  • 21. Data: 2017-06-01 13:02:40
    Temat: Re: Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
    Od: "rg" <n...@o...pl>

    Thu, 01 Jun 2017 09:56:14 +0200, w
    <o...@t...wroclaw.vectranet.pl>, Trefniś
    <t...@m...com> napisał(-a):

    > :)
    > SN ma konstytucję w rzyci, dlatego wybrał.
    > Wybrał z trzech możliwości: pierdel, serdel, burdel.

    Ale z tym orzeczeniem SN Duda się zgadza.
    http://wiadomosci.dziennik.pl/polityka/artykuly/5062
    83,andrzej-duda-w-2011-roku-o-ulaskawieniu-adama-s-w
    spolnika-marcina-dubienieckiego-wideo.html
    Więc wszyscy są zgodni -- prawo jest jednoznaczne -- nie można ułaskawić
    niewinnego :)

  • 22. Data: 2017-06-01 13:33:59
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .06.2017 o 12:32 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

    > Nikt nie skodyfikuje, dlatego są dwa-trzy wentyle bezpieczeństwa, w
    > stylu tych dyskutowanych już na tej grupie "zasad współżycia
    > społecznego", są to jednak ostre wyjątki, a co do zasady prawo ma być
    > jednoznaczne, to znaczy, na przykładzie, jeśli prezydent może
    > ułaskawiać, to ma być wiadomo z samej normy prawnej, czy może ułaskawić
    > dopiero po prawomocnym wyroku, czy może już po nieprawomocnym.

    Ale fakty są takie - wiadomo _tylko_ że nie wolno ułaskawić skazanego
    przez Trybunał Stanu, wszyscy inni mogą zostać ułaskawieni.
    Jasny konkret, bez żadnych wątpliwości IMHO (ale czytać poniżej o
    domniemaniu niewinności!).
    Nie ma nic o prawomocności wyroku - jasny sygnał, że to nieistotne (ważne
    określenie - nieistotne).
    Nie można tego wyczytać inaczej, taka jest litera prawa!

    Oczywiście zdaję sobie sprawę, że "walka" polityków w togach nie dotyczy
    samego ułaskawienia, tylko złamania Art. 42 ust. 3 Konstytucji RP -
    "Każdego uważa się za niewinnego, dopóki jego wina nie zostanie
    stwierdzona prawomocnym wyrokiem sądu". A to pociąga za sobą wniosek, że
    prezydent "wyręczył" sąd uznając Kamińskiego winnym bez prawomocnego
    wyroku, poza sądem, przejmując jego rolę (złamanie trójpodziału władzy).
    Ale skoro Konstytucja uznaje prawomocność za _nieistotną_ to należy ją
    poprawić, bo nie broni skutecznie sądów przed władzą wykonawczą!
    Ale to nie wina prezydenta - to wina złej konstytucji!

    Kaczyński już przebiera nóżkami, żeby Konstytucję nam poprawić :)

    > Po drugie - sądy mają stosować prawo literalnie.
    > Obecnie jest dużo orzeczeń, gdzie sądy stawiają się na miejscu
    > prawodawcy i chcą poprawiać błędne prawo - zamiast stosować takie, jakie
    > jest, i postulować jego zmianę (jeśli rzeczywiście prawo byłoby złe).
    > Można podać ciekawe dwa przykłady, jak sądy psują prawo:

    Ależ to się świetnie wpisuje w casus uniewinnienia Kamińskiego!
    To właśnie staram się wykazać!
    SN, a wcześniej Rzepliński et consortes, zamiast postulować naprawę
    niejednoznacznej w spr. ułaskawień (czyli złej) konstytucji, próbują tę
    konstytucję "poprawiać" pokrętnymi, naciąganymi interpretacjami.
    Konstytucja _jest_ zła, bo umożliwiła ten precedens - należy ją zmienić!

> [...]
    > przy roszczeniach gospodarczych lub 10 lat przy roszczeniach ogólnych).
    >
    > Tymczasem sądy sobie wykoncypowały, że koszty z paragrafu 1 też mają
    > 2-tygodniowy termin na wysunięcie roszczenia, mimo że z przepisu jasno
    > wynika, że termin ten dotyczy tylko kosztów określonych w par. 2.
    >
    > ***
    >

    > Ktoś, kto tylko czyta przepisy ze zrozumieniem, ale nie zna "logiki"
    > "bandytów w togach" może się srodze zawieść na naszym mało przejrzystym
    > prawie, którego nawet jednoznaczne zapisy są błędnie interpretowane

    Nie ciąłem tych cytatów, bo w tym akurat nie różnimy się :)

    Idealnie przejrzyste prawo jest jednocześnie ideałem, ale i szkodliwą
    utopią, jeśliby miało być wyliczeniem wszystkich możliwych przypadków. A
    jak widać, prawnicy nie potrafią stworzyć dobrego prawa!

    Na takie sądowe interpretacje "bandytów w togach" masz paremię "iura novit
    curia - sąd prawo zna".
    To dyskusji nie podlega :)
    Niestety.

    --
    Trefniś

  • 23. Data: 2017-06-01 13:34:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "rg" napisał w wiadomości grup
    com...
> [...]

    wspolnika-marcina-dubienieckiego-wideo.html
    >Więc wszyscy są zgodni -- prawo jest jednoznaczne -- nie można

    Ale z ostroznosci procesowej napisal "uznane przez sady za winne".
    A Kaminski zostal uznany ... a ze nieprawomocnie ...

    Z drugiej czesci wypowiedzi mozna by wnioskowac, ze Kaminski pozostaje
    winny i skazany, wiec tylko kwestia moralnosci PiS czy taka osoba moze
    wejsc do rzadu ... no ale przeciez prawomocnego wyroku nie ma :-)

    J.

  • 24. Data: 2017-06-01 13:40:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A. Filip" napisał w wiadomości grup
    >Jak w tej kwestii wyglądają jurysdykcję SN i TK?
    >Bo jak rozumiem SN w praktyce wyinterpretował ograniczenia/zakres
    >praw
    >prezydenta zapisanych bezpośrednio w konstytucji?
    >Jak rozumiem praktyka w tej konkretnej kwestii w różnych krajach jest
    >różna.

    >http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm
    > 139. Prezydent Rzeczypospolitej stosuje prawo łaski. Prawa łaski nie
    > stosuje się do osób skazanych przez Trybunał Stanu

    Ale widzisz - nie "ułaskawia" tylko "stosuje prawo łaski".
    Co to za prawo ... dokladnie nie wiadomo, ale po trochu opisane w
    ustawie.

    Wiec moze nie tak bardzo ograniczal/interpretowal.

    Gdyby prezydent postepowal zgodnie z tymi przepisami ... ale Prawo to
    przeciez nie dla PiS :-)

    J.

  • 25. Data: 2017-06-01 13:41:47
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 01.06.2017 o 12:32, Liwiusz pisze:

> [...]
    > ułaskawiać, to ma być wiadomo z samej normy prawnej, czy może ułaskawić
    > dopiero po prawomocnym wyroku, czy może już po nieprawomocnym.

    Ale to jest akurat oczywiste, bo z samej zasady ułaskawienie dotyczy
    skazanego. Skazany nieprawomocnie jak sama nazwa mówi z punktu widzenia
    prawa skazanym (póki co) nie jest. Zresztą SN to potwierdził.

    To że pełniący obowiązki prezydenta pieprzy trzy po trzy i nic go nie
    przekona że czarne jest czarne nic nie zmienia. Ani nie ma takiego prawa
    które mogłoby być jednoznaczne, bo prezio zawsze może powiedzieć, że dla
    niego oczywiste jest wszystko na odwrót. I co mu zrobisz?

    Shrek

  • 26. Data: 2017-06-01 13:47:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-06-01 o 13:41, Shrek pisze:

    > Ale to jest akurat oczywiste, bo z samej zasady ułaskawienie dotyczy
    > skazanego. Skazany nieprawomocnie jak sama nazwa mówi z punktu widzenia
    > prawa skazanym (póki co) nie jest.

    To już twoja interpretacja. Skazany nieprawomocnie, jak sama nazwa
    wskazuje, jest skazanym.

    > Zresztą SN to potwierdził.

    Teraz tak, kiedyś inaczej, tak jak z BTE, który mógł się stać niezgodnym
    z konstytucją, mimo że nic się nie zmieniło.

    --
    Liwiusz

  • 27. Data: 2017-06-01 13:51:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-06-01 o 10:42, Trefniś pisze:

    >Fałszywy wniosek. Prawo może być jednoznaczne.

    Praktycznie niestety nie ..

    >A na pewno może być jednoznaczne w kwestii dopuszczalności
    >ułaskawienia.

    Ale czy powinno ?

    W koncu jesli mamy wyrok, zatwierdzony przez 3 instancje (a
    przynajmniej moze byc), to co tu robi jakiej ulaskawienie ?

    Wiec jesli chcemy, aby w szczegolnych przypadkach prezydent mogl
    ulaskawiac ... to moze go nie ograniczac w tym prawie ?

    No - to akurat mozna jednoznacznie zapisac, ze ma wolna reke w
    ulaskawianiu :-)

    A i tak pewnie wyjda watpliwosci - jak chocby widac - czy wyrok musi
    byc prawomocny, czy w ogole musi byc wyrok ...

    >Ocena dowodów nijak się ma do jednoznaczności prawa.

    Taa, szczegolnie jak sad moze odrzucic te, co mu nie pasuja :-)

    J.

  • 28. Data: 2017-06-01 13:57:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >poprawiać błędne prawo - zamiast stosować takie, jakie jest, i
    >postulować jego zmianę (jeśli rzeczywiście prawo byłoby złe).

    Ale duch prawa tez jest wazny. I czesto litera wyraznie powoluje sie
    na ducha.

    Najlepiej by bylo, gdyby litera byla zgodna z duchem.

    >Można podać ciekawe dwa przykłady, jak sądy psują prawo:
    >Przykład 1.

    a teraz powiedz - to ile stron liczylby KC, gdyby to wszystko
    literalnie zapisac ?
    Nie tylko te dwa przyklady, ale pewnie cala mase innych, ktore znasz.

    Zobacz np do ustawy o VAT - jaka ma objetosc dzis, a ile miala 1993.

> [...]
    >"bandytów w togach" może się srodze zawieść na naszym mało
    >przejrzystym prawie, którego nawet jednoznaczne zapisy są błędnie

    Ale komornik ma zawsze racje, o ile pamietam nasze wczesniejsze spory
    ;-)

    J.

  • 29. Data: 2017-06-01 13:58:58
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .06.2017 o 13:02 rg <n...@o...pl> pisze:

> [...]
    spolnika-marcina-dubienieckiego-wideo.html
    > Więc wszyscy są zgodni -- prawo jest jednoznaczne -- nie można ułaskawić

    Kolejnemu (już trzeciemu!) mam tłumaczyć - _gdzie_ Duda tam mówi o
    prawomocnym skazaniu???

    Który następny?

    --
    Trefniś

  • 30. Data: 2017-06-01 14:00:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-06-01 o 13:57, J.F. pisze:

> [...]
    > zapisac ?
    > Nie tylko te dwa przyklady, ale pewnie cala mase innych, ktore znasz.

    Ale co zapisać? Podałem ci przykłady, gdzie wszystko jest krótko i
    jednoznacznie zapisane, a sądy stosują coś zupełnie innego.

    > Zobacz np do ustawy o VAT - jaka ma objetosc dzis, a ile miala 1993.

    Do likwidacji, po co komu taki podatek.

    > Ale komornik ma zawsze racje, o ile pamietam nasze wczesniejsze spory ;-)

    Źle pamiętasz.

    --
    Liwiusz