  • 1. Data: 2007-11-17 17:40:13
    Temat: Sześciu zatrzymanych zolnierzy
    Od: "Edel" <e...@x...wp.pl>

    W każdym wojsku wykonuje sie rozkazy. Dlaczego zatem stawia sie zarzuty
    wszystkim a nie dowodcy, ktory wydal rozkaz uzycia broni? Czy przypadkiem
    prokuratura nie probuje, calkowicie z pogwalceniem prawa stosowac
    niedopuszczalna odpowiedzialnosc zbiorowa?

    Pzdr
    Edel

  • 2. Data: 2007-11-17 17:41:35
    Temat: Re: Sześciu zatrzymanych zolnierzy
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Edel pisze:
> [...]
    > prokuratura nie probuje, calkowicie z pogwalceniem prawa stosowac
    > niedopuszczalna odpowiedzialnosc zbiorowa?

    Zolnierz to nie robot. Jak mu sie wydaje rozkaz zabicia cywilow to nie
    musi takiego rozkazu wykonac.

    --
    Mithos

  • 3. Data: 2007-11-17 17:46:23
    Od: Any User <u...@a...pl>

    > Zolnierz to nie robot. Jak mu sie wydaje rozkaz zabicia cywilow to nie
    > musi takiego rozkazu wykonac.

    Kiedyś czytałem o żołnierzach, którzy odmówili wykonania rozkazu w
    identycznej sytuacji i zostali postawieni przed sądem wojskowym właśnie
    za tą odmowę.

    A z drugiej strony nie stawia się żadnych zarzutów mordercom z AK,
    którzy bez pardonu likwidowali niemieckich przywódców z czasów okupacji.
    Niestety świat nie jest doskonały.

    --
    Czy każdy powinien mieć prawo głosu w wyborach?
    http://pracownik.blogspot.com

  • 4. Data: 2007-11-17 17:49:56
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Any User pisze:
    > Kiedyś czytałem o żołnierzach, którzy odmówili wykonania rozkazu w
    > identycznej sytuacji i zostali postawieni przed sądem wojskowym właśnie
    > za tą odmowę.

    Mozesz przytoczyc jakies dowody na sytuacje, w ktorej zolnierz
    odmawiajacy pacyfikacji cywilow zostal postawiony przed sad ? Oczywiscie
    przed sad mozna postawic kazdego, tyle ze i wyrok takiego sadu moze byc
    wtedy uniewinniajacy.

    --
    Mithos

  • 5. Data: 2007-11-17 17:54:55
    Od: "Edel" <e...@x...wp.pl>

    > Kiedyś czytałem o żołnierzach, którzy odmówili wykonania rozkazu w
    > identycznej sytuacji i zostali postawieni przed sądem wojskowym właśnie za
    > tą odmowę.

    Czyli jak sie nie odwrocic - dupa z tylu.

    > A z drugiej strony nie stawia się żadnych zarzutów mordercom z AK, którzy
    > bez pardonu likwidowali niemieckich przywódców z czasów okupacji. Niestety
    > świat nie jest doskonały.

    W pelni sie z toba zgadzam; po wojnie NSZ i AK nie tylko likwidowalo
    przedstawicieli nowej wladzy, ale takze dopuszczalo sie zwyklych, bandyckich
    napadow i morderstw (np. napad bandy "Pioruna" na ciezarowke, ktora
    pracownicy fabryki przewozili pieniadze na wyplate na zalogi. Samochod
    wylecial w powietrze z trojka niewinnych ludzi i pieniedzmi). O wyczynach
    "Ognia" na Podhalu pisalem juz na psp.

    Pzdr
    Edel

  • 6. Data: 2007-11-17 17:56:48
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > odmawiajacy pacyfikacji cywilow zostal postawiony przed sad ? Oczywiscie
    > przed sad mozna postawic kazdego, tyle ze i wyrok takiego sadu moze byc

    Nie mogę, to było zbyt dawno. Rzeczywiście, sąd wojskowy wziął pod
    uwagę, jakiego to rozkazu wykonania odmówili tamci żołnierze, jednakże
    jakiś tam wyrok jednak dostali. I to nie w zawieszeniu. Wyrok był taki,
    że odmowa wykonania to jednak odmowa wykonania.

  • 7. Data: 2007-11-17 17:59:35
    Od: "Edel" <e...@x...wp.pl>

    Oczywiscie
    > przed sad mozna postawic kazdego, tyle ze i wyrok takiego sadu moze byc
    > wtedy uniewinniajacy.
    >

    > --
    > Mithos

    Oczywiscie - tylko jesli zachodzi domniemanie niewinnosci to po co stosowac
    tak drastyczne srodki zapobiegawcze jak areszt? Mozliwosc ucieczki - raczej
    znikoma zas do mataczenia doszlo jeszcze przed zatrzymaniem. W prokuraturze
    wszyscy powiedzieli jednak prawde. Nadal twierdze, ze prokuratura niestety
    przesadzila.

    Pzdr
    Edel

  • 8. Data: 2007-11-17 18:04:18
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Edel pisze:
> [...]
    > wszyscy powiedzieli jednak prawde. Nadal twierdze, ze prokuratura niestety

    To akcja to jedno wielkie dzialanie propagandowe. Cos w stylu Zioberko
    oraz doktor G, czy inne, ktore niestety czasem mialy tragiczny skutek
    (np akcja ABW na slasku).

    --
    Mithos

  • 9. Data: 2007-11-17 19:48:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Edel" <e...@x...wp.pl> napisał w wiadomości

    Bardzo wiele zależy od tego, jak żołnierze będą się bronić. Co do zasady
    dowódca nie musi wyjaśniać podwładnym, z jakiego powodu mają ostrzelać taki
    lub inny cel. Bo taki obowiązek doprowadził by po prostu do burdelu. Przy
    takiej linii obrony nie ma sądu, który by ich skazał. Wyrok dostał by
    dowódca. co wynika wprost z art. 318 kk. Pozostali wykonali rozkaz.
    Ostrzelanie budynków samo w sobie sprzeczne z prawem nie jest. Dowódca mógł
    mieć tajne dane wywiadu, ze tam sam Bin Laden siedzi przykładowo ze swoją
    świtą.

    Natomiast nie znamy dokładnych okoliczności zajścia. Jeśli żołnierze
    wiedzieli, że zamiast walczyć z Talibami zabijają bezbronnych cywili, to
    mieli prawo, a nawet wynikający z art. 344 kk obowiązek odmowy wykonania
    rozkazu. Odmowy, bowiem jego wykonanie stanowi zwykłe zabójstwo, albo co
    najmniej usiłowanie zabójstwa, gdyby w nikogo nie trafili. Inna sprawa, że
    do zabójstwa należało by przypisać każdemu z żołnierzy dokładnie w co
    trafił. Nie wiem, czy tam przeprowadzono stosowne sekcje zwłok. Nie wiemy,
    czy strzelali tylko z NKM-u (to wiadomo kto strzelał, bo jest jednoosobowa
    obsługa), czy również z broni ręcznej. Wszak żołnierze mogą utrzymywać, że
    strzelali w powietrze, a takiemu żołnierzowi zarzutu zabójstwa czy
    usiłowania zabójstwa nie postawisz.

  • 10. Data: 2007-11-17 20:17:19
    Temat: Re: Sześciu zatrzymanych żołnierzy
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    "Edel" <e...@x...wp.pl> writes:

> [...]
    > przypadkiem prokuratura nie probuje, calkowicie z pogwalceniem prawa
    > stosowac niedopuszczalna odpowiedzialnosc zbiorowa?

    A możesz pisać *wprost* o *którego* dowódcę z łańcucha
    dowodzenia ci chodzi?

    --
    Andrzej Adam Filip - Świat jaki jest każdy widzi (inaczej).
    Wielu z moich przyjaciół stało się moimi wrogami, wielu nieprzyjaciół