    From: "DHN" <p...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Testament a zachowek
    Date: Sat, 2 Feb 2002 14:49:56 +0100

    Znam sytuację niemal identyczną.
    To co jest niby zapisem (mieszkanie), jeśli wyczerpuje w praktyce niemal całą
    masę spadkową, może być uznane za spadek w całości.
    Tak w moim przypadku orzekł sąd, i to bardzo ważne w świetle poprzedniego postu,
    bo to ty masz mieszkanie "w garści" bez dalszego działu spadku.
    Walisz do US opłacić podatek (albo się zwolnić) i od razu do Spółdzielni o
    przepisanie członkostwa (niby nieobowiązkowe, ale co na papierze, to bardziej
    święte...).
    A dzieci babci (czyli moi wujowie) niby mogły występować do mnie o zachowek, ale
    wiedziały, że raczej jestem kuty na cztery nogi, i mógłbym np. wykazać, że
    nakłady poczynione na ich wykształcenie przewyższały ogólnie pojęte w tamtym
    środowisku (studia zaraz po wojnie).
    Poza tym szczęśliwie wówczas nie była powszechna wykładnia o opodatkowaniu
    zachowku jak spadku, a jako przychodu (nawet notariusz mnie o tym informował -
    1996), co czyniło sprawę dla ew. zachówkobiorców mało opłacalną (duże dochody).
    A w razie czego to możesz wystąpić o spłatę zachowku tak rozciągniętą w czasie
    (jest Ci przecież ciężko, prawda), że dasz sobie radę.
    Dżek