  • 1. Data: 2012-08-28 13:56:52
    Temat: Wypłata odszkodowania AC pojazdu - VAT
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Jak to w końcu jest z tą wypłatą odszkodowania AC pojazdu w kwocie
    netto? Ubezpieczyciele mogą tak robić, nie mogą, robią, bo i tak nic im
    z tego powodu nie grozi? Czy ma w tym przypadku znaczenie, czy
    poszkodowany jest/nie jest płatnikiem VAT?

    Maciek

  • 2. Data: 2012-08-28 14:11:09
    Temat: Re: Wypłata odszkodowania AC pojazdu - VAT
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.08.2012 13:56, Maciek pisze:
> [...]
    > z tego powodu nie grozi? Czy ma w tym przypadku znaczenie, czy
    > poszkodowany jest/nie jest płatnikiem VAT?

    A pomyśl.

    Odszkodowanie == naprawienie szkody.

    Jeśli płatnik VATu dostanie odszkodowanie "jak dla Kowalskiego", to na
    czysto zarabia VAT!

    A powinien wyjść na zero.

  • 3. Data: 2012-08-28 14:51:56
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-08-28 14:11, Andrzej Lawa pisze:
    > Jeśli płatnik VATu dostanie odszkodowanie "jak dla Kowalskiego", to na
    > czysto zarabia VAT!
    > A powinien wyjść na zero.
    A w jaki sposób? Samochód też naprawi w kwocie netto? Dostanie
    odszkodowanie: wykaże przychód (VAT do oddania US), naprawi, dostanie
    fakturę, odliczy od przychodu (i od VAT należnego).

    Maciek

  • 4. Data: 2012-08-28 14:55:52
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.08.2012 14:51, Maciek pisze:
    > A w jaki sposób? Samochód też naprawi w kwocie netto? Dostanie
    > odszkodowanie: wykaże przychód (VAT do oddania US), naprawi, dostanie
    > fakturę, odliczy od przychodu (i od VAT należnego).

    Czy ty kiedykolwiek prowadziłeś działalność gospodarczą? W szczególności
    z rozliczaniem podatku VAT?

  • 5. Data: 2012-08-28 15:25:39
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-08-28 14:55, Andrzej Lawa pisze:
    > Czy ty kiedykolwiek prowadziłeś działalność gospodarczą? W szczególności
    > z rozliczaniem podatku VAT?
    A co z prowadzącym DG, który ubezpieczył samochód nieużywany zupełnie w DG?

    Maciek

  • 6. Data: 2012-08-28 15:42:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.08.2012 15:25, Maciek pisze:
    > A co z prowadzącym DG, który ubezpieczył samochód nieużywany zupełnie w DG?

    To są tak na prawdę dwie zupełnie różne osoby. Pytanie jest proste
    (MYŚL!!!) - czy VAT za pojazd został/zostanie odliczony, czy nie?

    Pamiętaj, że wszelkie odszkodowania to naprawienie szkody - nieobciążone
    jakimikolwiek podatkami.

    Tyś sobie wyobrażał, że ubezpieczyciel wypłacając odszkodowanie wystawia
    ubezpieczonemu VAtowską fakturę z ujemnym saldem?!

  • 7. Data: 2012-08-28 16:43:31
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-08-28 15:42, Andrzej Lawa pisze:
    > Tyś sobie wyobrażał, że ubezpieczyciel wypłacając odszkodowanie wystawia
    > ubezpieczonemu VAtowską fakturę z ujemnym saldem?!
    Pojęcia nie mam, co wystawia, ale o ile wiem trzeba to ująć jako
    przychód (więc być może odprowadzić także VAT. Ubezpieczyciel pyta
    jedynie, czy poszkodowany jest płatnikiem VAT i mam wrażenie, że na tej
    podstawie decyduje o wypłacie kwoty brutto, czy netto, zupełnie nie
    zastanawiając się, czy ubezpieczany pojazd ma cokolwiek wspólnego z
    działalnością gospodarczą poszkodowanego.

    Maciek

  • 8. Data: 2012-08-28 21:53:08
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    Andrzej Lawa pisze:
    > Pamiętaj, że wszelkie odszkodowania to naprawienie szkody - nieobciążone
    > jakimikolwiek podatkami.

    i tu nie ogarnąłeś całości naszego systemu gospodarczego: przy
    rozliczaniu ryczałtem kwota netto odszkodowania jest obciążona podatkiem
    ryczałtowym w wysokości 8,5%

    andy_nek

  • 9. Data: 2012-08-28 22:26:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Aug 2012, Maciek wrote:

    > Pojęcia nie mam, co wystawia, ale o ile wiem trzeba to ująć jako
    > przychód (więc być może odprowadzić także VAT.

    Nie myl spraw ze sobą.
    - kosztem jest naprawa samochodu i to jest *usługa*
    - przychodem jest odszkodowanie, a to usługa nie jest, pod VAT w ogóle
    nie podlega. Podobnie jak nie masz VAT np. przy odsetkach bankowych
    (i wszelkich innych też - zwróć uwagę, że jak np. za prąd zapłacisz
    z opóźnieniem i operator doliczy Ci odsetki, to albo są w osobnej
    nocie odsetkowej albo w osobnej pozycji i VATu do nich NIE MA)
    Ów przychód nie stanowi więc obrotu.

    I teraz tak:
    - dla zwolnionego z VAT lub niepodlegającego, kosztem jest
    zapłata BRUTTO
    - dla "100%" VATowca kosztem jest wyłącznie kwota netto, bo
    wartość VAT sobie odliczy od tego VATu, ktory sam pobiera
    od klientów.

    > Ubezpieczyciel pyta
    > jedynie, czy poszkodowany jest płatnikiem VAT i mam wrażenie,

    Masz. Wrażenie, słuszne :)
    (a jakby co, to po prostu poszkodowany się odezwie)

    > że na tej
    > podstawie decyduje o wypłacie kwoty brutto, czy netto, zupełnie nie
    > zastanawiając się, czy ubezpieczany pojazd ma cokolwiek wspólnego
    > z działalnością gospodarczą poszkodowanego.

    Nic się nie martw, jak trafi na podatnika VAT który ma "nieVATowany"
    pojazd (znaczy nie w ewidencji ST i odliczenie VAT od kosztu
    naprawy nie bedzie przysługiwało), to onże podatnik już sobie
    poradzi.
    Pic w tym, że istotna większość takich podatników ma samochody
    w ewidencji właśnie :> (a więc odliczenie VAT przysługuje).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2012-08-29 08:19:52
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.08.2012 16:43, Maciek pisze:
> [...]
    > zastanawiając się, czy ubezpieczany pojazd ma cokolwiek wspólnego z
    > działalnością gospodarczą poszkodowanego.

    Nie rozumiesz pytania - ubezpieczyciel pyta się, czy jesteś *jako*
    *właściciel* *tego* *samochodu* płatnikiem VAT. Jeśli samochód nie był
    kupowany na firmę, nie ma go w ewidencji i nie odliczasz sobie kosztów
    paliwa, to ten samochód z działalnością nie ma nic wspólnego.

    Swoją drogą ty się bez zaufanej i kompetentnej księgowej nie dotykaj do
    działalności gospodarczej, bo ewidentnie nie masz do tego nawet podstaw
    wiedzy i przy pierwszej kontroli popłyniesz.