    From: Marek Strzelecki <m...@a...w.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Wymiar urlopu w nowym kodeksie pracy
    Date: Sun, 04 Jan 2004 16:02:56 +0100

    Zgodnie z obowiązującymi od początku roku przepisami

    "Art. 154 § 3. Jeżeli pracownik wykonuje dozwoloną pracę w niedziele i
    święta, z wyłączeniem przypadku określonego w art. 139 pkt 1, urlopu
    udziela się w dni kalendarzowe, które zgodnie z obowiązującym pracownika
    rozkładem czasu pracy są dla niego dniami pracy, z zastrzeżeniem § 4 i 5."

    Czy ktoś mógłby to przełożyć na ludzki język i wyjaśnić mi, jak wygląda
    moja sytuacja? Pracuję w tzw. systemie równoważnych norm czasu pracy,
    czyli w zmianach - mam 12-godzinne dniówki i nocki przerywanie czasem
    wolnym, w sumie nominał godzin mam identyczny jak w każdej innej pracy,
    ale pracuję w soboty, niedziele i święta.
    Z tego co zrozumiałem, to pracownik biurowy w mojej firmie biorący 5 dni
    urlopu - od poniedziałku do piątku - otrzymuje de facto 9 dni wolnych od
    pracy (z tego, co pamiętam, to administracja w moim przedsiębiorstwie
    nie pracuje w soboty, założmy, że tak jest dla uproszczenia). Jeśli ja
    wezmę 5 dni urlopu w identycznym okresie to może się zdarzyć tak, że w
    niedzelę przed urlopem będę do 19 w pracy, natomiast w sobotę po urlopie
    wrócę do pracy na 7 rano.
    Jeżeli jest tak, jak przypuszczam, to nowy kodeks pracy dyskryminuje
    pracowników ze względu na system rozliczania czasu pracy (przy
    identycznym wymiarze urlopu co pracownik biurowy mam o blisko połowę dni
    faktycznie wolnych od pracy mniej), co stoi w sprzeczności z art. 32.
    Konstytcji RP:

    "1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego
    traktowania przez władze publiczne.
    2. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub
    gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny."

    Proszę mnie poprawić, jeśli coś pomyliłem albo jeśli coś mi się tylko
    wydaje.

    --
    www.franek.strzelecki.prv.pl