  • 1. Data: 2008-12-30 19:39:59
    Temat: Stypednium, dochód
    Od: "Czaq" <w...@o...pl>

    Witam,

    W polowie roku 2008 dostałem stypednium z pewnej fundacji (dla zdolnych
    studentów, ale nigdzie nei jest zapisane, że to stypendium naukowe, itp.) w
    kwocie 380 zł miesięcznie.

    Przez cały rok zarabiam coś tamna umowy zlecenia - ale mniej niż kwota
    powodująca obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

    Przy wypełnianiu papierów o to stypednium wypełnialem m.in. PIT 2-C - jak
    powiedziała osoba która mnie nadzorowała przy wypełnianiu gdybym miał dochód
    ponad "kwotę wolną od podatku" to powinienem tam to zapisać, a tak
    oświadczyłem, że nie mam dochodów poglegających opodtakowaniu.

    W umowie stypednium jest zapis ....w celu skorzystania ze zwolnienia o
    którym mowa w art 21 ust 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym....

    i teraz mam mętlik jak towszystko porozliczać z US - z umów zleceń będe miał
    około 2000 na rok dochodu, z samego stypendium 1520.

    Czy to stypendium wlicza mi się do dochodu i musze je w PIT37 wykazać? Co z
    możliwością odlcizenia mnie jako "dziecka" przez moich rodziców?

    Może ktoś mi to w logiczny sposób wyjaśnić?

    Pozdrawiam
    Czaq

  • 2. Data: 2008-12-30 19:43:12
    Temat: Re: Stypednium, dochód
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    "Czaq" <w...@o...pl> wrote
    > W umowie stypednium jest zapis ....w celu skorzystania ze zwolnienia o
    > którym mowa w art 21 ust 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym....

    Ale w kontekscie czego jest ten zapis? A do ustawy zaglądałeś?

    > Czy to stypendium wlicza mi się do dochodu i musze je w PIT37 wykazać?

    Niektóre stypendia są zwolnione z podatku. W ustawie zobacz. Z tego co
    pamiętam, to wydane na podstawie przepisów ministerialnych, tzn. z reguły
    takie wypłacane przez uczelnie itp.

  • 3. Data: 2008-12-30 21:03:10
    Od: "Czaq" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:gjdtjq$40s$1@z-news.pwr.wroc.pl...

    > Niektóre stypendia są zwolnione z podatku. W ustawie zobacz. Z tego co
    > pamiętam, to wydane na podstawie przepisów ministerialnych, tzn. z reguły
    > takie wypłacane przez uczelnie itp.

    no właśnie - w ustawie jest, że stypednia ... do ktowy 380 zł miesiiecznie
    są zwolnione, ale nie chcialbym palnac jakies gafy w PICIE

  • 4. Data: 2008-12-30 21:45:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Czaq wrote:

> [...]
    >
    > no właśnie - w ustawie jest, że stypednia ... do ktowy 380 zł
    > miesiiecznie są zwolnione, ale nie chcialbym palnac jakies gafy w PICIE

    ..pod warunkiem nie osiągania dochodów z wyjątkiem ...
    i zdaje się, że umów zleceń w tym wyjątku nie ma.
    Po prostu po pierwszym zleceniu należało zgłosić dochód i stypendium
    byłoby opodatkowywane. W zasadzie wszystkie paragrafy były w twoim
    poście, tylko musisz je przeczytać.

  • 5. Data: 2008-12-31 10:50:03
    Od: "Czaq" <w...@o...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał
> [...]
    > Po prostu po pierwszym zleceniu należało zgłosić dochód i stypendium
    > byłoby opodatkowywane. W zasadzie wszystkie paragrafy były w twoim poście,

    ok, rozumiem więc, że muszę to stypednium wykazać w rocznym PICie.

    Myślę, że skoro w sumie z tymi zleceniami wyjdzie nieco ponad 3000 zl, to
    będę miał tylko niższy zwrot? I nic złego się nie stanie z powodu tego, że
    podatku nie płacono od tego stypednium od razu?

  • 6. Data: 2008-12-31 14:44:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Czaq wrote:

    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał
    >
    > ok, rozumiem więc, że muszę to stypednium wykazać w rocznym PICie.

    a przczytałeś ustawę co jest zwolnione a co nie przy otrzymywaniu
    stypendium.
    Bo ja tylko rzuciłem okiem.
    Nie wiem, może nie musisz.

    > Myślę, że skoro w sumie z tymi zleceniami wyjdzie nieco ponad 3000 zl,
    > to będę miał tylko niższy zwrot? I nic złego się nie stanie z powodu
    > tego, że podatku nie płacono od tego stypednium od razu?

    Pewnie coś by się w kodeksie karnoskarbowym znalazło.

  • 7. Data: 2008-12-31 15:16:29
    Od: "Czaq" <w...@o...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał

    > a przczytałeś ustawę co jest zwolnione a co nie przy otrzymywaniu
> [...]

    a gdzie to mogę znaleźć?

    Wiem, że w ustawie, ale gdzie konkretniej?

  • 8. Data: 2008-12-31 15:57:42
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Czaq wrote:

    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał

    > a gdzie to mogę znaleźć?
    >
    > Wiem, że w ustawie, ale gdzie konkretniej?
    przeczytaj te, które sam podałeś.

  • 9. Data: 2008-12-31 16:12:40
    Od: "Czaq" <w...@o...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał

    > przeczytaj te, które sam podałeś.

    te, co podawałem już przeczytałem, ale nic z tego dalej nie wiem.

    Jeszcze bym się chcial dowiedziec co ew. moze mi grozic za to zamieszanie?