    From: Dredd<...@...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sąd grocki ...pytanie ...
    Date: Wed, 11 Aug 2004 22:17:50 +0000 (UTC)
    Sender: u...@p...info

    >a pzu nie chce wypłacić pieniędzy ponieważ póki co nie ma winnego ,
    > przy czym po zapoznaniu się ze sprawą ludzie z pzu sami stwierdzili
    że
    > definitywnie nie może być mowy o mojej winie i pieniądze jak
    najbardziej mi
    > sie należą (tak się składa że zostałem niefortunnie uderzony w tył
    pojazdu )
    > .....ale..... przepisy przepisami ...

    PZU powinno samo ocenić zasadność twego żądania co do
    odszkodowania nie czekając na wyrok. Tym bardziej że
    najprawdopodobniej goni ich termin:

    Art. 817. § 1 k.c.: Jeżeli nie umówiono się inaczej, zakład ubezpieczeń
    obowiązany jest spełnić świadczenie w terminie dni trzydziestu, licząc
    od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku.
    § 2. Gdyby wyjaśnienie w powyższym terminie okoliczności koniecznych
    do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości
    świadczenia okazało się niemożliwe, świadczenie powinno być
    spełnione w ciągu czternastu dni od wyjaśnienia tych okoliczności.
    Jednakże bezsporną część świadczenia zakład powinien spełnić w
    terminie przewidzianym w paragrafie poprzedzającym.

    Dorzucam orzeczenie SN:

    2002.09.19 wyrok SN, V CKN 1134/00, LEX nr 57224

    1. Obowiązek wypłaty przez zakład ubezpieczeń odszkodowania z
    tytułu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu,
    który wyrządził szkodę, powstaje nie z chwilą uprawomocnienia się
    wyroku karnego ustalającego winę sprawy wypadku, lecz generalnie
    rzecz biorąc, z chwilą najwcześniejszego, jak to możliwe, wyjaśnienia
    przez zakład ubezpieczeń okoliczności wypadku. Zakład ten bowiem,
    zgodnie art. 817 k.c., ma obowiązek, po otrzymaniu zawiadomienia o
    wypadku, ustalenia przesłanek swojej odpowiedzialności, to znaczy
    aktywnego, samodzielnego wyjaśnienia okoliczności wypadku i
    wysokości szkody. Nie może obowiązku tego przerzucać na inne
    podmioty i biernie oczekiwać na wynik postępowania karnego.

    2001.08.08 wyrok SN, I CKN 18/99, OSNC 2002/5/64

    Określenie terminu spełnienia świadczenia, w rozumieniu art. 817 § 2
    k.c., może nastąpić przy wykorzystaniu ustaleń dokonanych w sprawie
    karnej, jeżeli w toczącym się bez opóźnień postępowaniu likwidacyjnym
    nie jest możliwe wyjaśnienie wcześniej okoliczności koniecznych do
    przyjęcia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wyliczenie
    wysokości świadczenia.

    2000.01.10 wyrok SN, III CKN 1105/98, OSNC 2000/7-8/134
    przegląd orzeczn.: Robaczyński W. PS 2003/4/124

    Przepis art. 817 § 2 k.c. nie upoważnia ubezpieczyciela do zaniechania
    prowadzenia postępowania likwidacyjnego do czasu prawomocnego
    zakończenia postępowania karnego dotyczącego wypadku
    komunikacyjnego, w którym uczestniczył kierowca ubezpieczony od
    odpowiedzialności cywilnej.

    1997.01.08 postanow. sądu apelacyjnego w Poznaniu, I ACa 52/96,
    OSA 1997/6/38

    Żaden przepis prawa z zakresu ubezpieczeń nie utożsamia kwestii
    wyjaśnienia okoliczności koniecznych do ustalenia wysokości szkody z
    koniecznością wyczekiwania na opinię biegłego sądowego i wyrok
    sądowy. Nic nie stoi bowiem na przeszkodzie, by wyjaśnienie
    powyższych okoliczności nastąpiło w drodze tzw. likwidacji szkody
    przeprowadzonej przez organy zakładu ubezpieczeń. Celem bowiem
    postępowania likwidacyjnego jest m.in. ustalenie wysokości szkody i
    świadczenia zakładu ubezpieczeń. To właśnie w postępowaniu
    likwidacyjnym winno nastąpić ustalenie wysokości odszkodowania, a
    rolą sądu w ewentualnym procesie jest kontrola prawidłowości ustalenia
    wysokości odszkodowania.

    > Czy jest jakaś możliwość aby przyspieszyć postępowanie

    Trzeba naciskać PZU. Zażądać odsetek itp. Skoro sami mówią że to
    nie Twoja wina to czekanie na wyrok wygląda na nieuzasadnioną zwłokę

    -> http://usenet.pomocprawna.info