  • 11. Data: 2017-06-01 10:48:54
    Temat: Re: Sprawa ułaskawienia Kamińskiego: TK v. SN
    Od: "A. Filip" <a...@b...pl>

    Olin <k...@a...w.stopce> pisze:
    > [...]
    > Tak przy okazji; dla kolesi z Nowogrodzkiej każdy, kto nie wychwala Dumy
    > Żoliborza jest "totalną opozycją", czy można uniknąć tego określenia
    > mówiąc, że Prezes Prezesów jest wprawdzie geniuszem, ale miewa problemy z
    > kulturą osobistą?

    Sam Grzegorz Schetyna (PO) *osobiście* obiecał że PO będzie opozycją
    totalną. PO nie jest już przewodnią/pierwszą siłą opozycji?
    Grzegorz Schetyna nie jest przewodnią siłą PO?

    http://wpolityce.pl/polityka/283147-rada-krajowa-po-
    schetyna-zaostrza-przekaz-bedziemy-opozycja-totalna-
    najtwardsza-z-mozliwych-bedziemy-w-sposob-totalny-wa
    lczyc-z-totalna-wladza

    --
    A. Filip

  • 12. Data: 2017-06-01 10:59:56
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-06-01 o 10:42, Trefniś pisze:

    > Niestety, prawo nigdy nie będzie jednoznaczne.

    Fałszywy wniosek. Prawo może być jednoznaczne. A na pewno może być
    jednoznaczne w kwestii dopuszczalności ułaskawienia.

    > Dlatego sądy wydają na podstawie przepisów prawa, ale też swobodnej
    > oceny dowodów, doświadczenia życiowego itd.

    Ocena dowodów nijak się ma do jednoznaczności prawa.

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2017-06-01 11:09:22
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 01 Jun 2017 10:42:58 +0200, Trefniś napisał(a):

    > Niestety, prawo nigdy nie będzie jednoznaczne.
    > Dlatego sądy wydają na podstawie przepisów prawa, ale też swobodnej oceny
    > dowodów, doświadczenia życiowego itd.

    Trudno się nie zgodzić.
    Osiedlowy osiłek dostał już kilka wyroków za pobicie staruszki, znęcanie
    się nad psem, zakłócanie ciszy nocnej, groźby karalne i kradzież torebki
    pani Haliny.
    Dla przyzwoitości i okazania obiektywizmu sądu, pan Mietek też dostanie 5
    lat ciężkich robót za krzywe spojrzenie, którym nasz bohater poczuł się
    urażony.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

  • 14. Data: 2017-06-01 11:41:29
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .06.2017 o 10:59 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

    > Fałszywy wniosek. Prawo może być jednoznaczne. A na pewno może być
    > jednoznaczne w kwestii dopuszczalności ułaskawienia.

    Piszę na podstawie praktyki, nie teorii!
    Teoretycznie prawo jednoznaczne może być oczywiście. Ale wtedy gdzie
    miejsce na interpretację, która stoi u podstaw istnienia zawodów
    prawniczych? Prawo tworzą prawnicy...
    :)

    Nie da się w sposób rozsądny skodyfikować dokładnie _wszystkich_
    przypadków życiowych - to po prostu nierealne. Znacznie łatwiej i
    skuteczniej jest opisać ogólne ramy, interpretację pozostawiając prawnikom
    (w konsekwencji sądom). Taka jest _praktyka_ na cały świecie, chyba jedyna
    możliwa.

    Dlatego powtarzam - prawo w ogólności jednoznaczne nigdy nie będzie.

    Artykuł konstytucji o ułaskawieniu _mógłby_ być jednoznaczny, ale ktoś
    wykazał się brakiem wyobraźni i dał możliwość interpretacji. Nawet, jeśli
    ta możliwość jest mocno naciągana, to jednak jest faktem!

    Zwłaszcza, że ułaskawienie nie podlega ocenie prawnej - jak prezio
    zarządził, tak jest i już.

    > Ocena dowodów nijak się ma do jednoznaczności prawa.

    Bzdura! Żeby zastosować nawet idealnie jednoznaczne prawo, najpierw trzeba
    ocenić dowody!

    --
    Trefniś

  • 15. Data: 2017-06-01 11:45:34
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .06.2017 o 11:09 Olin <k...@a...w.stopce> pisze:

> [...]
    > Dla przyzwoitości i okazania obiektywizmu sądu, pan Mietek też dostanie 5
    > lat ciężkich robót za krzywe spojrzenie, którym nasz bohater poczuł się

    A to już coś wymyślasz pod swoje "zupełnie się na tym nie znam", z czym
    należy się zgodzić.

    Ale spokojnie - niewiedza jest początkiem drogi mądrości, masz jeszcze
    szansę.

    --
    Trefniś

  • 16. Data: 2017-06-01 11:59:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-06-01 o 11:41, Trefniś pisze:

    > Bzdura! Żeby zastosować nawet idealnie jednoznaczne prawo, najpierw
    > trzeba ocenić dowody!

    O jednoznaczności prawa decyduje jego treść, a nie to, jakie dowody się
    przeprowadzi.

    --
    Liwiusz

  • 17. Data: 2017-06-01 12:03:53
    Od: "A. Filip" <a...@b...pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

    > O jednoznaczności prawa decyduje jego treść, a nie to, jakie dowody
    > się przeprowadzi.

    Prawo uwzględniające wprost wszystkie mało prawdopodobne możliwości
    byłoby koszmarnie opasłe.

    --
    A. Filip

  • 18. Data: 2017-06-01 12:10:35
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .06.2017 o 12:03 A. Filip <a...@b...pl> pisze:

    > Prawo uwzględniające wprost wszystkie mało prawdopodobne możliwości
    > byłoby koszmarnie opasłe.

    Liwiusz jest teoretykiem, poza tym lubi polemizować :)

    Opasłość takiego "jednoznacznego" prawa byłaby jego wcale nie największą
    wadą!

    Nikt _nigdy_ nie skodyfikuje wszystkich przypadków życiowych enumeratywnie.
    Można w to wierzyć pod warunkiem skrajnego braku wyobraźni, graniczącej z
    upośledzeniem umysłowym.

    --
    Trefniś

  • 19. Data: 2017-06-01 12:14:05
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-06-01 o 12:03, A. Filip pisze:

    > Prawo uwzględniające wprost wszystkie mało prawdopodobne możliwości
    > byłoby koszmarnie opasłe.

    Zależy - czasami wystarczy dać pewne algorytmy, na zasadzie:
    W tych i tych sprawach, wszystko co nie jest zabronione, jest dozwolone,
    w tych i tych, można robić tylko to co jest jawnie dozwolone,

    To oczywiście tylko przykład, ale algorytm jest prosty

    --
    http://kacczus.ppa.pl
    http://kaczanowska.info

  • 20. Data: 2017-06-01 12:32:39
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-06-01 o 12:10, Trefniś pisze:

> [...]
    > Można w to wierzyć pod warunkiem skrajnego braku wyobraźni, graniczącej

    Nikt nie skodyfikuje, dlatego są dwa-trzy wentyle bezpieczeństwa, w
    stylu tych dyskutowanych już na tej grupie "zasad współżycia
    społecznego", są to jednak ostre wyjątki, a co do zasady prawo ma być
    jednoznaczne, to znaczy, na przykładzie, jeśli prezydent może
    ułaskawiać, to ma być wiadomo z samej normy prawnej, czy może ułaskawić
    dopiero po prawomocnym wyroku, czy może już po nieprawomocnym.

    Po drugie - sądy mają stosować prawo literalnie. Obecnie jest dużo
    orzeczeń, gdzie sądy stawiają się na miejscu prawodawcy i chcą poprawiać
    błędne prawo - zamiast stosować takie, jakie jest, i postulować jego
    zmianę (jeśli rzeczywiście prawo byłoby złe). Można podać ciekawe dwa
    przykłady, jak sądy psują prawo:

    Przykład 1.

    zawezwanie do próby ugodowej przerywa bieg przedawnienia (art. 123kc).
    Czyli - mamy wierzytelność, która zaraz się przedawni, ale nie chcemy
    wytaczać powództwa, więc wszczynamy postępowanie ugodowe przed sądem,
    które nawet jak nie zakończy się uznaniem długu przez dłużnika, to daje
    nam kolejny okres przedawnienia.

    Co zrobić jeśli zacznie mijać nam ten kolejny okres? Patrząc na przepis,
    logicznie, można zawezwać do ugody raz jeszcze.

    Ale tu zonk, sąd w końcu orzekł, że tylko pierwsze zawezwanie przerywa
    bieg przedawnienia. Drugie już nie? Dlaczego? Jakoś sobie to uzasadnił,
    że byłoby to nadużycie ze strony wierzyciela.

    Tylko że: skąd wierzyciel miałby to wiedzieć, skoro nie jest to zapisane
    w przepisie?
    I dlaczego jest to nadużycie prawa, skoro ustawodawca takie przepisy
    uchwalił?

    Przykład 2.

    Artykuł 745kpc. określa możliwość dochodzenia przez wierzyciela kosztów
    postępowania zabezpieczającego.

    Paragraf 2 określa, że koszty powstałe przed wszczęciem sprawy mogą być
    dochodzone w ciągu 2 tygodni od ich powstania (termin zawity).

    Paragraf 1 określa, że koszty powstałe w toku sprawy lub po sprawie mogą
    być dochodzone na wniosek uprawnionego, a przepis nie zakreśla w jakim
    terminie.

    Logicznym jest zatem, że koszty określone w par. 1 powinny być możliwe
    do dochodzenia przynajmniej do ustawowego okresu przedawnienia (3 lata
    przy roszczeniach gospodarczych lub 10 lat przy roszczeniach ogólnych).

    Tymczasem sądy sobie wykoncypowały, że koszty z paragrafu 1 też mają
    2-tygodniowy termin na wysunięcie roszczenia, mimo że z przepisu jasno
    wynika, że termin ten dotyczy tylko kosztów określonych w par. 2.

    ***

    Ktoś, kto tylko czyta przepisy ze zrozumieniem, ale nie zna "logiki"
    "bandytów w togach" może się srodze zawieść na naszym mało przejrzystym
    prawie, którego nawet jednoznaczne zapisy są błędnie interpretowane
    przez sądy.

    --
    Liwiusz