  • 131. Data: 2013-08-23 19:11:29
    Temat: Re: Uszkodzenie kajaka na spływie - odpowiedzialność
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Aug 2013, Andrzej Lawa wrote:

    > Czyli kogo? Kursanta źle poinstruowanego przez instruktora?

    Kursanta.
    Kursant może mieć regres do instruktora, jako że instruktor
    popełniłby przestępstwa polegające na podżeganiu i pomocnictwie
    (IMO oba naraz).

    > Czy instruktora, który źle kierował postępowaniem kursanta?

    IMO nie, ale UFG może zawrzeć z kursantem ugodę, w której
    zrzeka się roszczeń wobec kursanta w zamian za komplet praw
    do regresu do instruktora :>
    Owszem, jeśli instruktor wprowadził kursanta w błąd może
    za to ponieść odpowiedzialność, mimo że *formalnie* *przed
    UFG* odpowie kursant.
    Art.17 KC :) ("prawo do przedstawicielstwa")

    > Swoją drogą rozumując po twojemu ubezpieczyciel nauki jazdy będzie zawsze
    > występował z regresem, bo kierujący kieruje bez wymaganych uprawnień.

    Czy mógłbyś uprzejmie zleźć już z "syndromu trawniczka"?
    Doskonale wiesz co to oznacza :>, więc proszę bez udawania Greka.

    Nic za to nie poradzę, że trzeba znać KILKA różnych ustaw :O

    > Mamy mała lukę w formalnościach - u nas nie ma czegoś jak "learner's permit".

    Nie pisz głupot, bo jeszcze któryś uwierzy.
    Doceniam fakt, że pisanie w wersji "na pewno" z załozeniem
    że czegoś nie ma w przepisach wymaga niemałej odwagi, ale
    cóż, przy nietrafieniu trzeba włazić pod stół i odszczekać,
    trafiła Ci się okazja :>

    Wraz ze skreśleniem art.87 PoRD wprowadzono art.3 tu:
    http://www.kodeksdrogowy.com.pl/dodatki/ustawaoKieru
    jacych.html
    +++
    Art. 3.
    1. Kierujšcym pojazdem może być osoba, która [...]:
    [...]
    2) odbywa w ramach szkolenia naukę jazdy;
    ---

    Przecież to, że "stary" PoRD został robity bodaj na trzy niezależne
    ustawy było obtrąbione w mediach głośniej niż rowerzysta który
    ośmiela się nie ustąpić pierwszeństwa na przejeździe :>
    (już nie pamiętam gdzie wywędrowała reszta skreślonych przepisów)

    > No i tutaj organizator się przyznał, że źle zorganizował i było za mało
    > przewodników żeby wszyscy uczestnicy mogli słyszeć polecenia.

    Jeśli wbrew tezie żeby "dobrowolne przyznanie się" miało przenosić
    *odpowiedzialność* na instruktora spłaci go dobrowolnie (bez
    ugody sądowej), to dobrze żeby wystawili jeszcze PIT temu
    kursantowi :>
    Ugoda pozasądowa (która nie jest NALEŻNYM odszkodowaniem
    z mocy ustawy) jest bowiem opodatkowana, a pewnie nie chodzi
    o to żeby instruktor zapłacił z własnych pieniędzy pod
    stołem tylko z kasy organizatora prowadzącego dokumentację
    podatkową.

    pzdr, Gotfryd

  • 132. Data: 2013-08-23 19:13:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Mhm. Czyli kto? Ten, kto siedzi za kierownicą?

    Osoba, która decyduje w którą stronę kierownica się obróci.

    > Czyli jak za kierownic
    > zamontuję mechanizmy do zdalnego sterowania to kierującym będzie ten
    > mechanizm i on będzie dostawał mandaty, a nie osoba która nim kieruje?

    A co, instruktor jest powożącym który ma kursanta na uwięzi?

    > Dziś.

    No to by było na tyle :)

    > A to pierwsze na jakiej podstawie?
    >
    > Bo to drugie jest w Art. 53 ust. 2.

    Pofatygowałem się odszukiwaniem i zapodałem cytat razem
    z linkiem w poście obok :)

    pzdr, Gotfryd

  • 133. Data: 2013-08-23 19:15:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Aug 2013, witek wrote:

    > a potem taki byznesmen narzeka, ze to przez tuska mu biznes padł

    Gorzej.
    Później instruktor narzeka, że bezrobocie jest.
    Ale na tych "niepolskich klienckich" za to "polskich pozostałych"
    warunkach sam się podjąć "biznesu" nie chce.
    I w tym leży chyba clou programu.

    pzdr, Gotfryd

  • 134. Data: 2013-08-23 19:19:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Article not found error.

    Nie dziwota.
    Przy nowelizacji w ISAPie jest info dokąd wywędrował ;)
    (pozycja "akty zmienione", zapodałem w poście obok,
    art.3 ustawy o kierujących, w sumie zrobili cut&paste
    do osobnej ustawy)

    OT:
    z prawodawczego p. widzenia z jednej strony nie wiadomo, czy
    takie rozbicie jest korzystne, z drugiej ew. przyszłe zmiany
    w PoRD i ustawie o kierujących zmniejszają "zapotrzebowanie"
    na uzgodnienia międzyresortowe, więc JAKIŚ sens w tym jest.

    pzdr, Gotfryd

  • 135. Data: 2013-08-30 10:37:50
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > Kursanta.

    Czyli kursant teoretycznie ma obowiązek sprawdzania polisy OC pojazdu na
    którym się szkoli?

> [...]

    > IMO nie, ale UFG może zawrzeć z kursantem ugodę, w której
    > zrzeka się roszczeń wobec kursanta w zamian za komplet praw

    Chociaż tyle...

    [ciach]

> [...]
    > że czegoś nie ma w przepisach wymaga niemałej odwagi, ale
    > cóż, przy nietrafieniu trzeba włazić pod stół i odszczekać,

    Szczekanie mnie drażni. Mogę zamiauczeć ;)

> [...]
    > 1. Kierujšcym pojazdem może być osoba, która [...]:
    > [...]
    > 2) odbywa w ramach szkolenia naukę jazdy;

    Miau, miau!

    (a także punkt 3, czyli egzamin)

    [ciach]

> [...]
    > *odpowiedzialność* na instruktora spłaci go dobrowolnie (bez
    > ugody sądowej), to dobrze żeby wystawili jeszcze PIT temu

    No, nie tyle na instruktora osobiście ile na organizatora, który nie
    zapewnił odpowiedniego zasięgu instrukcji instruktora (czy to środkami
    technicznymi czy to zatrudnieniem dodatkowych instruktorów).

  • 136. Data: 2013-08-30 23:43:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Aug 2013, Andrzej Lawa wrote:

    > Czyli kursant teoretycznie ma obowiązek sprawdzania polisy OC pojazdu
    > na którym się szkoli?

    Kursant zasadniczo "zna prawo", z domniemania.
    Czyli wie że z założenia jest odpowiedzialny za szkodę.
    Jeśli liczy na to, że ktoś inny przejmuje odpowiedzialność,
    albo musi znać przepis który to powoduje, albo umieć wskazać
    inną podstawę do "przejęcia".
    IMVHO tak właśnie wychodzi.

    > Szczekanie mnie drażni. Mogę zamiauczeć ;)
    [...]
    > Miau, miau!

    Przyjęto do wiadomości :)
    Swoją drogą, orientowanie się w pasztetach wysmażanych przez
    szanownych ustawodawców przypomina "szkołę przeżycia".

    pzdr, Gotfryd

  • 137. Data: 2013-09-01 01:58:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

> [...]
    > Jeśli liczy na to, że ktoś inny przejmuje odpowiedzialność,
    > albo musi znać przepis który to powoduje, albo umieć wskazać

    OK, jeszcze raz, żeby nie było nieporozumienia - zasadniczo kursant na
    kursie lub egzaminowany na egzaminie powinien zażądać okazania dokumentu
    świadczącego o zawarciu umowy na OC dla danego pojazdu?

  • 138. Data: 2013-09-02 23:00:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Sep 2013, Andrzej Lawa wrote:

    > OK, jeszcze raz, żeby nie było nieporozumienia - zasadniczo kursant na kursie
    > lub egzaminowany na egzaminie powinien zażądać okazania dokumentu
    > świadczącego o zawarciu umowy na OC dla danego pojazdu?

    Jeśli nie ma przepisu stanowiącego inaczej (a AFAIR nie zapodano),
    to owszem, bo przypadek nie różni się (o ile takiego przepisu nie ma)
    od pożyczenia czyjegoś samochodu służbowego.

    pzdr, Gotfryd