  • 11. Data: 2013-10-28 13:48:42
    Temat: Re: Składki ZUS należy płacić nawet za pracę za darmo
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    news:l4l4tb$hve$1@node2.news.atman.pl...

    > Czy to źle, że pokazuje się absurdy socjalistycznego państwa?

    To żaden absurd, a już na pewno nie socjalistycznego prawa. Po prostu w
    rodzinnych firmach zaczęto w ten sposób obchodzić obowiazek ubezpieczenia
    społecznego. Jak mąż z żoną prowadzili sklep, to mąż był włąścicielem, a
    żona niby za darmo pracowała. Dochód brał formalnie mąż i niby nie było
    składki.

    Dla mnie absurdem jest uzależnienie składki od wysokości wynagrodzenia.
    Zwłaszcza zdrowotnej. Ten, co zarabia 10.000 zł jest bardziej chory od
    tego, co zarabia 1.000 zł? Zresztą z ubezpeiczenie m społecznym powinno być
    podobnie. Jakaś tam stał składki od osoby i jak ktoś chce i go stać, to
    pozostałą część dobrowolna.

    W mojej ocenie cały ten system jest popaprany, ale akurat skąłdka od osób
    współpraacujących najmniej.

  • 12. Data: 2013-10-28 13:56:16
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-10-28 13:48, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > ubezpieczenia społecznego. Jak mąż z żoną prowadzili sklep, to mąż był
    > włąścicielem, a żona niby za darmo pracowała. Dochód brał formalnie mąż

    Z drugiej strony, jak mąż prowadzi działalność, żona mu pomoże, on
    wypłaci wynagrodzenie, to nie może go wliczyć w koszty....

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 13. Data: 2013-10-28 21:42:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Oct 2013, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > Z drugiej strony, jak mąż prowadzi działalność, żona mu pomoże, on wypłaci
    > wynagrodzenie, to nie może go wliczyć w koszty....

    Żeby ktoś nieobeznany sobie nie pomyślał, to jasno napisz: oczywiście
    nie zwalnia to żony od zapłacenia podatku.

    Czyli zapłacą:
    - podatek od zarobku który poszedł na pokrycie 100% wynagrodzenia żony
    - drugi raz ten podatek :>
    - drobiazgi w tym stylu, że część składki zdrowotnej (niewielka, ale
    jednak) idzie z "zarobku opodatkowanego" poskutkuje piramidką
    podatkową w postaci podateczku od podateczku od podatku od podatku

    Jakoś tak.

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2013-10-29 02:47:15
    Od: hikikomorisan <h...@a...pl>

    On 28.10.2013 10:39, z wrote:
    > Chciałbym tylko uczciwie
    > pracować. :-)

    Jak jeszcze chcesz to polaczyc z zarabianiem - to musisz wyjechac.

    U nas to albo albo.

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Chcesz-biedowac-na-s
    tarosc-Zaufaj-panstwu-2929060.html

    zen.aspx

  • 15. Data: 2013-10-29 07:35:16
    Od: z <...@...pl>

> [...]
    > jednak) idzie z "zarobku opodatkowanego" poskutkuje piramidką
    > podatkową w postaci podateczku od podateczku od podatku od podatku

    Tak gładziutko Ci to przeszło przez klawiaturkę a mi się właśnie nóż
    masarski w kieszeni otwiera. :-)

  • 16. Data: 2013-10-29 07:41:01
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-10-28, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > jednak) idzie z "zarobku opodatkowanego" poskutkuje piramidką
    > podatkową w postaci podateczku od podateczku od podatku od podatku

    A jak żona pomaga bezpłatnie, to należy wycenić wartość pracy rynkowo
    i odprowadzić od tego podatek, co by za łatwo nie było? ;)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 17. Data: 2013-10-29 07:42:54
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-10-29, hikikomorisan <h...@a...pl> wrote:

    [...]

    > Jak jeszcze chcesz to polaczyc z zarabianiem - to musisz wyjechac.
    > U nas to albo albo.

    Bez przesady. Jak się wyłączy mainstreamowe media, przełączy na wiadomości
    gospodarcze, a nie polityczne, to w Polsce też się całkiej fajnie i żyje,
    i zarabia. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 18. Data: 2013-10-29 08:58:44
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

> [...]
    > jednak) idzie z "zarobku opodatkowanego" poskutkuje piramidką
    > podatkową w postaci podateczku od podateczku od podatku od podatku

    No nie jakoś, to przecież obowiązuje już z 15 lat. Osoba współpracująca przy
    prowadzeniu działalności gospodarczej z najbliższej rodziny prowadzącej
    wspólne gospodarstwo domowe (czyli mąż, żona, dzieci współnie mieszkające i
    rodzice) jako osoby współpracujące nie mogą być zatrudnione, czyli nie
    pobierają wynagrodzenia. Składkę zdrowotną i emerytalną osoba prowadząca
    firme płaci za nich w takiej samej wysokości jak za siebie (pełną).

    Jedyną możliwością ominięcia tych przepisów jest zatrudnienie małżonka na
    umowę zlecenie (ale sporządzoną "z głową" - czyli nie może z niej wynikać
    współpraca przy prowadzeniu działalności gospodarczej).

    pozdr

  • 19. Data: 2013-10-29 11:39:41
    Temat: Re: Sk?adki ZUS nale?y p?aciae nawet za prac? za darmo
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-10-29 08:58, Danusia wrote:
> [...]
    > na umowę zlecenie (ale sporządzoną "z głową" - czyli nie może z niej
    > wynikać współpraca przy prowadzeniu działalności gospodarczej).

    Warto zauważyć, że Sąd Najwyższy miewa inne spojrzenie na definicję
    osoby współpracującej niż ZUS (sygn. akt II UK 134/08, II UK 315/09, II
    UK 286/07).

    Click -->
    <http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/155000000001
    521_III_AUa_000051_2012_Uz_2012-03-22_001>

    Dla nieklikatych:

    "[...] cechami konstytutywnymi pojęcia ,,współpracy przy prowadzeniu
    pozarolniczej działalności" w rozumieniu art. 8 ust. 11 ustawy o
    systemie ubezpieczeń społecznych są występujące łącznie:

    a) istotny dla działalności gospodarczej ciężar gatunkowy działań
    współpracownika, które to działania nie mogą mieć charakteru wtórnego;
    muszą pozostawać w bezpośrednim związku z przedmiotem podjętej
    działalności oraz muszą charakteryzować się pewną systematycznością,
    stabilnością i zorganizowaniem;

    b) znaczący czas i częstotliwość podejmowanych robót."

    Czyli dla tego przykładu Żona prowadząca księgowość w firmie handlującej
    marchewką nie jest żadną osobą współpracującą.

    Piotrek

  • 20. Data: 2013-10-29 21:24:45
    Temat: Re: Sk?adki ZUS nale?y p?aci?awet za prac?a darmo
    Od: Karol Misiukiewicz <k...@t...pl>

    Dnia Mon, 28 Oct 2013 13:48:42 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > W mojej ocenie cały ten system jest popaprany, ale akurat skąłdka od osób
    > współpraacujących najmniej.

    W innych krajach ratownictwo jest za darmo,
    a za każdą wizyte u lekarza się płaci w ten czy inny sposób, czy to
    bezpośrednio w placówce zdrowia, czy ubezpieczyciel państwowy (kasa) lub
    prywatny płaci.