    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 23 Aug 2013 19:11:29 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Uszkodzenie kajaka na spływie - odpowiedzialność
    <5211e27f$0$1263$65785112@news.neostrada.pl> <kuspp8$248$2@dont-email.me>
    <5211ed41$0$1458$65785112@news.neostrada.pl>
    <kusr1p$j0g$1@node2.news.atman.pl> <kusr7g$pue$1@node1.news.atman.pl>
    <kusrbk$j0g$2@node2.news.atman.pl>
    <521371a9$0$1256$65785112@news.neostrada.pl>
    <kuvrsn$g5p$1@node2.news.atman.pl> <kuvt4m$hj0$1@node2.news.atman.pl>
    <kuvtm7$tjf$1@node1.news.atman.pl> <kv378g$q8c$1@node2.news.atman.pl>

    On Wed, 21 Aug 2013, Andrzej Lawa wrote:

    > Czyli kogo? Kursanta źle poinstruowanego przez instruktora?

    Kursanta.
    Kursant może mieć regres do instruktora, jako że instruktor
    popełniłby przestępstwa polegające na podżeganiu i pomocnictwie
    (IMO oba naraz).

    > Czy instruktora, który źle kierował postępowaniem kursanta?

    IMO nie, ale UFG może zawrzeć z kursantem ugodę, w której
    zrzeka się roszczeń wobec kursanta w zamian za komplet praw
    do regresu do instruktora :>
    Owszem, jeśli instruktor wprowadził kursanta w błąd może
    za to ponieść odpowiedzialność, mimo że *formalnie* *przed
    UFG* odpowie kursant.
    Art.17 KC :) ("prawo do przedstawicielstwa")

    > Swoją drogą rozumując po twojemu ubezpieczyciel nauki jazdy będzie zawsze
    > występował z regresem, bo kierujący kieruje bez wymaganych uprawnień.

    Czy mógłbyś uprzejmie zleźć już z "syndromu trawniczka"?
    Doskonale wiesz co to oznacza :>, więc proszę bez udawania Greka.

    Nic za to nie poradzę, że trzeba znać KILKA różnych ustaw :O

    > Mamy mała lukę w formalnościach - u nas nie ma czegoś jak "learner's permit".

    Nie pisz głupot, bo jeszcze któryś uwierzy.
    Doceniam fakt, że pisanie w wersji "na pewno" z załozeniem
    że czegoś nie ma w przepisach wymaga niemałej odwagi, ale
    cóż, przy nietrafieniu trzeba włazić pod stół i odszczekać,
    trafiła Ci się okazja :>

    Wraz ze skreśleniem art.87 PoRD wprowadzono art.3 tu:
    http://www.kodeksdrogowy.com.pl/dodatki/ustawaoKieru
    jacych.html
    +++
    Art. 3.
    1. Kierujšcym pojazdem może być osoba, która [...]:
    [...]
    2) odbywa w ramach szkolenia naukę jazdy;
    ---

    Przecież to, że "stary" PoRD został robity bodaj na trzy niezależne
    ustawy było obtrąbione w mediach głośniej niż rowerzysta który
    ośmiela się nie ustąpić pierwszeństwa na przejeździe :>
    (już nie pamiętam gdzie wywędrowała reszta skreślonych przepisów)

    > No i tutaj organizator się przyznał, że źle zorganizował i było za mało
    > przewodników żeby wszyscy uczestnicy mogli słyszeć polecenia.

    Jeśli wbrew tezie żeby "dobrowolne przyznanie się" miało przenosić
    *odpowiedzialność* na instruktora spłaci go dobrowolnie (bez
    ugody sądowej), to dobrze żeby wystawili jeszcze PIT temu
    kursantowi :>
    Ugoda pozasądowa (która nie jest NALEŻNYM odszkodowaniem
    z mocy ustawy) jest bowiem opodatkowana, a pewnie nie chodzi
    o to żeby instruktor zapłacił z własnych pieniędzy pod
    stołem tylko z kasy organizatora prowadzącego dokumentację
    podatkową.

    pzdr, Gotfryd