  • 1. Data: 2012-08-28 13:25:15
    Temat: Dziedziczenie zachowku
    Od: Marian Paździoch <n...@n...pl>

    Witam serdecznie,
    chciałbym zasięgnąć informacji dotyczącej dziedziczenia zachowku (prawa do
    zachowku?). Otóz jest taka sytuacja:
    ojciec (O), jego synowie (S1,S2) oraz żona ojca będąca dla synów macochą
    (M).
    Umiera O, zostawiając testament przepisujący całość majątku na S1. Zatem
    rozumiem, że zachowek należy się dla S2 oraz M. Sprawa spadku nie zostaje
    ruszona i w końcu umiera M. Czy osoby dziedzicące po M mają prawo do
    zachowku M po O (od S1)? Jeśli nie to czy S2 tym samym zwiększa się udział w
    zachowku czy nie?

    Pzdr.
    M.

  • 2. Data: 2012-08-28 14:37:46
    Temat: Re: Dziedziczenie zachowku
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.08.2012 13:25, Marian Paździoch pisze:
> [...]
    > zostaje ruszona i w końcu umiera M. Czy osoby dziedzicące po M mają
    > prawo do zachowku M po O (od S1)? Jeśli nie to czy S2 tym samym zwiększa

    Roszczenia związane z zachowkiem przedawniają się w ciągu 5 lat od
    otwarcia spadku. Czyli wszystko zależy od tego, ile czasu minęło od
    zgonu ojca do zgonu macochy. Jeśli w ogóle synowie ojca dziedziczą po
    macosze - musiała by ich przysposobić.

  • 3. Data: 2012-08-28 16:15:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marian Paździoch wrote:
> [...]
    > zostaje ruszona i w końcu umiera M. Czy osoby dziedzicące po M mają
    > prawo do zachowku M po O (od S1)? Jeśli nie to czy S2 tym samym zwiększa

    zachowek przedawnia sie po 5 latach
    jesli minelo, to w ogole nie ma sprawy
    jesli nie to jak dobrze poszukasz tak jak pamietam w kodeksie cywilnym
    cos o domagania sie zachowku przez spadkobiercow spaodkobiercow bylo.

  • 4. Data: 2012-08-28 17:37:58
    Od: Marian Paździoch <n...@n...pl>

    > Roszczenia związane z zachowkiem przedawniają się w ciągu 5 lat od
    > otwarcia spadku.
    Wyszedł na jaw dopiero teraz.

    >Jeśli w ogóle synowie ojca dziedziczą po
    > macosze - musiała by ich przysposobić.

    Jako całość spadku po ojcu rozumiałem jego część. Fakt, nie wyraziłem się
    jasno. Chodziło mi o to, że wszystko to co po O (czyli pół wspólnego majątku
    z M) przechodzi na S1.

  • 5. Data: 2012-08-28 20:31:32
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.08.2012 17:37, Marian Paździoch pisze:
    > Wyszedł na jaw dopiero teraz.

    Czyli po ilu latach?

    Swoją drogą: do tej pory dzieci i żona nie zorientowali się że facet zmarł??

  • 6. Data: 2012-08-28 21:15:21
    Od: Marian Paździoch <n...@n...pl>

    wiadomości news:503d0e84$1@news.home.net.pl...
    > Czyli po ilu latach?

    Po ok. 4 od śmierci.

    > Swoją drogą: do tej pory dzieci i żona nie zorientowali się że facet
    > zmarł??

    Oczywiście zorientowali się ;). Jednak nikomu nie śpieszyło się do spadku
    (wiem, czasem może to przynieść kłopoty). Jednak testament wyszedł na jaw
    dopiero teraz. Czy to coś zmienia?

    Swoją drogą - po 6 miesiącach od dowiedzenia sie o śmierci spadkobierca
    przyjmuje z automatu spadek wprost, tak? A co jeśli teraz znaleziono
    testament? Przypomnę, że do dnia dzisiejszego nie były podejmowane żadne
    próby ustalenia i nabycia spadku.

    Pzdr.
    M.

  • 7. Data: 2012-08-28 21:19:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Aug 2012, Marian Paździoch wrote:
    [...do Andrzeja...]
    > Wyszedł na jaw dopiero teraz.

    Aby na pewno nie pomyliłeś podmiotu z przedmiotem?
    Bo to, że wartość spadku się ujawniła, ma się nijak do ujawnienia
    się powstania samego spadku, czyli śmierci spadkodawcy.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2012-08-28 21:50:35
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.08.2012 21:15, Marian Paździoch pisze:
    > w wiadomości news:503d0e84$1@news.home.net.pl...
    >
    > Po ok. 4 od śmierci.

    No to jeszcze nie minęło.

    > Oczywiście zorientowali się ;). Jednak nikomu nie śpieszyło się do
    > spadku (wiem, czasem może to przynieść kłopoty). Jednak testament
    > wyszedł na jaw dopiero teraz. Czy to coś zmienia?

    "Otwarcie spadku" to nie "znalezienie testamentu" ale chwila śmierci
    spadkodawcy.

    > Swoją drogą - po 6 miesiącach od dowiedzenia sie o śmierci spadkobierca
    > przyjmuje z automatu spadek wprost, tak?

    Tak.

    > A co jeśli teraz znaleziono testament?

    A jakie ma to znaczenie? Testament może najwyżej zmienić podział masy
    spadkowej, a nie wybrany sposób dziedziczenia. Nie można w testamencie
    zapisać dziedziczenia z dobrodziejstwem inwentarza albo odrzucenia
    spadku (wydziedziczenie to nie to samo).

    > Przypomnę, że do dnia dzisiejszego nie były podejmowane żadne
    > próby ustalenia i nabycia spadku.

    No to co? Terminy i tak biegną.

  • 9. Data: 2012-08-28 23:49:58
    Od: Marian Paździoch <n...@n...pl>

    wiadomości news:503d210b$1@news.home.net.pl...
    > "Otwarcie spadku" to nie "znalezienie testamentu" ale chwila śmierci
    > spadkodawcy.

    To wiele wyjaśnia :). Dzięki za pomoc!

  • 10. Data: 2012-08-28 23:50:36
    Od: Marian Paździoch <n...@n...pl>

    > Aby na pewno nie pomyliłeś podmiotu z przedmiotem?

    Na to wychodzi. Jam amator ;). Już wiem w czym rzecz. Dzięki za pomoc
    chłopaki!