  • 1. Data: 2008-12-30 14:28:43
    Temat: Kradzież wartości intelektualnej (z www)
    Od: Rafał <b...@g...pl>

    Mam prośbę o ustalenie co jest kradzieżą a co nie.

    Powiedzmy na jakiejś stronie www przedstawiony jest schemat,
    dajmy na to samochodu w formacie gif jako rysunek wektorowy
    dość skomplikowany.
    Jeśli kopiujemy ten obrazek dopuszczamy się kradzieży.
    Jeśli zwiększamy lub zmniejszamy ten obrazek sytuacja jest
    podoba. Pomijam na razie fakt, że taki rysunek, jeśli jest np.
    zwiększony jest nie do oglądania, bo proste linie przechodzą
    w wygładzone i całość jest zamydlona.

    A teraz pytanie :
    Co będzie jeśli obrazek zostanie zwiększony powiedzmy 1.5 razy
    i odrysowany jeszcze raz?
    Powiedzmy, zmianie uległy kolory i takie tam drobne rzeczy, ale cały
    czas przedstawia tą samą rzecz.
    Czy to też będzie kradzież?
    Dodam, że schemat nie jest jakaś tajemną wiedzą, tylko tak jak już
    wspomniałem pokazuje coś znanego, np. samochód.

    R.

  • 2. Data: 2008-12-30 14:34:28
    Temat: Re: Kradzież wartości intelektualnej (z www)
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Co będzie jeśli obrazek zostanie zwiększony powiedzmy 1.5 razy
    > i odrysowany jeszcze raz?

    Kiedyś tu wyczytałem, że jak zrobisz tak to jest to kradzież, ale jak sam
    byś narysował patrząc na samochód to już nie jest kradzież.

    Analogicznie do mapy jeśli narysujesz na podstawie innej mapy to kradzież, a
    jak sam pójdziesz w teren i narysujesz to już nie jest to kradzież mimo, że
    wygląda praktycznie tak samo.

    Jacek

  • 3. Data: 2008-12-30 14:44:07
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Rafał wrote:

    > Powiedzmy na jakiejś stronie www przedstawiony jest schemat,
    > dajmy na to samochodu w formacie gif jako rysunek wektorowy
    > dość skomplikowany.
    Hmm, co to jest gif wektorowy?

    > Jeśli kopiujemy ten obrazek dopuszczamy się kradzieży.

    Nie.

    > Jeśli zwiększamy lub zmniejszamy ten obrazek sytuacja jest
    > podoba.

    Też nie.

> [...]
    > i odrysowany jeszcze raz?
    > Powiedzmy, zmianie uległy kolory i takie tam drobne rzeczy, ale cały

    Nie.

    Odpowiedż leży w szczególe. Zależy gdzie ten zmieniony rysunek będzie
    wykorzystany dalej.

  • 4. Data: 2008-12-30 15:07:19
    Od: Rafał <b...@g...pl>

    witek wrote:

    > Nie.
    >
    > Odpowiedż leży w szczególe. Zależy gdzie ten zmieniony rysunek będzie
    > wykorzystany dalej.

    na stronie www

  • 5. Data: 2008-12-30 15:55:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Rafał wrote:

    > na stronie www

    Nie da się. Nie ze względu na kradzież, ale na prawo autorskie.
    Rysunek jest na stronie internetowej. Mozesz go sciagnac, powiekszyc
    przemalowac, zrobic co chcesz, nawet wyrzucic. Tak dlugo jak dlugo nie
    wykorzystujesz go w celach do których nie został przeznaczony.
    A na pewno nie jest tam napisane, ze mozesz go wykorzystac na innej
    stronie internetowej.

  • 6. Data: 2008-12-30 16:06:36
    Od: Rafał <b...@g...pl>

    witek wrote:

> [...]
    > wykorzystujesz go w celach do których nie został przeznaczony.
    > A na pewno nie jest tam napisane, ze mozesz go wykorzystac na innej

    Co należy więc zrobić, czyli jak ma się różnić rysunek, aby był ponownie
    wykorzystany na innej www?
    Jakieś celowe zatarcie szczegółów, tak jak to robią artyści wykonując
    kopie obrazów?
    To, że ktoś umieścił na www schemat, nie znacza przecież, że nikt inny
    nie może umieścić podobnego.

    R.

  • 7. Data: 2008-12-30 16:07:23
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-12-2008 o 16:55:20 witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

> [...]
    > wykorzystujesz go w celach do których nie został przeznaczony.
    > A na pewno nie jest tam napisane, ze mozesz go wykorzystac na innej

    Chyba że jest jakiejś licencji Creative Commons albo innej podobnej

  • 8. Data: 2008-12-30 16:10:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Rafał wrote:

    > Co należy więc zrobić, czyli jak ma się różnić rysunek, aby był ponownie
    > wykorzystany na innej www?

    narysować go.

    > Jakieś celowe zatarcie szczegółów, tak jak to robią artyści wykonując
    > kopie obrazów?

    ależ proszę bardzo, weż corel, autocad, cokolwiek i zrób sobie kopię.

    > To, że ktoś umieścił na www schemat, nie znacza przecież, że nikt inny
    > nie może umieścić podobnego.

    może, ale swój własny, nie cudzy.

  • 9. Data: 2008-12-30 16:21:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 30.12.2008 Rafał <b...@g...pl> napisał/a:
    > Mam prośbę o ustalenie co jest kradzieżą a co nie.
    > Powiedzmy na jakiejś stronie www przedstawiony jest schemat,
    > dajmy na to samochodu w formacie gif jako rysunek wektorowy
    > dość skomplikowany.

    Jeśli to schemat czyli np. coś pokazujące układ części czy topografię
    połączeń to nie jest to zwykle utwór w rozumieniu Prawa Autorskiego i nie
    podlega tu ochronie.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2008-12-30 16:23:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomek wrote:

    > Chyba Ĺźe jest jakiejĹ? licencji Creative Commons albo innej podobnej

    Chyba ze