  • 1. Data: 2002-02-01 16:23:50
    Temat: Testament a zachowek
    Od: "warmianin" <w...@p...onet.pl>

    Witam,

    Pewna pani (wdowa) na kilka lat przed smiercia sporzadza testament.
    W testamencie przekazuje swoje mieszkanie (tj. wlasnosciowe prawo do
    mieszkania spoldzielczego) jednemu z wnukow.
    Pani umiera. Ma troje dzieci i kilkoro wnukow.
    Poza mieszkaniem nie ma zadnych innych nieruchomosci, ruchomosci czy
    oszczednosci.
    Rynkowa wartosc mieszkania wynosi obecnie ok. 100.000 zl.

    Jak wyglada prawo do zachowku i jak wyliczyc jego wysokosc (jesli
    przysluguje) dla poszczegolnych zstepnych?

    Bede wdzieczny za odpowiedz lub podanie adresow w internecie, gdzie podobny
    przypadek byc moze jest opisany.

    Jacek Warmianin

  • 2. Data: 2002-02-01 16:31:47
    Temat: Re: Testament a zachowek
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Fri, 1 Feb 2002, warmianin wrote:

    > Rynkowa wartosc mieszkania wynosi obecnie ok. 100.000 zl.
    >
    > Jak wyglada prawo do zachowku i jak wyliczyc jego wysokosc (jesli
    > przysluguje) dla poszczegolnych zstepnych?

    To zależy od wysokości darowizn jakie poczyniła w ciągu ostatnich 10 lat
    (mówiąc ogólnie). Poczytaj art. 991 i n. KC, to dość skomplikowane.

    Podstawa zachowku dla zstępnych wynosi 1/6 wartości spadku, chyba że są
    małoletni albo niezdolni do pracy, wtedy 2/9.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 3. Data: 2002-02-01 16:45:06
    Od: "warmianin" <w...@p...onet.pl>

    "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> wrote in message
    st...
    : On Fri, 1 Feb 2002, warmianin wrote:
    :
    : > Rynkowa wartosc mieszkania wynosi obecnie ok. 100.000 zl.
    : >
[...]

    Dzieki za szybka odpowiedz.

    Ale co to jest podstawa zachowku.
    Czy, jesli zadnych darowizn nie bylo, jest to czesc masy spadkowej, ktora
    powinno otrzymac kazde z dzieci zmarlej?
    Czyli, czy w tym konkretnym przypadku kazde z dzieci (wszystkie dorosle i
    pelnosprawne) powinno otrzymac 1/6 wartosci mieszkania?

    J.Warmianin

  • 4. Data: 2002-02-01 16:47:57
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > Pewna pani (wdowa) na kilka lat przed smiercia sporzadza testament.
    > W testamencie przekazuje swoje mieszkanie (tj. wlasnosciowe prawo do
    > mieszkania spoldzielczego) jednemu z wnukow.

    Tzn. czyni go spadkobiercą czy mowa tylko o mieszkaniu?

> [...]
    >
    > Jak wyglada prawo do zachowku i jak wyliczyc jego wysokosc (jesli
    > przysluguje) dla poszczegolnych zstepnych?

    zatem uprawnionymi do zachowku są dzieci tej pani (zakładając ze wszyscy
    żyli w dniu jej śmierci) , jeśli nic nie otrzymali, w tym tzw. "doliczalnych
    darowizn", to należy im się polowa tego co by otrzymali, gdyby testamentu
    nie było (w przypadku trwałej niezdolności do pracy lub niepełnoletniości -
    2/3). Jeśli coś im przypadło na mocy testamentu - wtedy mogą się domagać
    uzupełnienia do w/w wysokości. Zachowek to roszczenie pieniężne do
    spadkobiercy.
    Kwesię tę regulują art.991 -1011 kodeksu cywilnego, ale jest to materia dość
    skoplikowana. Od tego co powyżej napisałem istnieje dość sporo wyjątków.

    Marcin.

  • 5. Data: 2002-02-01 17:09:26
    Od: "warmianin" <w...@p...onet.pl>

    "KRZEM" <m...@s...pl000> wrote in message
    :
[...]

    W testamencie mowa jest tylko o mieszkaniu.

[...]

    Czyli nie ma praktycznie mozliwosci "wydziedziczenia" dziecka?
    Zawsze zostaje mu zachowek.

    J.Warmianin

  • 6. Data: 2002-02-01 17:30:04
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > W testamencie mowa jest tylko o mieszkaniu.

    W takim razie sytuacja jest nieco bardziuej skomplikowana - spadkobiercami
    są dzieci zmarłęj i to one powinny wydać to mieszkanie wnukowi jako
    zapisobiorcy.

    > Czyli nie ma praktycznie mozliwosci "wydziedziczenia" dziecka?

    Można wydziedziczyć, bo wydziedziczenie to właśnie pozbawienie praw do
    zachowku, ale w ściśle określonych sytuacjach wskazanych w Art. 1008. kc -
    Spadkodawca może w testamencie pozbawić zstępnych, małżonka i rodziców
    zachowku (wydziedziczenie), jeżeli uprawniony do zachowku:

    1) wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z zasadami
    współżycia społecznego;

    2) dopuścił się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu osób
    umyślnego przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności albo rażącej
    obrazy czci;

    3) uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.

    Marcin.

  • 7. Data: 2002-02-01 18:40:33
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Fri, 1 Feb 2002, warmianin wrote:

    > Ale co to jest podstawa zachowku.

    Wartość majątku spadkowego + darowizny poczynione na rzecz osób bliskich,

    > Czy, jesli zadnych darowizn nie bylo, jest to czesc masy spadkowej, ktora
    > powinno otrzymac kazde z dzieci zmarlej?

    Nie, to jest całość spadku.

    > Czyli, czy w tym konkretnym przypadku kazde z dzieci (wszystkie dorosle i
    > pelnosprawne) powinno otrzymac 1/6 wartosci mieszkania?

    Tak, chyba żeby wnuk odrzucił spadek, wtedy dziedziczenie będzie ustawowe.

  • 8. Data: 2002-02-02 12:37:21
    Od: "warmianin" <w...@p...onet.pl>

    Jeszce raz, serdeczne dzieki.

  • 9. Data: 2002-02-02 13:49:56
    Od: "DHN" <p...@p...com>

    Znam sytuację niemal identyczną.
    To co jest niby zapisem (mieszkanie), jeśli wyczerpuje w praktyce niemal całą
    masę spadkową, może być uznane za spadek w całości.
    Tak w moim przypadku orzekł sąd, i to bardzo ważne w świetle poprzedniego postu,
    bo to ty masz mieszkanie "w garści" bez dalszego działu spadku.
    Walisz do US opłacić podatek (albo się zwolnić) i od razu do Spółdzielni o
    przepisanie członkostwa (niby nieobowiązkowe, ale co na papierze, to bardziej
    święte...).
    A dzieci babci (czyli moi wujowie) niby mogły występować do mnie o zachowek, ale
    wiedziały, że raczej jestem kuty na cztery nogi, i mógłbym np. wykazać, że
    nakłady poczynione na ich wykształcenie przewyższały ogólnie pojęte w tamtym
    środowisku (studia zaraz po wojnie).
    Poza tym szczęśliwie wówczas nie była powszechna wykładnia o opodatkowaniu
    zachowku jak spadku, a jako przychodu (nawet notariusz mnie o tym informował -
    1996), co czyniło sprawę dla ew. zachówkobiorców mało opłacalną (duże dochody).
    A w razie czego to możesz wystąpić o spłatę zachowku tak rozciągniętą w czasie
    (jest Ci przecież ciężko, prawda), że dasz sobie radę.
    Dżek