  • 1. Data: 2004-08-19 22:36:19
    Temat: Nieuregulowany stan prawny nieruchomosci
    Od: "KG" <b...@k...pl>

    Przypadek z zycia wziety. Znajowy opiekowal sie pewna starsza osoba przez
    okres 7 lat - osoba ta mieszkala u niego. Od okolo 10 lat prowadzil sprawy
    tej osoby zwiazane z uprawa roli. Niestety osoba ktora opiekowal sie zmarla
    w lutym tego roku. Sytuacja w tym momencie sie skomplikowala, znajomy
    posiada testament jednak nie napisany wlasnorecznie przez zmarla osobe (jest
    tylko czytelny podpis tej osoby i adnotacja o obecnosci dwoch swiadkow).
    Pelnomocnictwo wygaslo wraz ze smiercia mocodawcy i teraz nie wiadomo co
    dalej z uprawa arealu zrobic. Zmarla osoba nie miala zadnej rodziny, opiekun
    byl jej jedyna osoba bliska. Czy mozna jakos wyprostowac taki stan prawny
    ??? Udac sie do Sadu ?? lub adwokata??

  • 2. Data: 2004-08-20 08:09:53
    Temat: Re: Nieuregulowany stan prawny nieruchomosci
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik "KG" <b...@k...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    opiekun
    > byl jej jedyna osoba bliska. Czy mozna jakos wyprostowac taki stan prawny

    Interesujący przypadek, ale jak dla mnie - trudny. Ciekaw jestem odpowiedzi.
    Mnie przychodzi tylko do głowy - gospodarować nadal na nieruchomości i po
    upływie okresu wystąpić o stwierdzenie zasiedzenia, ale to b. długi okres
    czasu. tym bardziej że biegłby chyba od otwarcia spadku? bo skoro działał
    dotychczas na podstawie pełnomocnictwa to trudno uznać go za posiadacza
    samoistnego?
    Od drugiej strony - nie widzę w orzecznictwie czegoś na czym możnaby oprzeć
    oczekiwania że testament w sądzie się ostoi, a skoro opiekun nie należy do
    spadkobierców ustawowych, nie ma szansy uzyskać stwierdzenia nabycia spadku.
    Tak mi się wydaje...
    pzdr

  • 3. Data: 2004-08-20 19:51:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Wirde" <w...@n...hotmail.com> napisał w wiadomości

> [...]
    > oczekiwania że testament w sądzie się ostoi, a skoro opiekun nie należy do
    > spadkobierców ustawowych, nie ma szansy uzyskać stwierdzenia nabycia

    A gdyby opierając się na art. 952 kc wywieść, że udanie do Gminy lub
    notariusza było utrudnione (osoba obłożnie chora - może sąd by uznał) i na
    tej podstawie uznać, że wolę spisano i podpisano? Jest dwóch świadków i
    spadkodawca. Trzeci świadek, to spadkobierca, bo nigdzie nie widzę wzmianki,
    że świadkiem być nie może.

    Dwaj pozostali świadkowie podpisać ten testament mogą przecież. Spadkobierca
    może być świadkiem sporządzającym.

  • 4. Data: 2004-08-21 09:42:38
    Od: "KG" <b...@k...pl>

> [...]

    wzmianki,
    > że świadkiem być nie może.
    >
    > Dwaj pozostali świadkowie podpisać ten testament mogą przecież.

    I wlasnie o ten artykul mi chodzilo :)
    Spadkodawca byl obloznie chory, od okolo 1 roku przed smiercia nie opuszczal
    lozka.

    Dziekuje Panie Tomaszu i Pozdrawiam

  • 5. Data: 2004-08-21 19:54:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "KG" <b...@k...pl> napisał w wiadomości

    Taki argument może nie być wystarczający dla sądu. Przez rok, to spokojnie
    można było notariusza, czy wójta do domu przywieść. Ten artykuł raczej jest
    dla jakiś naprawdę sytuacji wyjątkowych. Załóżmy klęska żywiołowa i
    faktyczny brak możliwości technicznych. Ale życzę powodzenia.

    > Dziękuje Panie Tomaszu i Pozdrawiam

    Tomek, to mój wujek. Ja mam Robert na chrzcie dane.