  • 1. Data: 2007-11-17 13:39:44
    Temat: Re: kolizja ustawy z umową międzynarodową
    Od: "kuba " <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > AFAIK 1. tak 2. nie.
    > Były wyroki NSA, powołujące się właśnie na regulacje Dyrektyw UE.
    > Wbrew krajowym przepisom. Ale przyznam że "w cache" nie mam sprawy
    > "przeciw ustawie"

    Nie chodziło mi tu o dyrektywy UE, bo ich status - jako prawa pochodnego UE -
    jest całkiem jasny w oparciu o art. 91 ust 3 Konstytucji - tzn. "jest
    stosowane bezpośrednio w przypadku kolizji z ustawami".

    Miałem na myśli ratyfikowane umowy międzynarodowe za uprzednią zgodą wyrażoną
    w ustawie (i opublikowaną w Dz.U.), których status względem ustaw jest
    wyrażony w 91 ust. 2 Konst. Jak widzimy art. ten mówi tylko o ich nadrzędnej
    hierarchii względem ustaw, natomiast milczy w sprawie bezpośredniej stosowalności.

    Moje myślenie opieram na analogii między ust. 1 i 2. art. 188 Konstytucji. Jak
    wiadomo sąd nie może sam zastosować reguły kolizyjnej lex superior, gdy
    stwierdzi niezgodność normy ustawowej z konstytucyjną, a musi się zwrócić z
    pyt. prawnym do TK w celu wyjaśnienia niezgodności. Więc dlaczego mógłby sam
    stosować tę reguły w przypadku kolizji normy ustawowej z normą umowną. (Może
    także art. 91 ust interpretowany a contrario w zw. z art. 91 ust. 2
    Konstytucji?). Dodatkowo za tą interpretacją przemawia art. 178 ust. 1
    Konstucji - sędziowie podlegają ustawom.

    > Nie :)
    > Ale AFAIR tłumaczy się to wykładnią: w umowie to PAŃSTWO się zobowiązało
    > do jej przestrzegania. Obywatela obowiązuje i umowa i ustawa, ale państwo
    > jest związane umową, więc nie może zrobić NIC co jest z nią sprzeczne.
    > W szczególności sąd nie może (jako organ państwa) postąpić wbrew
    > umowie :)

    Co by spowodowało odpowiedzialność państwa w sferze prawnomiędzynarodowej :)
    Natomiast nie zwalnia sądu ze stosowania się do konkretnych reguł prawa
    wewnętrznego. I nie przekonuje mnie tu ogólna zasada prawna z art. 9 Konstytucji.

    Żeby była jasność: nie mam żadnych problemów w związku z tym postem, chciałem
    tylko wywołać dyskusję teoretyczną. Dzięki za odp. i pozdrawiam:)