  • 1. Data: 2010-04-28 09:25:15
    Temat: Sklep żąda PESEL
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Jest sobie sklep, który przez Internet sprzedaje wiatrówki osobom
    pełnoletnim. W celu weryfikacji tej pełnoletności wymaga podania
    numeru PESEL.
    Czy taki sobie zwykły sklep może gromadzić tak wrażliwe dane
    osobowe, jak przypuszczam bez odpowiedniego zezwolenia?
    Wiem, nikt nie zmusza do kupowania tam.

    Zbyszek
    PGP key: 0x78E9C79E

  • 2. Data: 2010-04-28 09:32:54
    Temat: Re: Sklep żąda PESEL
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Zbynek Ltd. pisze:
> [...]
    > Czy taki sobie zwykły sklep może gromadzić tak wrażliwe dane
    > osobowe, jak przypuszczam bez odpowiedniego zezwolenia?

    Dlaczego uważasz PESEL za wrażliwą daną?

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-04-28 09:38:51
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-04-28 11:32, Liwiusz pisze:

    > Dlaczego uważasz PESEL za wrażliwą daną?

    W wielu miejscach podanie PESEL stanowi element uwierzytelniania i przy
    jego pomocy można np. dostać się do systemu.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 4. Data: 2010-04-28 09:50:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > W wielu miejscach podanie PESEL stanowi element uwierzytelniania i przy
    > jego pomocy można np. dostać się do systemu.

    To znaczy, że system uwierzytelniania jest do niczego. Co mają
    zrobić przedsiębiorcy, których pesel jest jawny? Albo wszyscy inni,
    którzy podają swój pesel do ogólnodostępnych źródeł (np. akta KRS spółek
    prawa handlowego)?

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2010-04-28 09:53:12
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Zbynek Ltd. napisał(a):

    > Czy taki sobie zwykły sklep może gromadzić tak wrażliwe dane
    > osobowe, jak przypuszczam bez odpowiedniego zezwolenia?
    > Wiem, nikt nie zmusza do kupowania tam.

    Zapytaj przedstawicieli tego sklepu o podstawę żądania takich danych. Bo
    coś mi kołacze, że to jest wymóg ustawowy z ustawy o broni i amunicj.

    j.

    --
    bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

  • 6. Data: 2010-04-28 09:54:06
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

    > W wielu miejscach podanie PESEL stanowi element uwierzytelniania i przy
    > jego pomocy można np. dostać się do systemu.

    To świadczy o głupocie admina, który takie zabezpieczenie wymyślił.

    j.

    --
    bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

  • 7. Data: 2010-04-28 09:58:11
    Od: "Nostradamus" <l...@o...pl>

    > Zapytaj przedstawicieli tego sklepu o podstawę żądania takich danych.

    Dekret rady najwyższej sklepu w składzie:właściciel i jego żona ;)

  • 8. Data: 2010-04-28 10:05:37
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    januszek pisze:

    > Zapytaj przedstawicieli tego sklepu o podstawę żądania takich danych. Bo
    > coś mi kołacze, że to jest wymóg ustawowy z ustawy o broni i amunicj.

    Jeśli chodzi nie o broń pneumatyczną a o "urządzenia pneumatyczne"
    (czyli wiatrówki do 17J) to ustawa ich nie obejmuje.

    Zwyczajna nadgorliwość/dupochron sprzedawcy bo formalnie nie ma
    przeszkód do nabycia "urządzenia pneumatycznego" przez osobę nieletnią -
    podobnie jak w przypadku nabycia np. siekiery czy piły mechanicznej.

  • 9. Data: 2010-04-28 10:06:57
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-04-28 11:50, Liwiusz pisze:
    > To znaczy, że system uwierzytelniania jest do niczego. Co mają zrobić
    > przedsiębiorcy, których pesel jest jawny?

    PESEL przedsiębiorcy też jest jawny?

    ATPO: To jakie dane są generalnie wrażliwe? W końcu adres i nazwisko
    itepe przedsiębiorcy są też jawne. Bardzo ciężko jest dać daną starannie
    schowaną. Np. bank jeszcze pyta o panieńskie matki, ale to można też w
    miarę prosto zdobyć. No i już masz pełne dane, żeby mieć dostęp do konta
    bankowego.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 10. Data: 2010-04-28 10:10:37
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek pisze:

    > schowaną. Np. bank jeszcze pyta o panieńskie matki, ale to można też w
    > miarę prosto zdobyć. No i już masz pełne dane, żeby mieć dostęp do konta
    > bankowego.

    Jaki bank, takie zabezpieczenia.

    --
    Liwiusz