  • 1. Data: 2005-06-29 10:45:40
    Temat: Urlop wychowawczy i wypoczynkowy dla ojca
    Od: "m@riucha" <m...@o...pl>

    Wraz z żona wychowuję 6 miesięczną córkę, Żona jest teraz na urlopie
    wychowawczym, jednak z powodów finansowych to ja będę musiał zastąpić ją
    przy wychowywaniu dziecka. W związku z tym mam kilka pytań. Chciałbym wybrać
    zaległy urlop wypoczynkowy a po nim iść na rok na urlop wychowawczy. Mam z
    ostatnich 5 lat ponad 87 dni zaległych. Wiem, że zgodnie z KP urlop przepada
    po 3 latach, tylko jak ten okres jest liczony (pełne lata, liczone z
    dokładnością co do miesiąca)? Czy jeżeli pisałem wnioski urlopowe bez
    podania za jaki rok chcę go odebrać to w pierwszej kolejności zostaje mi
    udzielony urlop zaległy?

    W okresach między świętami pracodawca dawał nam dni wolne, bez wypisywania
    przez nas wniosków (dyrektor ustnie oświadczał pracownikom o wolnych
    dniach). Teraz w zestawieniu urlopów wpisał że w tym czasie brałem urlop,
    czy jest to zgodne z prawem?

    Chciałbym w najbliższych dniach dać pracodawcy wniosek o wybranie zaległego
    urlopu wypoczynkowego (wraz z przysługującym za ten rok). Czy pracodawca
    musi mi udzielić urlopu w całości czy tylko za lata zaległe? Jednocześnie
    chciałbym też dać podanie o urlop wychowawczy, jednak w KP przeczytałem że
    podanie takie należy dać 2 tygodnie przed planowanym terminem rozpoczęcia
    urlopu. Czy można dać wniosek o taki urlop z datą przyszłościową, np. 2
    miesięczną? Wiem ze jeżeli dam wniosek tylko o urlop wypoczynkowy pracodawca
    odmówi, tłumacząc się terminami na oddanie poszczególnych projektów. Dlatego
    muszę dać obydwa podania na raz aby wymusić na pracodawcy pozytywne
    rozpatrzenie ww podań.

    Czy na wniosku można napisać w ciągu jakiego czasu chciałbym dostać
    odpowiedz, czy są do tego ustalone ramy czasowe zgodne z prawem?

    Jak rozwiązać sprawę dotyczącą wniosków urlopowych?

    W sierpniu 2002 roku skończyłem studia licencjackie. Jak należy rozliczyć
    urlop wypoczynkowy za tamten rok? Czy dobrze wyliczyłem:

    wymiar 20 dni: 8 miesięcy x 20dni/12miesięcy= 13,33 w zaokrągleniu 14 dni

    wymiar 26 dni: 4 miesiące x 26dni/12miesięcy= 8,66 w zaokrągleniu 9 dni

    czyli w sumie 23 dni?

    m@riucha

  • 2. Data: 2005-06-29 17:15:26
    Temat: Re: Urlop wychowawczy i wypoczynkowy dla ojca
    Od: "dan" <j...@p...fm>

> [...]
    > ostatnich 5 lat ponad 87 dni zaległych. Wiem, że zgodnie z KP urlop
    > przepada po 3 latach, tylko jak ten okres jest liczony (pełne lata,

    Po trzech latach od konca roku kalendarzowego, w ktorym nabyles prawo do
    urlopu. Wiec urlop nabyty w roku 2000 przedawnil sie z dniem 31 grudnia
    2003, ten nabyty w roku 2001 przedawnil sie 31 grudnia 2001. Miesiace nie
    maja tu znaczenia bo urlop nabywasz z poczatkiem kazdego roku w calosci (z
    wyjatkiem pierwszego roku pracy).

    Czy jeżeli pisałem wnioski urlopowe bez
    > podania za jaki rok chcę go odebrać to w pierwszej kolejności zostaje mi
    > udzielony urlop zaległy?

    Tak, najpierw udzielany jest urlop zalegly, niezalenie od tego co wpisywales
    na wniosku.

> [...]
    > przez nas wniosków (dyrektor ustnie oświadczał pracownikom o wolnych
    > dniach). Teraz w zestawieniu urlopów wpisał że w tym czasie brałem urlop,

    Nie, wniosek jest konieczny. Dyskusyjne jest czy jesli urlop wykorzystywany
    jest zgodnie z planem urlopu czy wowczas tez potrzeba wniosku. Co do zasady
    wniosek jest konieczny (z wyjatkiem urlopu udzielanego w okresie
    wyupowiedzenia)

    > Chciałbym w najbliższych dniach dać pracodawcy wniosek o wybranie
    > zaległego urlopu wypoczynkowego (wraz z przysługującym za ten rok). Czy
    > pracodawca musi mi udzielić urlopu w całości czy tylko za lata zaległe?

    Nie ma obowiazku udzielac na raz urlopu zaleglego z biezacym. Natomiast ma
    obowiazek udzielic jednym ciagiem urlopu biezacego, chyba ze zlozysz wniosek
    o podzial na czesci (przynajmniej jedna czesc nie moze trwac krocej niz 14
    dni)

> [...]
    > podanie takie należy dać 2 tygodnie przed planowanym terminem rozpoczęcia
    > urlopu. Czy można dać wniosek o taki urlop z datą przyszłościową, np. 2

    Raczej nie. Zwiazane jest to z ochrona przed wypowiedzeniem stosunku pracy,
    ktora rozpoczyna sie od dnia zlozenia wniosku. Stad stosunkowo krotki termin
    od zlozenia wniosku do rozpoczecia urlopu. Moze byc klopot gdyby pracodawca
    wypowiedzial umowe o prace po zlozeniu przez ciebie wniosku z 2 miesiecznym
    wyprzedzeniem Powstaloby pytanie czy ochrona trwa od zlozenia wniosku
    poprzedzajacego 2 m-ce urlop, czy dopiero od 2 tyg. przed jego rozpoczeciem.
    Sklanialbym sie za pierwszym rozwiazaniem ale trudno powiedziec jak ocenilby
    to sad.

> [...]
    > odmówi, tłumacząc się terminami na oddanie poszczególnych projektów.
    > Dlatego muszę dać obydwa podania na raz aby wymusić na pracodawcy

    Urlop zalegly udziela sie do konca pierwszego kwartalu roku nastepujacego po
    nabyciu do niego prawa. Nieudzielenie tego urlopu w tym terminie stanowi
    wykroczenie za ktore pracodawca odpowiada kara grzywny. Wiec tego zaleglego
    nie powinien odmowic. Pozostaly to juz jego dobra wola. Co do terminu
    musicie sie porozumiec. Chyba ze jest plan urlopowy to udziela sie urlopu
    biezacego w terminach okreslonych w planie. Ale pracodawca moze z naglych
    nieprzewidywalnych potrzeb, dokonac przesun iec w planie.

    > Czy na wniosku można napisać w ciągu jakiego czasu chciałbym dostać
    > odpowiedz, czy są do tego ustalone ramy czasowe zgodne z prawem?

    Nie ma takich ram. Termin dyktuje zwyczaj panujacy w zakladzie.

    > Jak rozwiązać sprawę dotyczącą wniosków urlopowych?
    >

    > W sierpniu 2002 roku skończyłem studia licencjackie. Jak należy rozliczyć
    > urlop wypoczynkowy za tamten rok? Czy dobrze wyliczyłem:

    Przysluguje Ci urlop uzupelniajacy do wyzszego wymiaru tj 26 dni. Za 2002 r.
    przysluguje ci wiec 26 dni .Proporcji nie stosuje sie.

    Dan.

  • 3. Data: 2005-06-30 11:26:51
    Od: MEva <x...@x...pl>

    Wed, 29 Jun 2005 19:15:26 +0200, na pl.soc.prawo, dan napisał(a):

    > Po trzech latach od konca roku kalendarzowego, w ktorym nabyles prawo do
    > urlopu.
    Nie, od końca roku tylko do końca marca.

> [...]
    > jest zgodnie z planem urlopu czy wowczas tez potrzeba wniosku. Co do zasady
    > wniosek jest konieczny (z wyjatkiem urlopu udzielanego w okresie
    Same sprzeczności!
    Z jednym się zgadzam, że w zasadzie wniosek urlopowy jest konieczny,
    /a *szczególnie* w okresie wypowiedzenia, żeby nie było wątpliwości
    ekwiwalent czy w naturze/. Wyjątkiem może być sytuacja kiedy to cała
    załoga ma wolne, lecz ten który np. nie ma urlopu już musi wypisać wniosek
    np. na urlop bezpłatny, lub za odpracowane.

> [...]
    > o podzial na czesci (przynajmniej jedna czesc nie moze trwac krocej niz 14
    Prawda, ale nie do końca. Sytuacja zmienia się z chwilą złożenia podania o
    wrlop wychowawczy, który zawsze! składa się z wyprzedzeniem.

> [...]
    > Sklanialbym sie za pierwszym rozwiazaniem ale trudno powiedziec jak ocenilby
    Na pewno tak.
    Raczej żadne pytanie nie powstanie, bo urlopy planuje się rok wcześniej i
    przez ten czas żadna ochrona nie działa. Wypowiedzenia nie można wręczyć
    osobie przebywającej na urlopie lub L4 /mogą być wyjątki/, a nie dopiero to
    planującej .

> [...]
    > biezacego w terminach okreslonych w planie. Ale pracodawca moze z naglych
    > nieprzewidywalnych potrzeb, dokonac przesun iec w planie.
    To wszystko prawda, ale z chwilą złozenia wniosku o wychowawczy przestaje
    obowiązywać.

    > Przysluguje Ci urlop uzupelniajacy do wyzszego wymiaru tj 26 dni. Za 2002 r.
    > przysluguje ci wiec 26 dni .Proporcji nie stosuje sie.
    >
    > Dan.

    Tak, ale pod warunkiem, że pracuje cały rok w tej samiej firmie na
    tej samej umowie i ma dodatkowe 2 lata stażu, oprócz okresu nauki.
    --
    pozdrawiam
    MEva :-)

  • 4. Data: 2005-06-30 16:46:09
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > Nie, od końca roku tylko do końca marca.

    Czemu tak sadzisz?

    Uchwała7 Sędziów NN - Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 20 lutego
    1980 r.V PZP 6/79

    "Bieg przedawnienia roszczenia pracownika o urlop wypoczynkowy rozpoczyna
    się ostatniego dnia roku kalendarzowego, w którym pracownik uzyskał prawo do
    urlopu (art. 291 § 1 kp w związku z art. 161 kp), chyba że szczególne
    przepisy kodeksu pracy lub innych aktów normatywnych przewidują obowiązek
    udzielenia przez zakład pracy urlopu w innych terminach"

    Zeby termin liczyc od konca marca musialby wykazac, że w planie urlopowym
    skutecznie przesunieto termin urlopu.

    > Same sprzeczności!

    Tak? A mozesz wkazac w ktorym niby miejscu?

    > Z jednym się zgadzam, że w zasadzie wniosek urlopowy jest konieczny,
    > /a *szczególnie* w okresie wypowiedzenia, żeby nie było wątpliwości
    > ekwiwalent czy w naturze/.

    Art. 167(1) kp - "W okresie wypowiedzenia umowy o pracę pracownik jest
    obowiązany wykorzystać przysługujący mu urlop, jeżeli w tym okresie
    pracodawca udzieli mu urlopu"

    Jak widac nie jest konieczny. Co wiecej jest niepotrzebny. W okresie
    wypowiedzenia pracodawca jednostronnie udziela urlopu i pracownik nie ma nic
    do gadania. Ma go wykorzystac.

    Wyjątkiem może być sytuacja kiedy to cała
    > załoga ma wolne, lecz ten który np. nie ma urlopu już musi wypisać wniosek
    > np. na urlop bezpłatny, lub za odpracowane.

    j.w.

    > Prawda, ale nie do końca. Sytuacja zmienia się z chwilą złożenia podania o
    > wrlop wychowawczy, który zawsze! składa się z wyprzedzeniem.

    Sytuacja zmienia sie tylko jesli pracownik zada udzielenia urlopu
    wypoczynkowego bezposredni po urlopie maciezynskim (a nie wychowawczym) -
    art 163 par 3 kp.Wtedy pracodawca jest zwiazany takim wnioskiem i musi
    ciagiem udzielic urlopu po urlopie maciezynskim. Co do wychowczego, to
    pracodawca nie ma obowiazku udzielania urlopu w terminir wskazanym przez
    pracownika. |Ma natomiast obowiazek udzielic go w terminie pozniejszym ,
    jesli wykorzystanie urlopu nie jest mozliwe w zaplanowanym terminie przez
    nakladajacy sie urlop wychowawczy. - art 165 pkt 4 kp

> [...]
    Wypowiedzenia nie można wręczyć
    > osobie przebywającej na urlopie lub L4 /mogą być wyjątki/, a nie dopiero

    :) A slyszalas Ty o art. 186(1) kp? Kobieta i taka nieswiadoma. Urlop
    wychowawczy "planuje sie" na dwa tygodnie wczesniej. Od momentu zlozenia
    wniosku o ten urlop, pracownik podlega ochronie, zgodnie z powolanym
    przepisem.

    > To wszystko prawda, ale z chwilą złozenia wniosku o wychowawczy przestaje
    > obowiązywać.

    Nie przestaje obowiazywac, tylko w razie zazebienia sie tych urlopow ,
    pracodawca ma obowiazek udzielenia urlopu wypoczynkowego w terminie
    pozniejszym. Jesli wiec urlop wypoczynkowy zaplanowny byl na 2.07 do 14.07,
    a pracownik 1.07 sklada wniosek o wychowaczy od dnia 15.07, to wowczas nic
    sie nie zmienia. Plan wiaze normalnie w okresie od dnia zlozenia wniosku o
    wychowawczy do dnia jego rozpoczecia.
    .

    > Tak, ale pod warunkiem, że pracuje cały rok w tej samiej firmie na
    > tej samej umowie i ma dodatkowe 2 lata stażu, oprócz okresu nauki.

    No skoro pyta na jakich zasadach przysluguje mu urlop uzupelniajacy, to
    chyba spelnia warunki do jego nabycia.

    > MEva :-)

    Dan :-))