimowe pismo - choćby zawierało szczerą prawdę -
    podstawy takiej stanowić nie może. Po za tym policja nie zatrudnia
    jasnowidzów. Nie wystarczy napisać, że Kowalski to złodziej. Jeśli już
    chcemy anonimowo o czymś donieść, to chociaż napiszmy to co nam wiadomo. Ale
    nie to, czego się domyślamy, a przynajmniej wyraźnie w anonimowym piśmie
    oddzielmy te informacje, które są nam wiadome od tych, których się
    domyślamy. Te anonimy weryfikuje się również w oparciu o inne posiadane
    informacje przez Policję. I jak anonim pozostaje częściowo w sprzeczności z
    posiadaną wiedzą, to pozostała część jest uważana za mało wiarygodną.