  • 1. Data: 2010-04-28 08:39:26
    Temat: Usluga wykonana, uslugobiorca zmarl.
    Od: " 666" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jak ma postąpić uslugodawca (umowa o dzielo) w sytuacji, gdy usługa została
    wykonana, a usługobiorca wkrótce zmarł po wpłaceniu co prawda zaliczki, ale
    przed końcowym uregulowaniem rachunku?
    Sama umowa o dzieło nie była potwierdzona pismem, lecz ustna i została
    wykonana (dowody jakby co są utrwalone).
    Rachunek został wystawiony, ale nie zdążył być podpisany przez zleceniodawcę.
    Jest natomiast parafka zleceniodawcy na zaliczce.
    Prostą sprawą byłby zapewne pozew o zapłatę (w postępowaniu uproszczonym?),
    pytanie jedynie przeciw komu (czyje nazwisko) i na który adres kierować pozew
    o zapłatę?
    Zmarłego zleceniodawcy?
    Sprawa spadkowa to może kiedyś w przyszłości będzie.
    Prawdopodobnie ktoś z paru spadkobierców zgodziłby się uregulować należność,
    ale chce mieć mocny "papier" np. z sądu.
    THX

  • 2. Data: 2010-04-28 12:30:19
    Temat: Re: Usluga wykonana, uslugobiorca zmarl.
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    666 pisze:
    > Jak ma postąpić uslugodawca (umowa o dzielo) w sytuacji, gdy usługa została

    To usługa czy dzieło?
    [ciach]
    > Zmarłego zleceniodawcy?

    Czy zlecenie?

    Może opisz, kim były strony umowy (osoby fizyczne?) i jak wyglądała ta
    umowa...

  • 3. Data: 2010-04-28 15:45:25
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

> [...]

    Hm, kto to jest ten kolega szatan?

    To jakaś internetowa kancelaria prawna obsługująca klientów za pomoca
    grupy usenetowej? ;-)

    --
    Pozdro
    Massai

  • 4. Data: 2010-04-28 18:33:37
    Od: CUT <C...@C...pl>

    W dniu 2010-04-28 10:39, 666 pisze:
> [...]
    > Prawdopodobnie ktoś z paru spadkobierców zgodziłby się uregulować należność,
    > ale chce mieć mocny "papier" np. z sądu.

    A po ludzku z rodziną zmarłego próbowałeś??

  • 5. Data: 2010-04-28 18:51:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    666 wrote:
    > Sprawa spadkowa to może kiedyś w przyszłości będzie.

    sam ją zrób.

  • 6. Data: 2010-04-29 07:50:27
    Od: " 666" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Pozew do sądu powinien być "po ludzku".
    Raz, że chodzi o naprawdę sporą kwotę, dwa że spadobiercy czy sąd dzielący
    ewentualny przyszły spadek też potrzebują "papieru" w postaci np. nakazu
    zapłaty.
    Rzecz w tym, że nie wiadomo, kogo teraz pozwać.
    A czekanie w nieskończoność przez zleceniobiorcę może doprowadzić do
    przedawnienia roszczenia.

    -----

  • 7. Data: 2010-04-29 19:37:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Apr 2010, 666 wrote:

> [...]
    > ewentualny przyszły spadek też potrzebują "papieru" w postaci np. nakazu

    Możesz wyjaśnić z czego to wynika?
    Bo nie wykluczam (nie wiem), ale *bardzo* dziwnie mi brzmi.
    Po prostu Twoja należność - jako dług zmarłego - wchodzi do spadku
    z mocy ustawy. "Problem" z dowodem jest taki sam, ani mniejszy
    ani większy, niż w przypadku kiedy to sam zmarły miałby zapłacić
    *lub* odmówić zapłaty.
    Inaczej mówiąc: mi wychodzi, że szarpać się metodą pozwu o zapłatę
    jest sens wtedy (i tylko wtedy) jeśli spadkobiercy odmówią uznania
    roszczenia.

    > Rzecz w tym, że nie wiadomo, kogo teraz pozwać.
    > A czekanie w nieskończoność przez zleceniobiorcę może doprowadzić do
    > przedawnienia roszczenia.

    "witek" napisał Ci już wczoraj - "sam ją zrób" (sprawę w sądzie znaczy,
    ale spadkową, a nie pozew o zapłatę). Nikt Cię nie zmusza do czekania
    aż spadkobiercy kiwną palcem w bucie :D

    _117.html
    +++
    Art. 1025
    § 1. Sšd na wniosek osoby majšcej w tym interes stwierdza nabycie
    spadku przez spadkobiercę. [...]
    ---

    I później od art.1030.

    IMVHO:
    1. ustalić (samemu) znanych spadkobierców
    2. Jak w 1025.
    3a. ew. wnieść o zabezpieczenie na majątku (spadkowym)
    bądź
    3b. zebrać od spadkobierców "uznanie roszczenia" (w jakiejkolwiek
    postaci, ale w formie pisemnej)
    4. z pozwem o zapłatę dopiero jak spadkobiercy zaczną się wykręcać
    że nie uznają roszczenia

    Coś mi źle wychodzi?

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-04-29 19:46:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Apr 2010, Andrzej Lawa wrote:

    > To usługa czy dzieło?

    Hm... przecież umowa o dzieło *jest* umową o usługę.
    Fakt, że wynikiem tej usługi jest rzecz ("lub coś podobnego do czego
    stosuje się przepisy", dajmy na to prawo majątkowe), nie umniejsza
    faktu iż podstawą umowy o dzieło jest *WYKONANIE* (czyli usługa właśnie).
    "Usługa produkcji na zamówienie", jak kto woli ;)

    Zawierane od czasu do czasu "umowy (z tytułem) o dzieło", faktycznie
    stanowiące umowę sprzedaży *już gotowego* wyrobu (chyba najczęściej
    prawa majątkowego, w rodzaju programu lub zdjęcia) to inna sprawa
    (zwyczajnie niezgodne są z definicją z KC).

    Jak miałeś na myśli różnicę między skutkami prawnymi między dziełem
    a zleceniem (lub w ogólności "innych usług do których stosuje się
    przepisy o zleceniu") to oczywiście z góry się zgadzam, tylko
    IMHO wprowadziłeś sobie nieistniejącą tożsamość zlecenie==usługa,
    a przecież usługi obejmują szerszy zakres umów - i IMO umowa
    o dzieło jest oczywistą usługą!

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-04-29 22:01:25
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > IMVHO:
    > 1. ustalić (samemu) znanych spadkobierców
    > 2. Jak w 1025.
    > 3a. ew. wnieść o zabezpieczenie na majątku (spadkowym)

    dorzucę jeszcze, że do czasu postanowienia o nabyciu spadku,
    spadkobiercy odpowiadają solidarnie, wiec co do zabezpieczenia tudziesz
    dochodzenia roszczeń wystarczy ustrzelić jednego spadkobiercę, a potem
    niech sie rozliczają miedzy sobą.

  • 10. Data: 2010-05-01 08:02:01
    Od: kam <...@...pl>

    W dniu 2010-04-30 00:01, witek pisze:
    > dorzucę jeszcze, że do czasu postanowienia o nabyciu spadku,
    > spadkobiercy odpowiadają solidarnie, wiec

    do czasu działu spadku

    KG