  • 1. Data: 2004-08-19 12:30:00
    Temat: Spadek
    Od: "ENPiotr" <e...@w...pl>

    Witam

    Moze zaczne od ''przeprosin'' jezeli podobny temat znajduje sie
    w archiwum a ja go przeoczylem

    Nie jestem prawnikiem i nie znam sie na prawie dlatego
    prosiłabym Was o pomoc
    Sprawa wygląda następująco:

    Chodzi o dosyc spory spadek mojego dziadka
    Dziadek zmarl w latach 80-tych i prawdopodobnie nie zostawiajac
    testamentu
    Spadkobiercy do podzialu to:
    babcia,dwie siostry, brat i ojciec
    (Ojciec nigdy nas nie wtajemniczal w sprawy spadkowe)
    Ojciec zmarl 6-lat temu
    a z tego co sie orientuje to spadek zostal podzielony
    jeszcze za zycia ojca ktory z tego spadku nie dostal NIC !

    1.) W jaki sposob ow rodzinka ( tzn. babcia,brat i dwie siostry)
    mogli zrobic podzial spadku pomijajac w tym podziale ojca
    (przeciez ojciec byl synem dziadka)

    2.) Gdzie moge szukac dokumentow w jaki sposob i na jakich zasadach
    zostal podzielony spadek dziadka i ewentualnie
    komu mozna zlecic taka sprawe

    3.) Zakladajac ze zaistnialo przestepstwo , czy moglbym sprawe
    podzialu spadku odkrecic
    (jestem synem ojca ktorego pominieto w podziale spadku)

    Bede bardzo widzieczny za pomoc i wszelkie uwagi
    Piotr

  • 2. Data: 2004-08-19 14:35:07
    Temat: Re: Spadek
    Od: "Mecenas" <m...@o...pl>

    Zacznij od uzyskania postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku i wówczas
    będziesz wiedział jak spadek i w jakich częściach należał się spadkobiercom.

    PZDR
    Michał

  • 3. Data: 2004-08-19 16:43:23
    Od: "ENPiotr" <e...@w...pl>

    Użytkownik "Mecenas" <m...@o...pl>

> [...]
    > będziesz wiedział jak spadek i w jakich częściach należał się spadkobiercom.

    OK !
    Dzieki za odzew !
    tylko powiedz mi gdzie musze sie udac aby uzyskac
    ''stwierdzenie nabycia spadku ''

    Pozdr. Piotr

  • 4. Data: 2004-08-19 18:57:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > 1.) W jaki sposob ow rodzinka ( tzn. babcia,brat i dwie siostry)
    > mogli zrobic podzial spadku pomijajac w tym podziale ojca
    > (przeciez ojciec byl synem dziadka)

    Może ojciec się zrzekł. A może to było gospodarstwo rolne - wówczas
    obowiązywał przepis, że dziedziczyły je tylko osoby związane z rolnictwem.

    > 2.) Gdzie moge szukac dokumentow w jaki sposob i na jakich zasadach
    > zostal podzielony spadek dziadka i ewentualnie
    > komu mozna zlecic taka sprawe

    Zlecić? Adwokatowi, detektywowi. Dokumenty powinny się znajdować w sądzie
    właściwym dla miejsca otwarcia spadku, ale nie mam pojęcia, czy mogą zostać
    udostępnione osobie postronnej. Po za tym, o ile wiesz jaka nieruchomość
    wchodziła w skład spadku, to najlepiej byłoby zajrzeć do jej księgi
    wieczystej. Tam będziesz mieć przynajmniej sygnaturę tamtych akt wpisaną. A
    księgi są jawne.

    > 3.) Zakladajac ze zaistnialo przestepstwo , czy moglbym sprawe
    > podzialu spadku odkrecic
    > (jestem synem ojca ktorego pominieto w podziale spadku)

    Odkręcić teraz będzie trudno, bowiem pomijając kłopot ze znalezieniem po
    takim czasie samych dowodów, to jeszcze nabywcy nieruchomości mogą spokojnie
    podnosić zasiedzenie (w końcu nabyli w dobrej wierze, bo postanowieniem
    sądu). O ruchomościach nawet nie piszę, bo to nie ma sensu. Nie dojdziesz,
    co dziadek miał 20 lat temu, a jak nawet, to prawdopodobieństwo, ze ma to
    jakąś wartość to w chwili obecnej jest znikome.

    Zresztą w tym wypadku raczej trudno mówić o przestępstwie. Musieli by zataić
    fakt, że dziadek ma jeszcze jednego potomka. Było by to krzywoprzysięstwo
    (art. 233 kk obecnie, ale 20 lat temu to 248 dkk - jeśli dobrze pamiętam).
    To już się przedawniło. Od strony cywilnej pewnie by się to dało obalić, bo
    wówczas można by dowieść złą wiarę spadkobiercy i ewentualnie obalić
    domniemanie dobrej wiary. Ale przecież ojciec o śmierci dziadka pewnie
    wiedział. skoro nic nie zrobił, to nie podejrzewam, by o to w tej sprawie
    chodziło.

  • 5. Data: 2004-08-19 19:20:03
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    ENPiotr wrote:
    > tylko powiedz mi gdzie musze sie udac aby uzyskac
    > ''stwierdzenie nabycia spadku ''

    do sądu rejonowego w miejscu zamieszkania zmarłego

    KG

  • 6. Data: 2004-08-20 06:10:40
    Od: "ENPiotr" <e...@w...pl>

    Użytkownik "kam"
    napisał w wiadomości

    > do sądu rejonowego w miejscu zamieszkania zmarłego
    > KG
    >======

    Serdeczne dzieki !
    mozliwe ze wroce tu za jakis czas ;-)

    3mka sie
    Pozdr..Piotr

  • 7. Data: 2004-08-20 14:38:06
    Od: "ENPiotr" <e...@w...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik"
    napisał w wiadomości

    R.T. > Może ojciec się zrzekł.
    =

    Nie nie
    100% daje ze sie nie zrzekl

    R.T.> A może to było gospodarstwo rolne - wówczas
    R.T.> obowiązywał przepis, że dziedziczyły je tylko osoby związane z rolnictwem.
    =

    Owszem to bylo gospodarstwo rolne [ ktore zostalo jednak
    w pewien sposob podzielone
    (brat dostal wieksza czesc ziemi i maszyny)
    (jedna siostra dostala zabudowania i czesc zemi)
    (druga siostra z pewnascia dostala splate w pieniazkach) ]
    jednak nawet gdyby bylo tak jak piszesz
    ''dziedzicza je tylko osoby związane z rolnictwem'' to co z reszta uprawnionych
    do spadku ?

    Co do nastepnych odp. to
    Serdeczne Dzieki Ci !

    Pozdr.Piotr

  • 8. Data: 2004-08-20 22:08:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ENPiotr" <e...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Owszem to bylo gospodarstwo rolne [ ktore zostalo jednak
    > w pewien sposob podzielone

    No to już nie musisz sprawdzać. nie pamiętam kiedy dokładnie, ale ten
    przepis zmieniono z wielkim szumem stosunkowo nie dawno. Wcześniej
    gospodarstwo dziedziczyły tylko osoby związane z rolnictwem.

  • 9. Data: 2004-08-23 09:22:00
    Od: "ENPiotr" <e...@w...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    napisał w wiadomości news:cg63ug$sct$8@inews.gazeta.pl...

    Witam po krotkiej przerwie !

    Robert pisze tak :

    EP > Owszem to bylo gospodarstwo rolne [ ktore zostalo jednak
    EP > w pewien sposob podzielone

> [...]
    RT> przepis zmieniono z wielkim szumem stosunkowo nie dawno. Wcześniej
    RT> gospodarstwo dziedziczyły tylko osoby związane z rolnictwem.

    OK !
    Zalozmy ze tak bylo (gospodarstwo odziedziczyly 2-osoby
    zwiazane z gospodarstwem) natomiast zostaly jeszcze dwie osoby
    uprawnione do spadku (brat i siostra)

    Aby w/w osoby mogly podzielic sie gospodarstwem i przejac je
    to pozostali (brat i siostra) musieli by sie zgodzic na taki uklad
    Czy dobrze mysle ?

    Za odp. z gory dziekuje !
    pozdr.ENPiotr

  • 10. Data: 2004-08-23 20:09:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    >
    > Aby w/w osoby mogly podzielic sie gospodarstwem i przejac je
    > to pozostali (brat i siostra) musieli by sie zgodzic na taki uklad

    Źle. Właśnie wówczas było takie pokopane prawo. Chodziło o to, by nie
    rozdrabniać gospodarstw. Uczyniono to kosztem prawa własności. To był
    podstawowy powód, że po "odzyskaniu niepodległości" przystąpiono do
    prostowania tego.

    Nie pamiętam tylko jak to było, gdy w spadek wchodziły inne rzeczy poza
    gospodarstwem. Czy sumowało się wartość i później dzieliło, czy osobno
    gospodarstwo dzieliło, a osobno resztę. Ostatnio miałem postanowienie o
    nabyciu spadku z tamtych lat i wygląda na to, że gospodarstwo dzielono
    osobno, nie wliczając w wartość spadku, bo wówczas osoby poza gospodarstwem
    musiały by dostać tzw. spłatę. A na tym, co widziałem było, ze z ustawy, nie
    było o zrzeczeniu, a dostali tylko pozostający na roli.