  • 1. Data: 2010-04-23 10:37:57
    Temat: Sprzedaż aplikacji, a licencja GPL (MySQL)
    Od: "Johny" <m...@v...pl>

    Witam serdecznie.

    Mam małą zagwozdkę dotyczącą licencji na wykorzystanie bazy MySQL. Jest to
    licencja typu GPL. Chcę napisać aplikację w PHP, która będzie korzystała z
    tejże bazy, jako nośnika danych. Licencja GPL stanowi, że jeśli wykorzystam
    elementy kodu danej aplikacji to swoją aplikację musze udostępnić na takiej
    samej licencji (GPL), czyli za darmo. W tym przypadku nie bedę korzystał z
    kodu MySQL'a (serwer), ale sa jeszcze biblioteki "łączoce" PHP z MySQL'em
    (stąd wynika moja niepewnośc)/ Swoją aplikację chciałbym sprzedawać i
    pozostać w zgodzie z prawem. Czy wykorzystanie w aplikacji (PHP) jako
    nośnika danych bazy MySQL narusza postanowienia licencji GPL w tym
    konkretnym przypadku (baza MySQL). Może ktoś już przerabiał podobny temat?

    Pozdrawiam
    Johny

  • 2. Data: 2010-04-23 10:44:23
    Temat: Re: Sprzedaż aplikacji, a licencja GPL (MySQL)
    Od: to <t...@a...xyz>

    Johny wrote:

> [...]
    > korzysta?a z tej?e bazy, jako no?nika danych. Licencja GPL stanowi, ?e
    > je?li wykorzystam elementy kodu danej aplikacji to swoj? aplikacje musze
    > udostepniae na takiej samej licencji (GPL), czyli za darmo. W tym
    > przypadku nie bede korzysta? z kodu MySQL'a (serwer), ale sa jeszcze
    > biblioteki "??czoce" PHP z MySQL'em (st?d wynika moja niepewno?c)/ Swoj?
    > aplikacje chcia?bym sprzedawaae i pozostaae w zgodzie z prawem. Czy
    > wykorzystanie w aplikacji (PHP) jako no?nika danych bazy MySQL narusza
    > postanowienia licencji GPL w tym konkretnym przypadku (baza MySQL). Mo?e

    Trochę to enigmatycznie napisałeś, jeśli masz na myśli aplikację napisaną
    w PHP która po prostu korzysta z bazy MySQL (ale samego serwera MySQL nie
    dołączasz do swojego programu) to nie widzę problemu. Inaczej mówiąc
    taką, którą dostarczysz klientowi w postaci kodu PHP, a on ją już sobie
    uruchomi korzystając z własnego interpretera PHP i własnego serwera
    MySQL. Analogicznie każdy program napisany pod Windows wymaga tego
    systemu do działania, ale nie musisz przecież posiadać jakiejkolwiek
    licencji Microsoftu żeby go rozprowadzać. Jeśli serwer MySQL byłby
    integralną częścią Twojej aplikacji to sprawa byłaby już nieco bardziej
    skomplikowana.

    --
    cokolwiek

  • 3. Data: 2010-04-23 10:47:46
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Johny pisze:
> [...]
    > elementy kodu danej aplikacji to swoją aplikację musze udostępnić na takiej

    Na licencji GPL to nie to samo co za darmo.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 4. Data: 2010-04-23 10:58:15
    Od: "Johny" <m...@v...pl>

    > Na licencji GPL to nie to samo co za darmo.

    Ech... zagalopowałem się. Nie chciałbym udostępniać kodu tej aplikacji na
    takiej samej licencji :]

    Johny

  • 5. Data: 2010-04-23 11:00:53
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Johny pisze:

    > Ech... zagalopowałem się. Nie chciałbym udostępniać kodu tej aplikacji na
    > takiej samej licencji :]

    A da sie napisać ja tak, aby była mniej zależna od tego, czy serwerem
    bedzie mysql, czy posgresql (na przykład?). Wtedy nie będzie problemu,
    na czym zainstalujesz i w ogóle nie będziesz musiał się tym przejmować.
    Inna sprawa, że pisząc w języku skryptowym i tak przekazujesz źródła
    kupującemu.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 6. Data: 2010-04-23 11:07:54
    Temat: Re: Sprzeda? aplikacji, a licencja GPL (MySQL)
    Od: JaromirD <r...@q...pl>

    Johny wrote:

    > Ech... zagalopowa?em si?. Nie chcia?bym udost?pnia? kodu tej aplikacji na
    > takiej samej licencji :]
    >
    > Johny

    Czyli chciałbyś za darmo wziąć i nic nie dać w zamian, tak?

    JaromirD

  • 7. Data: 2010-04-23 11:22:49
    Od: Michał Pysz <p...@w...pl>

    W dniu 2010-04-23 12:58, Johny pisze:

    > Ech... zagalopowałem się. Nie chciałbym udostępniać kodu tej aplikacji na
    > takiej samej licencji :]

    Ale i tak będziesz udostępniał kod w zbliżonej zasadzie przecież.
    PHP jest z natury interpretowana a nie kompilowana więc kod źródłowy
    przekazujesz klientowi.
    Więc w czym obawy?

    Może źle zrozumiałeś licencję, przeczytaj jeszcze raz :-)

    mp.

  • 8. Data: 2010-04-23 11:42:15
    Od: to <t...@a...xyz>

    Tomasz Kaczanowski wrote:

    > A da sie napisać ja tak, aby była mniej zależna od tego, czy serwerem
    > bedzie mysql, czy posgresql (na przykład?).

    A niby dlaczego ma być niezależna? Czy każdy program działający w
    środowisku Linuksa musi być na GPL? Przecież Linux jest.

    --
    cokolwiek

  • 9. Data: 2010-04-23 11:43:12
    Od: to <t...@a...xyz>

    JaromirD wrote:

    > Czyli chciałbyś za darmo wziąć i nic nie dać w zamian, tak?

    Niby co chce wziąć i co miałby za to dać?

    --
    cokolwiek

  • 10. Data: 2010-04-23 11:44:54
    Od: to <t...@a...xyz>

    Michał Pysz wrote:

    > Ale i tak będziesz udostępniał kod w zbliżonej zasadzie przecież. PHP
    > jest z natury interpretowana a nie kompilowana więc kod źródłowy
    > przekazujesz klientowi.

    Niekoniecznie.

    > Więc w czym obawy?

    Choćby w tym, żeby klient nie rozprowadzał aplikacji dalej?

    --
    cokolwiek