    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 28 Aug 2012 22:26:40 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Wypłata odszkodowania AC pojazdu - VAT

    On Tue, 28 Aug 2012, Maciek wrote:

    > Pojęcia nie mam, co wystawia, ale o ile wiem trzeba to ująć jako
    > przychód (więc być może odprowadzić także VAT.

    Nie myl spraw ze sobą.
    - kosztem jest naprawa samochodu i to jest *usługa*
    - przychodem jest odszkodowanie, a to usługa nie jest, pod VAT w ogóle
    nie podlega. Podobnie jak nie masz VAT np. przy odsetkach bankowych
    (i wszelkich innych też - zwróć uwagę, że jak np. za prąd zapłacisz
    z opóźnieniem i operator doliczy Ci odsetki, to albo są w osobnej
    nocie odsetkowej albo w osobnej pozycji i VATu do nich NIE MA)
    Ów przychód nie stanowi więc obrotu.

    I teraz tak:
    - dla zwolnionego z VAT lub niepodlegającego, kosztem jest
    zapłata BRUTTO
    - dla "100%" VATowca kosztem jest wyłącznie kwota netto, bo
    wartość VAT sobie odliczy od tego VATu, ktory sam pobiera
    od klientów.

    > Ubezpieczyciel pyta
    > jedynie, czy poszkodowany jest płatnikiem VAT i mam wrażenie,

    Masz. Wrażenie, słuszne :)
    (a jakby co, to po prostu poszkodowany się odezwie)

    > że na tej
    > podstawie decyduje o wypłacie kwoty brutto, czy netto, zupełnie nie
    > zastanawiając się, czy ubezpieczany pojazd ma cokolwiek wspólnego
    > z działalnością gospodarczą poszkodowanego.

    Nic się nie martw, jak trafi na podatnika VAT który ma "nieVATowany"
    pojazd (znaczy nie w ewidencji ST i odliczenie VAT od kosztu
    naprawy nie bedzie przysługiwało), to onże podatnik już sobie
    poradzi.
    Pic w tym, że istotna większość takich podatników ma samochody
    w ewidencji właśnie :> (a więc odliczenie VAT przysługuje).

    pzdr, Gotfryd