  • 1. Data: 2005-06-29 11:41:12
    Temat: Umowa przedwstępna bez księgi wieczystej
    Od: "Ziko" <d...@v...pl>

    Ale za to z postanowieniem sądowym po zniesieniu współwłasności.
    Chodzi o to, że kupuję nieruchomość (lokal w dokmu jednorodzinnym) którego
    właściciel nie założył księgi wieczystej (z braku funduszy) ale ma
    postanowienie sądowe (po zniesieniu współwłasności) o wydzieleniu dwóch lokali -
    to ja wtedy podpisuję umowę przedwstępną na podstawie starej księgi (czyli na
    zakup udziałów) czy w poparciu o postanowienie sądowe (czyli na zakup lokalu).
    Różnica jest dla mnie zasadnicza bo biorę kredyt na tę nieruchomość i
    kompletnie nie wiem co mam z tym zrobić a notariusz uparł się żeby się opierać
    na tej starej, nieaktualnej księdze wieczysytej. Ma rację? Na udział bank nie
    da mi kredytu.

    Pozdrawiam
    Ziko

  • 2. Data: 2005-06-29 14:31:52
    Temat: Re: Umowa przedwstępna bez księgi wieczystej
    Od: "dan" <j...@p...fm>

> [...]
    > opierać
    > na tej starej, nieaktualnej księdze wieczysytej. Ma rację? Na udział bank

    Wg mnie nie ma racji. Odrebna wlasnosc lokalu powstala w drodze orzecznia
    sadu z chwila jego uperawomocnienia sie. Wpis do kw ma tutaj tylko charakter
    deklaratywny (w przeciwnienstwie do sytuacji kiedy odrebny lokal ustanawiany
    jest umowa, wowczas wpis do kw ma charakter konstytutywny) Od chwili
    uprawomocnienia sie postanowienia o zniesieniu wspolwlasnosci nie ma juz
    udzialow w nieruchomosci budynkowej, pozostala tylko wspolwlasnosc w
    nieruchomosci gruntowej. Jest wiec odrebna wlasnosc lokalu i wspolwalsnosc
    gruntu. Przedmiotem umowy przedwstepnej powinien byc odrebny lokal i udzial
    w nieruchomosci gruntowej / rowny stosunkowi powierzchni lokalu odrebnego,
    do lacznej powierzni wszystkich lokali/ Podstawa dla sporzadzenia umowy
    powinno byc wiec postanowienie o zniesieniu wspolwlasnosci przez wydzielenie
    lokali i dawna KW.
    Przedyskutuj to z notariuszem, jesli bedzie sie upieral to znajdz innego i
    nie powinno byc problemu.

    Dan

  • 3. Data: 2005-06-29 15:38:51
    Od: " roburkov" <r...@N...gazeta.pl>

    dan <j...@p...fm> napisał(a):

> [...]
    > deklaratywny (w przeciwnienstwie do sytuacji kiedy odrebny lokal ustanawiany
    > jest umowa, wowczas wpis do kw ma charakter konstytutywny) Od chwili

    Ad vocem wpisu do kw - nie zgadzam się. Także w przypadku orzeczenia konieczny
    jest wpis do księgi wieczystej. Inaczej odrębna własność lokalu bez urządzonej
    księgi wieczystej. Ciekawe jak wyglądałby obrót takim prawem(bo przecież przy
    przeniesieniu wpis jest deklaratoryjny)?

    Pozdr
    roburkov

  • 4. Data: 2005-06-29 16:40:49
    Od: "dan" <j...@p...fm>

> [...]
    > przy
    > przeniesieniu wpis jest deklaratoryjny)?

    W przypadku sadowego wyodrebnienia lokali, caly proces wyodrebniania odbywa
    sie pod kontrola sadu. Dlatego ustawodawca zrezygnowal z konstytutywnego
    charakteru tego wpisu dla powstania tego prawa. Wynika to a contrario z art
    7 ust 2 zd drugie u.o.w.l . Zdecydowana wiekszosc autorow opowiada sie za
    deklaratywnym charakterem wpisu w takim przypadku . Tytulem przykladu.
    Dziczek RomanWłasność lokali. Komentarz, Warszawa 2004 Wydawnictwo Prawnicze
    LexisNexis (wydanie II) ss. 280, podobnie Abramowicz Łukasz Sytuacja prawna
    odrębnej własności lokalu przed wpisem do księgi wieczystej Przegląd Sądowy
    1999/7-8/33,

    Zdarzaja sie i poglady przeciwne, ale to zdecydowana mniejszosc.

    Dan

  • 5. Data: 2005-06-30 08:15:34
    Od: "Ziko" <d...@v...pl>

> [...]
    > 1999/7-8/33,
    >
    > Zdarzaja sie i poglady przeciwne, ale to zdecydowana mniejszosc.

    Ogromne wielkie dzięki!
    Ziko