  • 1. Data: 2013-10-26 02:50:31
    Temat: Pokrętna teoria odnośnie pomiaru prędkości i wykroczenia z nim związanego
    Od: anacron <a...@a...pl>

    Witam,

    Wyobraźcie sobie taką sytuację. Kierowca zostaje zatrzymany do kontroli
    po pomiarze prędkości. Policjant pokazuje mu 81 czy 82 km/h na
    ograniczeniu do 60. Powiedzmy 81km/h. Zgodnie z taryfikatorem
    przekroczenie prędkości o 21 km/h to mandat dla kierowcy od 100 do 200
    zł i 4 pkt. Kierowca nie zgadza się z wynikiem pomiaru i sprawa zostaje
    skierowana do sądu. Najpierw oczywiście pseudo przesłuchanie na policji,
    potem wyrok nakazowy, sprzeciw od niego bla bla. W sądzie rejonowym
    kierowca nie przyznaje się do zarzucanego mu czynu polegającego na
    przekroczeniu prędkości o 21 km/h przyznając, że przekroczył ją ale
    maksymanie o 19 km/h, swoje zeznania udowadniając zapisem z DVR, gdzie
    powiedzmy uwzględniając błąd wynikający ilości klatek prędkość pojazdu w
    momencie pomiaru mieściła się między 18 a 19 km/h. Z jednej strony z
    tego co mi wiadomo, sąd nie może zmienić ilości punktów, a więc uznanie
    kierowcy za winnego niewspółmiernie, bo dwukrotnie za dużo karałoby go
    za przewinienie. Poza tym zarzut dotyczył przekroczenia o 21 km/h a nie
    o 19km/h. Logicznym wydaje się więc uniewinnienie. Ale co dalej? Nie
    można chyba sądzić dwa razy za to samo? Teoretycznie można w ten sposób
    ośmieszyć policję i uniknąć kary za wykroczenie. Dobrze myślę, czy tylko
    coś mi się wydaje? :)

    anacron
    aba/

  • 2. Data: 2013-10-26 07:21:23
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "anacron" <a...@a...pl> napisał w wiadomości grup

> [...]
    > można chyba sądzić dwa razy za to samo? Teoretycznie można w ten sposób
    > ośmieszyć policję i uniknąć kary za wykroczenie. Dobrze myślę, czy tylko

    Coś Ci się wydaje.

  • 3. Data: 2013-10-26 10:19:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 26 Oct 2013 02:50:31 +0200, anacron napisał(a):
> [...]
    > powiedzmy uwzględniając błąd wynikający ilości klatek prędkość pojazdu w
    > momencie pomiaru mieściła się między 18 a 19 km/h.

    Ale jego kamera nie ma homologacji, atestu z GUM, i metoda tez ma swoj
    blad pomiarowy - i to spory - wiec komu sad ma uwierzyc ? :-)

    Ciekaw jestem - sad moze powolac bieglego, biegly powiedzmy potwierdzi
    ze bylo 79, no dobra - niech policja powie 100, a z nagrania wychodzi
    65, sad uznaje za winnego przekroczenia predkosci o 15 km/h ... i
    obciaza kosztami procesu wraz z ekspertyza ?

> [...]
    > można chyba sądzić dwa razy za to samo? Teoretycznie można w ten sposób
    > ośmieszyć policję i uniknąć kary za wykroczenie. Dobrze myślę, czy tylko

    Mnie sie wydaje ze ci sie wydaje :-)

    To nie Ameryka, sad moze zmienic zarzuty w trakcie procesu.
    Napisze w wyroku/uzasadnieniu ze stwierdzil przekroczenie o 19 km/h,
    i policja bedzie musiala odpowiednie punkty dopisac.

    P.S. Wraca przepis ze punkty obowiazuja od dnia uprawomocnienia.
    Bedzie mozna odwlec dopisanie.
    I w ogole sie przepisy zmieniaja - teraz po 24 tylko kurs
    reedukacyjny. Za to po drugim razie utrata PJ.

    J.

  • 4. Data: 2013-10-26 12:40:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-10-26 02:50, anacron pisze:
    > Poza tym zarzut dotyczył przekroczenia o 21 km/h a nie
    > o 19km/h. Logicznym wydaje się więc uniewinnienie.

    Logicznym wydaje się więc skazanie za 19.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2013-10-26 14:58:07
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > sad uznaje za winnego przekroczenia predkosci o 15 km/h ... i
    > obciaza kosztami procesu wraz z ekspertyza ?

    Ale kogo obciaza? GUM, Policje?
    No bo jesli ekspertyza wykaze, ze amatorskie urzadzenie daje wiarygodny
    pomiar, a profesjonalne certyfikowane zly, to nastepnym ruchem sadu
    powinno byc przekazanie prokuraturze sprawy o poswiadczenie nieprawdy -
    GUM i ew. Policji o probe wyludzenia/oszustwa.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2013-10-26 16:54:12
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 26.10.2013 12:40, Liwiusz pisze:

    > Logicznym wydaje się więc skazanie za 19.

    No nie końca. Zarzut nie dotyczył przekroczenia prędkości tylko
    przekroczenia prędkości o 21 km/h a temu kierowca nie jest winien. Do
    tego dochodzi kwestia punktów oraz błędnego działania miernika lub
    celowego mniej lub bardziej działania mierniczego.

    --
    anacron
    aba/

  • 7. Data: 2013-10-26 18:06:51
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 26.10.2013 10:19, J.F. pisze:
    > Ale jego kamera nie ma homologacji, atestu z GUM, i metoda tez ma swoj
    > blad pomiarowy - i to spory - wiec komu sad ma uwierzyc ? :-)

    Nie ma dokładniejszej metody niż wyliczenie prędkości z czasu w jakim
    pojazd pokonał konkretną odległość. W ten sposób sprawdza się nawet
    radary mierząc prędkość pojazdu przejedżającego pomiędzy dwoma
    fotokomórkami. Ja osobiście już to przerabiałem, przy czym w tamtym
    wypadku prędkość była przekroczona o 3km/h a według Iskry o 32km/h.
    Jeżeli dvr wstawia datę (nie jest istotne konkretne nastawienie, a
    jedynie fakt, że wstawia sekundnik na ekran) bardzo ciężko obalić wynik
    uzyskany z takiego zapisu, gdzie nawet biorąc zaokrąglenie do 0.1s
    uzyskujesz błąd pomiaru na poziomie +-1km/h. To, że takim zapisem można
    bez problemu obalić pomiar nawet najdoskonalszym radarem/lidarem to ja
    już wiem. Pytanie brzmi, co w sytuacji, gdy przekroczenie było, ale nie
    tak duże jako pokazał pomiar policjanta. Sąd nie ma taryfiktora i może
    dowolnie przyznać karę, ale pytanie co w związku z punktami, którą są
    kara administracyjną, a nieuczciwym byłoby gdyby kierowca otrzymał dwa
    razy więcej niż powinien. No i jak już pisałem zarzut zawsze konkretnie
    opisuje o ile się zarzuca, a jeśli nie jest to pawdą, nawet w takiej
    sytuacji wyrok uniewiniający wydaje się być logicznym.

> [...]
    > 65, sad uznaje za winnego przekroczenia predkosci o 15 km/h ... i
    > obciaza kosztami procesu wraz z ekspertyza ?

    Zazwyczaj uznają błąd pomiaru wynikający z błędu operatora, ale nie
    wyciągają wobec niego żadnych konsewkencji, bo ciężko udownodnić, że
    robią to celowo.

    --
    anacron
    aba/

  • 8. Data: 2013-10-26 18:50:25
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]

    > dowolnie przyznać karę, ale pytanie co w związku z punktami, którą są
    > kara administracyjną, a nieuczciwym byłoby gdyby kierowca otrzymał dwa

    No ale kto powiedział, że ma być tyle punktów ile uznał polucjant?
    Skoro sąd stwierdził przekroczenie o 19, punkty należą się z przedziału
    10-20.
    Przynajmniej tak być powinno.

  • 9. Data: 2013-10-26 19:00:39
    Od: A M <a...@m...eu>

> [...]
    >
    > No ale kto powiedział, że ma być tyle punktów ile uznał polucjant?
    > Skoro sąd stwierdził przekroczenie o 19, punkty należą się z przedziału

    Jakie punkty?
    Sąd zasądza ewentualnie grzywnę, a nie mandat i nie ma żadnych punktów
    karnych.

  • 10. Data: 2013-10-26 19:51:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-10-26 16:54, anacron pisze:
    > No nie końca. Zarzut nie dotyczył przekroczenia prędkości tylko
    > przekroczenia prędkości o 21 km/h a temu kierowca nie jest winien.

    399 kpk czytał?

    --
    Liwiusz