  • 1. Data: 2004-08-11 22:06:25
    Temat: Sąd grocki ...pytanie ...
    Od: "Tomek" <d...@w...pl>

    Witam ...

    Na początku troche naświetle sprawe ... Chodzi o wypadek drogowy w którym
    ostatnio uczestniczyłem jako poszkodowany .
    W zdarzeniu brały udział w sumie 4 samochody i jest to definitywnie wina
    jednego z nich , jednak ten nie przyznaje się do winy .Na dzień dzisiejszy
    sytuacja wygląda w ten sposób że ja jestem bez auta ponieważ poszło do
    kasacji a pzu nie chce wypłacić pieniędzy ponieważ póki co nie ma winnego ,
    przy czym po zapoznaniu się ze sprawą ludzie z pzu sami stwierdzili że
    definitywnie nie może być mowy o mojej winie i pieniądze jak najbardziej mi
    sie należą (tak się składa że zostałem niefortunnie uderzony w tył pojazdu )
    ....ale..... przepisy przepisami ...

    Chciałem więc zapytac jak długo z reguły ciągnie się sprawa przed sądami
    grodzkimi bo wydaje mi się że chyba szybciej niż przed normalnymi i czy
    sprawy załatwiane są na jednym posiedzeniu ?? I po jakim czasie uprawomacnia
    się wyrok sądu grockiego ???

    Czy jest jakaś możliwość aby przyspieszyć postępowanie ponieważ auto jest mi
    naprawde bardzo potrzebne a nie stać mnie na wyłożenie z kieszeni gotówki na
    nowe ???

    pozdrawiam i czekam na odpowiedzi ...

    Tomek

  • 2. Data: 2004-08-11 22:10:19
    Temat: Re: Sąd grodzki ...pytanie ...
    Od: "Tomek" <d...@w...pl>

    sory za byka w temacie ......

  • 3. Data: 2004-08-11 22:16:25
    Temat: Re: Sąd grocki ...pytanie ...
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Tomek wrote:
> [...]
    > sie należą (tak się składa że zostałem niefortunnie uderzony w tył pojazdu )

    A podali jakie?

    > Chciałem więc zapytac jak długo z reguły ciągnie się sprawa przed sądami
    > grodzkimi bo wydaje mi się że chyba szybciej niż przed normalnymi i czy
    > sprawy załatwiane są na jednym posiedzeniu ??

    Zależy od tego gdzie, jak będą stawiali się świadkowie, a przedtem jak
    sądowi uda się doręczyć wezwania. Trudno zgadywać... Krócej niż dwa -
    trzy miesiące raczej nie będzie.
    Na jednym posiedzeniu raczej się nie skończy, bo jeśli sprawa jest
    sporna, to pewnie będzie opinia biegłego.

    KG

  • 4. Data: 2004-08-11 22:17:50
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    najbardziej mi
    > sie należą (tak się składa że zostałem niefortunnie uderzony w tył

    PZU powinno samo ocenić zasadność twego żądania co do
    odszkodowania nie czekając na wyrok. Tym bardziej że
    najprawdopodobniej goni ich termin:

    Art. 817. § 1 k.c.: Jeżeli nie umówiono się inaczej, zakład ubezpieczeń
    obowiązany jest spełnić świadczenie w terminie dni trzydziestu, licząc
    od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku.
    § 2. Gdyby wyjaśnienie w powyższym terminie okoliczności koniecznych
    do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości
    świadczenia okazało się niemożliwe, świadczenie powinno być
    spełnione w ciągu czternastu dni od wyjaśnienia tych okoliczności.
    Jednakże bezsporną część świadczenia zakład powinien spełnić w
    terminie przewidzianym w paragrafie poprzedzającym.

    Dorzucam orzeczenie SN:

    2002.09.19 wyrok SN, V CKN 1134/00, LEX nr 57224

    1. Obowiązek wypłaty przez zakład ubezpieczeń odszkodowania z
    tytułu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu,
    który wyrządził szkodę, powstaje nie z chwilą uprawomocnienia się
    wyroku karnego ustalającego winę sprawy wypadku, lecz generalnie
    rzecz biorąc, z chwilą najwcześniejszego, jak to możliwe, wyjaśnienia
    przez zakład ubezpieczeń okoliczności wypadku. Zakład ten bowiem,
    zgodnie art. 817 k.c., ma obowiązek, po otrzymaniu zawiadomienia o
    wypadku, ustalenia przesłanek swojej odpowiedzialności, to znaczy
    aktywnego, samodzielnego wyjaśnienia okoliczności wypadku i
    wysokości szkody. Nie może obowiązku tego przerzucać na inne
    podmioty i biernie oczekiwać na wynik postępowania karnego.

    2001.08.08 wyrok SN, I CKN 18/99, OSNC 2002/5/64

    Określenie terminu spełnienia świadczenia, w rozumieniu art. 817 § 2
    k.c., może nastąpić przy wykorzystaniu ustaleń dokonanych w sprawie
    karnej, jeżeli w toczącym się bez opóźnień postępowaniu likwidacyjnym
    nie jest możliwe wyjaśnienie wcześniej okoliczności koniecznych do
    przyjęcia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wyliczenie
    wysokości świadczenia.

    2000.01.10 wyrok SN, III CKN 1105/98, OSNC 2000/7-8/134
    przegląd orzeczn.: Robaczyński W. PS 2003/4/124

    Przepis art. 817 § 2 k.c. nie upoważnia ubezpieczyciela do zaniechania
    prowadzenia postępowania likwidacyjnego do czasu prawomocnego
    zakończenia postępowania karnego dotyczącego wypadku
    komunikacyjnego, w którym uczestniczył kierowca ubezpieczony od
    odpowiedzialności cywilnej.

    1997.01.08 postanow. sądu apelacyjnego w Poznaniu, I ACa 52/96,
    OSA 1997/6/38

    Żaden przepis prawa z zakresu ubezpieczeń nie utożsamia kwestii
    wyjaśnienia okoliczności koniecznych do ustalenia wysokości szkody z
    koniecznością wyczekiwania na opinię biegłego sądowego i wyrok
    sądowy. Nic nie stoi bowiem na przeszkodzie, by wyjaśnienie
    powyższych okoliczności nastąpiło w drodze tzw. likwidacji szkody
    przeprowadzonej przez organy zakładu ubezpieczeń. Celem bowiem
    postępowania likwidacyjnego jest m.in. ustalenie wysokości szkody i
    świadczenia zakładu ubezpieczeń. To właśnie w postępowaniu
    likwidacyjnym winno nastąpić ustalenie wysokości odszkodowania, a
    rolą sądu w ewentualnym procesie jest kontrola prawidłowości ustalenia
    wysokości odszkodowania.

    > Czy jest jakaś możliwość aby przyspieszyć postępowanie

    Trzeba naciskać PZU. Zażądać odsetek itp. Skoro sami mówią że to
    nie Twoja wina to czekanie na wyrok wygląda na nieuzasadnioną zwłokę

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2004-08-11 22:41:29
    Od: "Tomek" <d...@w...pl>

    > Trzeba naciskać PZU. Zażądać odsetek itp. Skoro sami mówią że to
    > nie Twoja wina to czekanie na wyrok wygląda na nieuzasadnioną zwłokę

    A co zrobić żeby PZU zainteresowało się tą sprawą i było skłonne wypłacić
    odszkodowanie ,
    ponieważ wydaje mi się że sytuacja będzie wyglądała w ten sposób że nikt nie
    będzie chciał
    ze mną rozmawiać lub wariant drugi czyli nikt nie bedzie nic wiedział na ten
    temat ??

  • 6. Data: 2004-08-12 09:36:25
    Od: "Qlek" <A...@W...PL>

    Witam ponownie

    I jest tak jak mówiłem ... pomimo że wyrecytowałem im odpowiednie punkciki
    kc dalej twierdzą żę będą czekać na zakończenie postępowania sądowego ...
    Chciałem jeszcze zapytać czy protokół z policji może być dowodem w sprawie
    przechylającym w PZU szale na moją strone ??? I czy policja w protokole może
    napisać że ja jako uczstnik zdarzenia jestem poszkodowany .... Czy muszą
    zachować bezstronność i domniemanie niewinności wobec sprawcy ???

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2004-08-12 14:14:54
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Tomek wrote:
> [...]
    > będzie chciał
    > ze mną rozmawiać lub wariant drugi czyli nikt nie bedzie nic wiedział na ten

    Zwróć się do rzecznika ubezpieczonych.

    KG

  • 8. Data: 2004-08-17 09:59:03
    Od: "koch" <A...@W...PL>

    > Trzeba naciskać PZU. Zażądać odsetek itp. Skoro sami mówią że to
    > nie Twoja wina to czekanie na wyrok wygląda na nieuzasadnioną zwłokę

    Dzisiaj osobiscie pofatygowalem się do PZU i dowiedziałem się że PZU nie
    wypłaci odszkodowania do momentu gdy sprawca nie przyzna się do winy bądź
    zapadnieprzychylny mi wyrok sądowy skazujący sprawce .... Czy naprawde jest
    tak jak mówi PZU ?? Czy oznacza to ze nie ma szans na otrzymanie pieniedzy w
    terminie 30 dni + 14 ....