    From: "KRZEM" <m...@s...pl000>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Testament a zachowek
    Date: Fri, 01 Feb 2002 16:47:57 GMT

    > Pewna pani (wdowa) na kilka lat przed smiercia sporzadza testament.
    > W testamencie przekazuje swoje mieszkanie (tj. wlasnosciowe prawo do
    > mieszkania spoldzielczego) jednemu z wnukow.

    Tzn. czyni go spadkobiercą czy mowa tylko o mieszkaniu?

    > Pani umiera. Ma troje dzieci i kilkoro wnukow.
    > Poza mieszkaniem nie ma zadnych innych nieruchomosci, ruchomosci czy
    > oszczednosci.
    > Rynkowa wartosc mieszkania wynosi obecnie ok. 100.000 zl.
    >
    > Jak wyglada prawo do zachowku i jak wyliczyc jego wysokosc (jesli
    > przysluguje) dla poszczegolnych zstepnych?

    zatem uprawnionymi do zachowku są dzieci tej pani (zakładając ze wszyscy
    żyli w dniu jej śmierci) , jeśli nic nie otrzymali, w tym tzw. "doliczalnych
    darowizn", to należy im się polowa tego co by otrzymali, gdyby testamentu
    nie było (w przypadku trwałej niezdolności do pracy lub niepełnoletniości -
    2/3). Jeśli coś im przypadło na mocy testamentu - wtedy mogą się domagać
    uzupełnienia do w/w wysokości. Zachowek to roszczenie pieniężne do
    spadkobiercy.
    Kwesię tę regulują art.991 -1011 kodeksu cywilnego, ale jest to materia dość
    skoplikowana. Od tego co powyżej napisałem istnieje dość sporo wyjątków.

    Marcin.