  • 1. Data: 2005-08-17 10:39:19
    Temat: Umowa o zakazie konkurencji
    Od: j...@g...pl

    Witam!

    Podpisałem z firmą umowę o zakazie konkurencji na takich mniej więcej
    zasadach:

    - przez 6 miesięcy po rozwiązaniu stosunku pracy mam zakaz
    działalności konkurencyjnej
    - jako działalność konkurencyjna zdefiniowana jest praktycznie każda
    praca na rzecz firmy, która świadczy usługi informatyczne (oczywiście
    nie mam szansy ani ochoty na zatrudnienie w innej firmie niż
    informatyczna :)))
    - moja aktualna firma płaci mi odszkodowanie przez 6 miesięcy w
    wysokości polowy zarobków
    - jeżeli złamię zakaz, jestem zobowiązany zapłacić firmie
    odszkodowanie w tej samej wysokości (6 x 50% zarobków)

    Czy taka umowa jest zgodna z prawem? Czy można ją jakoś obejść?

    Jacko

  • 2. Data: 2005-08-17 10:45:35
    Temat: Re: Umowa o zakazie konkurencji
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    j...@g...pl wrote:

> [...]
    > - jeżeli złamię zakaz, jestem zobowiązany zapłacić firmie
    > odszkodowanie w tej samej wysokości (6 x 50% zarobków)

    50% to bardzo dobre warunki.

    > Czy taka umowa jest zgodna z prawem?

    Tak.

    > Czy można ją jakoś obejść?

    Np. zapłacić odszkodowanie.

    Najczęstszy błąd firm sporządzających takie umowy to ograniczenie sie
    do "pracy". Wtedy obejściem jest umowa zlecenie lub umowa o dzieło.
    Ogólnie żeby znaleźć metodę obejścia trzeba znać dokładną treść umowy.

  • 3. Data: 2005-08-17 10:47:31
    Od: BartekK <s...@d...org>

    j...@g...pl napisał(a):
> [...]
    > praca na rzecz firmy, która świadczy usługi informatyczne
    > Czy taka umowa jest zgodna z prawem? Czy można ją jakoś obejść?
    a nie moze cie zatrudnic jakis znajomy w firmie np
    budowlanej/gastronomii itp, i wydelegowac do danej pracy wystawiajac na
    swoja firme fakture za usluge, a co ty tam robisz to juz go nie interesuje ?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098
    173

  • 4. Data: 2005-08-17 10:52:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    jureq napisał(a):

    > Tak.

    Podłączę się: czy można w umowach cywilno-prawnych ograniczyć w
    przyszłości możliwość pracy u konkurencji na podstawie umowy o pracę?
    Np. w umowie zleceniu, czy nawet w umowie franczyzowej? Według mnie nie
    można, ale chętnie posłucham innych opinii.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2005-08-17 10:55:53
    Od: j...@g...pl

    Nie dodałem jednej informacji - firma ma prawo jednostronnie
    wypowiedzieć umowę bez podania przyczyn. Ja takiego prawa nie mam. Czy
    można się do tego przyczepić?

  • 6. Data: 2005-08-17 12:01:54
    Od: MarcinS <s...@w...pl>

    Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > Np. w umowie zleceniu, czy nawet w umowie franczyzowej? Według mnie nie
    > można, ale chętnie posłucham innych opinii.

    W jakich umowach?

    Bo trudno mi związek znaleźć.
    Mówisz o sytuacji, gdy ktos jest zatrudniony na podstawie
    umowy-zlecenia, choć powinien mieć umowę o pracę?

    --
    w adresie e-mail zamień wodę na tlen.

    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 7. Data: 2005-08-17 12:08:01
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > Np. w umowie zleceniu, czy nawet w umowie franczyzowej? Według mnie
    > nie można, ale chętnie posłucham innych opinii.

    Ciekawe zagadnienie: z jednej strony konstytucyjne prawo do pracy, z
    drugiej wolność umów.

  • 8. Data: 2005-08-17 12:08:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    MarcinS napisał(a):

    > W jakich umowach?
    >
    > Bo trudno mi związek znaleźć.
    > Mówisz o sytuacji, gdy ktos jest zatrudniony na podstawie
    > umowy-zlecenia, choć powinien mieć umowę o pracę?

    Nie. Mówię o przypadku, że ktoś zawiera umowę zlecenie, umowę
    franczyzową itp. a jeden z jej punktów głosi:

    "[...]-biorca nie może pracować w [firmy_konkurencyjne] na podstawie
    [...], umowy o pracę przez okres [xxx] miesięcy po rozwiązaniu
    niniejszej umowy pod rygorem kary umownej w wysokości [...]"

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 9. Data: 2005-08-17 12:16:01
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    j...@g...pl wrote:

    > Nie dodałem jednej informacji - firma ma prawo jednostronnie
    > wypowiedzieć umowę bez podania przyczyn. Ja takiego prawa nie mam. Czy
    > można się do tego przyczepić?

    Jeśli dobrze pamiętam, to wyroki sądowe w takich wypadkach były
    rozbieżne. Ogólnie sądy nie kwestionują takiej możliwości
    jednostronnego wypowiedzenia. W niektórych wypadkach uznawały jednak,
    że wypowiedzenie działa "jednostronnie" i zwalnia byłego pracownika z
    zakazu, ale nie zwalnia pracodawcy z płacenia odszkodowania w wysokości
    przewidzianej w umowie lub minimalnej (czyli 25%). Inne wyroki były
    mniej korzystne i pozwalały na wypowiedzenie tej umowy bez konsekwencji
    dla pracodawcy.

  • 10. Data: 2005-08-17 12:22:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:ddv9au$i6i$1@news.onet.pl...

> [...]
    > [...], umowy o pracę przez okres [xxx] miesięcy po rozwiązaniu
    > niniejszej umowy pod rygorem kary umownej w wysokości [...]"

    Z jednej strony jest to bez sensu, bowiem z chwilą rozwiązania umowy
    również i ów zakaz przestaje obowiązywać. Z drugiej strony jest w
    sumie spora dowolność w redagowaniu umów cywilnych. Zakaz działa, do
    póki ktoś z tym nie pójdzie do sądu. A wówczas sąd pewnie będzie badał
    raczej zamiar, niż treść umowy. A ów zamiar jest moim zdaniem czytelny
    i ma za zadanie utrudnianie konkurencji, a skoro nie przewiduje
    wynagrodzenia, to w ogóle jest średnio zgodny z zasadami współżycia
    społecznego. gdybym to ja miał orzekać, to uznał bym, że zakaz w tej
    formie jest nieskuteczny. Tym bardziej, ze mowa nie tyle o
    działalności konkurencyjnej, co zakazie świadczenia pracy, który z
    natury rzeczy wcale nie musi przynosić jakiejkolwiek szkody
    zainteresowanemu.