  • 1. Data: 2003-08-14 20:33:07
    Temat: Roszczenia pieniezne z powoctwa cywilnego [dlugawe]
    Od: "Mateusz Jaworski" <m...@b...pl>

    sprawa wyglada tak:
    dostalem pisemko z sadu:

    Sad rejonowy w Środzie
    śląskiej Wydzial I Cywilny w następującym składzie: Przewodniczący SSR
    Arnold Pader
    po rozpoznaniu w dniu 25 lipca 2003r.
    na posiedzeniu niejawnym
    sprawy z powodztwa xxx
    przeciwko yyy
    o 94.000 zlotych
    postanawia:
    uznać się niewłaściwym i przekazać sprawe do rozpoznania Sądowi Okręgowemu
    we Wrocławiu

    teraz troche faktow:
    pani yyy to moja dziewczyna, ktora nie jest nic nikomu winna (nie zaciagala
    zadnych pozyczek, nic nikomu nie poreczala, nie kupila/odebrala towaru za
    ktory by nie zaplacila) dostala to pisemko
    zna pania xxx - jednakze nigdy nie robila z ta pania zadnych interesow; nie
    zrobila jej tez zadnej krzywdy, tzn nie obrazila slowem lub gestem lub
    czynem; nie bylo rowniez zadnych kontaktow fizycznych typu bojka czy
    przepychanie sie)

    yyy nie wie dlaczego pani xxx wystapila do sadu z takim roszczeniem -
    dowiedziala sie o tym dopiero gdy dostala to pismo
    probowala to wyjasnic z pania xxx dzwoniac dzisiaj do nie jednakze ta nie
    chce z nia rozmawiac

    teraz pytania do prawnikow
    1) czy to moze byc glupi zart (zakladam ze moze to byc zart jesli pani xxx
    oddajac takie cos do sadu nie ponosi zadnych wiekszych kosztow - czy
    skladajac taka sprawe do sadu trzeba zaplacic jakies wadium/oplate czy cos w
    tym stylu za a)zlozenie sprawy do sadu b)zazadanie okreslonej kwoty)
    2) dlaczego sad uznaje sie za niewlasciwy i oddaje sprawe do wroclawia?
    jakie moga byc tego powody?
    3) gdzie teraz sie zglosic, aby dowiedziec sie o co w tym pozwie konkretnie
    chodzi?
    4) zakladamy ze to jest jakis przekret (a nie zart) i pani xxx robi to na
    powaznie - co jesli moja dziewucha yyy nie bedzie odbierac wezwan na
    rozprawe? (sprawy beda odraczane? czy istnieje mozliwosc zfinalizowanie
    takiej sprawy zaocznie? po x-tym nie odebraniu wezwania pani yyy bedzie
    doprowadzona sila? inne rozwiazania)

    i to na razie tyle

    pzdr

    matjaw

  • 2. Data: 2003-08-15 14:38:19
    Od: "Marcin Olender" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Jaworski" <m...@b...pl> napisał w wiadomości
    [snip]

> [...]
    > skladajac taka sprawe do sadu trzeba zaplacic jakies wadium/oplate czy cos
    > tym stylu za a)zlozenie sprawy do sadu b)zazadanie okreslonej kwoty)

    Złożenie pozwu jak najbardziej kosztuje i to sporo. Jesli ta kwota, którą
    podałeś, bo zrobiłeś to niewyraźnie, to 94 000,- PLN ( słwonie
    dziewięćdziesiąt cztery tysiące złotych ), to wpis będzie wynosił, zależnie
    od trybu postepowania, od ca. 800 do 200. Do tego dojdą w razie przegranej
    różne koszty dodatkowe, więc raczej nie robi się tego dla jaj.

    > 2) dlaczego sad uznaje sie za niewlasciwy i oddaje sprawe do wroclawia?
    > jakie moga byc tego powody?

    Sąd zazwyczaj uznaje się za niewłaściwy w wyniku stwierdzenia swojej
    niewłaściwości :D P,NSP

    A serio - po prostu sprawa należy do innego sądu ze względu albo na miejsce
    zamieszkania pozwanego albo inne okoliczności. Jakbys powiedział o co
    chodzi, to mógłbym bliżej skomentować.

    > 3) gdzie teraz sie zglosic, aby dowiedziec sie o co w tym pozwie
    konkretnie
    > chodzi?

    Pewnie do Wrocławia, do sądu przekazanego. Albo poczekać na doręczenie
    odpisu pozwu, który musi być dostarczony.

> [...]
    > rozprawe? (sprawy beda odraczane? czy istnieje mozliwosc zfinalizowanie
    > takiej sprawy zaocznie? po x-tym nie odebraniu wezwania pani yyy bedzie

    Uuuuu.... Panie kolego - a jak Pan myśli? Udawać, że mnie nie ma i samo
    przejdzie? Oczywiście, że sąd rozpozna sprawę pod nieobecność pozwanej i
    zasądzi pewnie cała kwotę. OCZYWIŚCIE, że należy odbierac korespondencje i
    bronic sie w sądzie, szczególnie, że jak mówisz roszczenie jest
    bezpodstawne.

    Depi.

  • 3. Data: 2003-08-15 15:30:55
    Od: "Mateusz Jaworski" <m...@b...pl>

> [...]
    > od trybu postepowania, od ca. 800 do 200. Do tego dojdą w razie przegranej
    > różne koszty dodatkowe, więc raczej nie robi się tego dla jaj.

    dokladnie kwota wynosi 94000zl!!!

    > A serio - po prostu sprawa należy do innego sądu ze względu albo na
    miejsce
    > zamieszkania pozwanego albo inne okoliczności. Jakbys powiedział o co
    > chodzi, to mógłbym bliżej skomentować.

    to bardzo dziwne poniewaz wlasnie sad w srodzie slaskiej jest jak
    najbardziej odpowiedni jesli chodzi o rejon zamieszkania (zameldowania
    obydwu pan)
    przyczyna musiala bytc inna - ale jaka????

    > konkretnie
    >
    > Pewnie do Wrocławia, do sądu przekazanego. Albo poczekać na doręczenie

    jak to zrobic?? udac sie tam osobiscie? czy moze tez wyslac polecony z
    prosba o wyjasnienie?

    > odpisu pozwu, który musi być dostarczony.

    ten odpis pozwu przyjdzie poleconym?

> [...]
    > zasądzi pewnie cała kwotę. OCZYWIŚCIE, że należy odbierac korespondencje i
    > bronic sie w sądzie, szczególnie, że jak mówisz roszczenie jest

    poprostu sie pytam - poslowie z samoobrony nie stawiaja sie na rozprawy i
    sad w zwiazku z tym nic im nie robi

    pzdr

    matjaw

  • 4. Data: 2003-08-15 17:52:45
    Od: "Kinka" <k...@t...pl>

    > to bardzo dziwne poniewaz wlasnie sad w srodzie slaskiej jest jak
    > najbardziej odpowiedni jesli chodzi o rejon zamieszkania (zameldowania
    > obydwu pan)
    > przyczyna musiala bytc inna - ale jaka????

    zapewne chodzi o wartość przedmiotu sporu - jej wysokość wskazuje na
    właściwość sądu (okręgowego a nie rejonowego)

  • 5. Data: 2003-08-15 18:04:52
    Od: "Kinka" <k...@t...pl>

    Użytkownik "Mateusz Jaworski" <m...@b...pl> napisał w wiadomości

    > 3) gdzie teraz sie zglosic, aby dowiedziec sie o co w tym pozwie
    konkretnie
    > chodzi?

    Myślę sobie, że jeśli odpis postanowienia o przekazaniu doszedł nie tak
    dawno i np. poczta nie zwróciła jeszcze dowodu doręczenia do sądu, a
    szczególnie jeśli Twoja dziewczyna mieszka w tym samym mieście - warto
    szybciutko pójść do sądu w Środzie i poprosić o wgląd do akt - o ile jeszcze
    nie zostały wysłane do Wrocławia. Wtedy można spróbować sporządzić
    kserokopię pozwu/poprosić o odpis/samemu przepisać i wtedy można zorientować
    jaka jest podstawa złożenia pozwu i przygotować ewentualne wnioski dowodowe
    przeczące zarzutom z pozwu.
    Jeśli akta już wysłano - sprawdzić wszystko we Wrocławiu.
    Zdarza się, że odpis pozwu jest doręczany przy wezwaniu na termin, a czas
    między doręczeniem a terminem dość krótki aby dobrze się przygotować.
    Chyba warto to zrobić bo żądanie spore i nikt by się raczej nie bawił pisząc
    pozew o zapłatę takiej kwoty...

  • 6. Data: 2003-08-16 12:23:52
    Od: "margieta" <z...@y...com>

    Czesc, czesciowo odpowiedzi na pyt juz masz, moze jeszcze to:

    > 2) dlaczego sad uznaje sie za niewlasciwy i oddaje sprawe do wroclawia?
    > jakie moga byc tego powody?

    Bo to jest kwota 94 000 zl a zgodnie z k.p.c. sprawy o prawa majatkowe
    w ktorych wartosc przedmiotu sporu przekracza 30 000 zlotych
    do wlasciwosci sadu okregowego.
    Jesli powod zle wniesie to sad z urzedu to "koryguje" i przesyla do
    wlasciwego.

    > 3) gdzie teraz sie zglosic, aby dowiedziec sie o co w tym pozwie
    konkretnie
    > chodzi?

    W kazdym pozwie musi byc oznaczone zadanie pozwu=roszczenie.
    W Twoim na pewno tez jest, niewykluczone, ze jest niejasne, wtedy Sad wzywa
    powoda do sprecyzowania zadania pozwu, musi byc konkretnie wiadomo
    o co chodzi. Co do zglaszania sie gdziekolwiek mysle ze na razie nie ma
    sensu,
    bo w tzw aktach sprawy w Waszym przypadku teraz najprawdopodobniej znajduje
    sie tylko pozew + ewentualne zalaczniki (o nich na ogol jest adnotacja w
    tresci pozwu).
    Jesli pozwana nie wie o co chodzi, dowie sie na pewno na pierwszej
    rozprawie, na ktora
    otrzyma wezwanie (i nalezy sie stawic koniecznie bo w przeciwnym wypadku
    moze
    zapasc wyrok zaoczny!), gdy Sad wezwie powodke do sprecyzowania żądania
    pozwu.
    Oczywiscie wszystkie te uwagi dotycza sytuacji gdy pozwana naprawde nie ma
    nic na
    sumieniu wzgledem powodki. Jesli jest inaczej, a nie byla wzywana przez
    powodke
    do uregulowania naleznosci? przed skierowaniem sprawy do sadu - najlepiej -
    jesli
    chce faktycznie zaplacic i nie ponosic kosztow procesu ktore ja obciaza w
    razie przegranej
    uznac żądanie pozwu przed pierwsza czynnoscia procesowa podnoszac iz nie
    dala
    powodu do wytoczenia sprawy.

> [...]
    > rozprawe? (sprawy beda odraczane? czy istnieje mozliwosc zfinalizowanie
    > takiej sprawy zaocznie? po x-tym nie odebraniu wezwania pani yyy bedzie

    Absolutnie polecam odbieranie korespondncji sadowej - o skutkach
    niestawiennictwa
    na pierwsza rozprawe - jak wyzej.

    pozdrawiam
    malkola

  • 7. Data: 2003-08-16 12:50:24
    Od: "Marcin Olender" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > obydwu pan)
    > przyczyna musiala bytc inna - ale jaka????

    No jeśli to jest faktycznie kwota 94 tys. to, jak zwrócono uwagę obok,
    należy do właściwości sądu okręgowego ze względu już na wysokośc roszczenia.
    Szczerze mówiąc nie załapałem, że to było przekazanie SR -> SO nadrzędny.
    Mogły byc tez inne powody, ale jesli się rejon zgadza ( nie wiem ) to chyba
    o to chodzi.

    > jak to zrobic?? udac sie tam osobiscie? czy moze tez wyslac polecony z
    > prosba o wyjasnienie?

    Hem. Raczej osobiście a najpierwej to radze zadzwonić i sprawdzić w
    sekretariacie, czy są jescze akta, by nie jeżdzić na darmo. Panie powinny
    udzielić takiej informacji.

    > ten odpis pozwu przyjdzie poleconym?

    Ahaś. Tylko, że jak nie odbierzecie, to nastąpi tzw. doręczenie zastępcze i
    sprawa potoczy się sama dalej.

    > poprostu sie pytam - poslowie z samoobrony nie stawiaja sie na rozprawy i
    > sad w zwiazku z tym nic im nie robi

    Ale to inne postepowanie - karne. Tu jest cywilne i prawo do obrony nie
    funkcjonuje już tak, jak w procedurze karnej. Zresztą cośtam im ten sąd
    robi, choć to troche śmieszne. Tu sąd tez nic Wam nie zrobi, tylko nie
    będzie nalegał na to, abyście sie bronili i rozpatzry sprawę bez Waszego
    udziału. Nie musi to oznaczac przegranej, choć w praktyce zazwyczaj oznacza.

    Depi.