  • 1. Data: 2003-08-14 17:19:15
    Temat: przemoc w rodzinie - przedawnienie
    Od: "Kania" <k...@p...onet.pl>

    Kobieta uciekla od faceta, z ktorym zyla 4 lata w 1999 roku. Zrobila tak,
    dlatego, ze on ja bil i gnebil psychicznie.

    Co mozna zrobic w dniu dzisiejszym?? Czy mozna mu zalozyc sprawe?? Ze
    zwiazku jest dwoje dzieci.

    Kania

  • 2. Data: 2003-08-16 22:16:26
    Temat: Re: przemoc w rodzinie - przedawnienie
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Kania" <k...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > dlatego, ze on ja bil i gnebil psychicznie.
    >
    > Co mozna zrobic w dniu dzisiejszym?? Czy mozna mu zalozyc sprawe?? Ze
    Odpowiedź brzmi: TAK.
    Przypuszczam, że chodzi Ci o sprawę karną.
    Zgodnie z art. 101. § 1. Kodeksu karnego takie czyny przedawniają się
    generalnie po 10 latach (ten fragment przepisu przytaczam poniżej).
    Generalnie po 10 latach, ponieważ nawet przedawnienie nie daje przestępcy
    gwarancji bezkarności (ale to dygresja).

    A przestępstwo, o którym mowa, nawet w swojej najłagodniejszej formie
    (przytaczam ten fragment przepisu poniżej) jest zagrożone karną do 5 lat

    P r z e d a w n i e n i e
    Art. 101. § 1 Kodeksu karnego :"Karalność przestępstwa ustaje, jeżeli od
    czasu jego popełnienia upłynęło lat:
    (ciach)
    10 - gdy czyn stanowi występek zagrożony karą pozbawienia wolności
    przekraczającą 3 lata"

    P r z e s t ę p s t w o z n ę c a n i a s i ę n a d r o d z i n ą,
    w s w o j e j n a j ł a g o d n i e j s z e j f o r m i e
    Art. 207. § 1. Kodeksu karnego "Kto znęca się fizycznie lub psychicznie nad
    osobą najbliższą ////CZYLI NP. NAD ŻONĄ LUB KONKUBINĄ/// lub nad inną osobą
    pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku zależności od sprawcy albo
    nad małoletnim ////CZYLI NAD DZIECKIEM/// lub osobą nieporadną ze względu na
    jej stan psychiczny lub fizyczny,
    ///DO LAT 5, CZYLI POWYŻEJ 3 LAT, WIĘC PRZEDAWNIA SIĘ PO 10 LATACH///

    Pozdrawiam,
    MArta

  • 3. Data: 2003-08-17 19:20:18
    Od: Dredd<...@...pl>

    > "Kania" wrote in message
    > Generalnie po 10 latach, ponieważ nawet przedawnienie nie daje
    przestępcy
    > gwarancji bezkarności (ale to dygresja).

    Możesz to rozwinąć? Piszesz o znęcaniu się czy ogólnie o wszystkich
    możliwych przestępstwach?

    A co do meritum, to pewnie się jeszcze nie przedawniło jełśi się
    rzeczywiście znęcał. Pozostaje problem praktyczny, jakie dowody są w
    sprawie po tylu latach. Wojować warto tylko wtedy jeśli są.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2003-08-18 07:48:26
    Od: "Kania" <k...@p...onet.pl>

    "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl> wrote in message

    > Odpowiedź brzmi: TAK.

    Dziekuje... Ide dzis do prawnika.

    Kania

  • 5. Data: 2003-08-18 18:40:35
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Dredd" <...@...pl> wrote in message news:bhokhi$ih3$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Możesz to rozwinąć? Piszesz o znęcaniu się czy ogólnie o wszystkich
    > możliwych przestępstwach?

    Ta uwaga dotyczy w ogóle przedawnienia.
    Przedawnienie jest tylko zarzutem. Trzeba pamiętać, żeby się nim zasłonić.
    Co i tak nie zawsze bywa skuteczne.Można go obalić, powołując się na fakt,
    że w tym wyjątkowym przypadku skorzystanie z tego zarzutu byłoby niezgodne z
    zasadami współżycia społecznego. Oznacza to, że zarzut przedawnienia jest
    obalalny. W wyjątkowych przypadkach.
    Tak przynajmniej twierdzi Sąd Najwyższy ;)
    Podaję sygnatury orzeczeń:
    II UKN 44/99, II PRN 3/96, II PZP 3/96
    Pozdrawiam,
    MArta

  • 6. Data: 2003-08-18 22:01:23
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Ta uwaga dotyczy w ogóle przedawnienia.

    Tak myślałem w pierwszej chwili, sądząc, że nawiązujesz do zbrodni
    przeciw ludzkości, przestępstw członków aparatu państwowego itp.,
    które faktycznie przedawniają się inaczej niż zwykłe przestępstwa
    (czasem w ogóle się nie przedawniają)

    Ale już to co piszesz poniżej:
> [...]
    przedawnienia jest
    > obalalny. W wyjątkowych przypadkach.
    > Tak przynajmniej twierdzi Sąd Najwyższy ;)

    to nieco nie tak. To wszystko powyżej to oczywiście szczera prawda, ale
    w procesie cywilnym a nie karnym. W karnym przedawnienie sąd
    uwzględnia z urzędu. Podane przez Ciebie orzeczenia SN są zresztą
    orzeczeniami w sprawach cywilnych (wskazują na to już same sygnatury
    SN). Tu o ile dobrze zrozumiałem pytającą o radę poruszamy się na
    gruncie prawa karnego

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2003-08-19 19:29:34
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Dredd" <...@...pl> wrote in message news:bhribj$t63$1@atlantis.news.tpi.pl...
    Podane przez Ciebie orzeczenia SN są zresztą
    > orzeczeniami w sprawach cywilnych (wskazują na to już same sygnatury
    > SN). Tu o ile dobrze zrozumiałem pytającą o radę poruszamy się na
    > gruncie prawa karnego.
    Są też orzeczenia z izby karnej SN ;)
    IV KK 172/02 i KPZ 141/95
    Ale oczywiście to Ty masz rację.