  • 1. Data: 2004-07-13 09:18:18
    Temat: Wysokosc podstawy zasilku macierzynskiego - dlugie (sory)
    Od: "och karol" <o...@g...pl>

    Zona pracuje w firmie od kliku lat i w lutym 2003r poczela syna. Od lutego
    2003 do dnia porodu (X'2003) przebywala na L4 i pobierala zasilek chorobowy.
    Problem zaczal sie przy naliczaniu podstawy w przypadku zasilku
    macierzynskiego.
    Problem 1 to okres z jakiego nalezy wyliczyc podstawe.
    Zona przez szesc miesiecy poprzedzajacych powstanie prawa do zasilku
    macierzynskiego byla nieobecna w pracy z przyczyn usprawiedliwionych
    (L4 "ciazowe") i w zadnym z tych miesiecy nie przepracowala min 50% czasu
    pracy. Ja uwazam, że nalezy podstawe wyliczyc z okresu przed powstaniem
    niezolnosci do pracy - czyli z przed L4 (cyt. za ustawa "...pomija sie
    okresy...") natomiast ZUS chce wyliczyc podstawe z umowy o prace (a tu jest
    drugi problem) z powodu braku przychodu w okresie 6-miesiecy wstecz...
    Problem 2 to premia uznaniowa.
    W okresie poprzedzajacym zwolnienie lekarskie zona otrzymywala place
    zasadnicza (np.1000 pln brutto) i premie (np. 200 brutto) w kazdym z szesciu
    miesiecy ktore brane byly pod uwage przy ustalaniu podstawy zasilku
    chorobowego. Zgodnie z umwa o prace gdzie ma napisane 1000 penasja zasadnicza
    i 200 premia uznaniowa. Od tychze skladników zapłacone zostaly skladki na
    ubezpieczenia spoleczne.
    I tu ZUS chce naliczyc podstawe zasilku macierzynskiego z umowy i bez premii
    a ja chce aby naliczyl identycznie jak w przypadku zasilku chorobowego
    poniewaz tak sie składa, że pomimo różnych terminów powstania praw do zasiłku
    chorobowego i macierzyńskiego okres jaki powinien być brany pod uwagę do
    wyliczenia wysokości podstawy obydwu zasiłków powinien być taki sami (wg.
    mnie oczywiscie).
    Prowadze dość ożywioną korespondencję z oddziałem ZUS w tej sprawie ale może
    ktoś pomoże podpowiiadając jakieś wykładnier lub orzecznictwo w tej sprawie.
    Reasumując - po jakąś cholerę te składki się płaci !!!

    pozdrawiam

    karol