    From: "dan" <j...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa przedwstępna bez księgi wieczystej
    Date: Wed, 29 Jun 2005 16:31:52 +0200

    > Chodzi o to, że kupuję nieruchomość (lokal w dokmu jednorodzinnym) którego
    > właściciel nie założył księgi wieczystej (z braku funduszy) ale ma
    > postanowienie sądowe (po zniesieniu współwłasności) o wydzieleniu dwóch
    > lokali -
    > to ja wtedy podpisuję umowę przedwstępną na podstawie starej księgi (czyli
    > na
    > zakup udziałów) czy w poparciu o postanowienie sądowe (czyli na zakup
    > lokalu).
    > Różnica jest dla mnie zasadnicza bo biorę kredyt na tę nieruchomość i
> [...]

    Wg mnie nie ma racji. Odrebna wlasnosc lokalu powstala w drodze orzecznia
    sadu z chwila jego uperawomocnienia sie. Wpis do kw ma tutaj tylko charakter
    deklaratywny (w przeciwnienstwie do sytuacji kiedy odrebny lokal ustanawiany
    jest umowa, wowczas wpis do kw ma charakter konstytutywny) Od chwili
    uprawomocnienia sie postanowienia o zniesieniu wspolwlasnosci nie ma juz
    udzialow w nieruchomosci budynkowej, pozostala tylko wspolwlasnosc w
    nieruchomosci gruntowej. Jest wiec odrebna wlasnosc lokalu i wspolwalsnosc
    gruntu. Przedmiotem umowy przedwstepnej powinien byc odrebny lokal i udzial
    w nieruchomosci gruntowej / rowny stosunkowi powierzchni lokalu odrebnego,
    do lacznej powierzni wszystkich lokali/ Podstawa dla sporzadzenia umowy
    powinno byc wiec postanowienie o zniesieniu wspolwlasnosci przez wydzielenie
    lokali i dawna KW.
    Przedyskutuj to z notariuszem, jesli bedzie sie upieral to znajdz innego i
    nie powinno byc problemu.

    Dan