  • 81. Data: 2019-07-16 20:14:44
    Temat: Re: Resort cyfryzacji bierze się za kradzieże tożsamości
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-07-16 o 20:09, Shrek pisze:

    > Bo można. Stary trik - podajesz adres na berdyczów i terminy mijają.

    Ale clou problemu dotyczyło nie sztuczek procesowych dotyczących złego
    adresu, tylko sfałszowania podpisu. Jeśli chcemy założyć, że trik ma
    polegać na Berdyczowie, to nie potrzeba do tego fałszować podpisu -
    wystarczy na przykład wydrukować jakąś fakturę i oświadczyć w pozwie, że
    pozwany był kupującym.

    Pomijając już fakt, że sprawa z Berdyczowem, z powodów, o których już
    pisałem, co do zasady nie działa.

    > Nie, nie musi. Wystarczy, aby był taki skutek.

    No to cię przestraszę - do takiego skutku nie potrzeba fałszować podpisu.

    --
    Liwiusz

  • 82. Data: 2019-07-16 20:30:15
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 16.07.2019 o 20:14, Liwiusz pisze:

    > Ale clou problemu dotyczyło nie sztuczek procesowych dotyczących złego
    > adresu, tylko sfałszowania podpisu.

    Clou dotyczyło czy za pomocą sfałszowanego podpisu można kogoś
    zobowiązać do zapłaty. Można - co było do udowodnienia.

    > Jeśli chcemy założyć, że trik ma
    > polegać na Berdyczowie, to nie potrzeba do tego fałszować podpisu -
    > wystarczy na przykład wydrukować jakąś fakturę i oświadczyć w pozwie, że
    > pozwany był kupującym.

    Albo sfałszować podpis - pisałeś, że w ten sposób się nie da - da się i
    dobrze o tym wiesz. Choćby pomijasz prośbę o wystawienie publicznie
    zdjęcia dowodu. Skoro się nie da, to czego się obawiasz?

    > Pomijając już fakt, że sprawa z Berdyczowem, z powodów, o których już
    > pisałem, co do zasady nie działa.

    Ale w praktyce czasem działa.

    > No to cię przestraszę - do takiego skutku nie potrzeba fałszować podpisu.

    Ale wystarczy.

    --
    Shrek

  • 83. Data: 2019-07-16 20:34:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-07-16 o 20:30, Shrek pisze:

    > Clou dotyczyło czy za pomocą sfałszowanego podpisu można kogoś
    > zobowiązać do zapłaty. Można - co było do udowodnienia.

    Tyle że fałszerstwo podpisu było w tym sposobie bez znaczenia i nie było
    warunkiem koniecznym do przeprowadzenia tej operacji.

> [...]
    > dobrze o tym wiesz. Choćby pomijasz prośbę o wystawienie publicznie
    > zdjęcia dowodu. Skoro się nie da, to czego się obawiasz?

    Nie, nie wystarczy, musisz mieć jeszcze Berdyczów. Jak nie będziesz miał
    Berdyczowa, to sfałszowany podpis nie pomoże, za to jak będziesz miał
    Berdyczów, to fałszywego podpisu nie będziesz potrzebował. Kwestia
    podpisu jest po prostu w tym przykładzie zupełnie nie na temat (pisząc
    poważnie - jest irrewelantna :).

    --
    Liwiusz

  • 84. Data: 2019-07-16 20:44:34
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 16.07.2019 o 20:34, Liwiusz pisze:

    > Tyle że fałszerstwo podpisu było w tym sposobie bez znaczenia i nie było
    > warunkiem koniecznym do przeprowadzenia tej operacji.

    Było tak sobie bez znaczenia. Nawet dla sądu elektronicznego jakaś
    podstawa musi być. Zwykle wymaga to podpisu.

> [...]
    > Berdyczów, to fałszywego podpisu nie będziesz potrzebował. Kwestia
    > podpisu jest po prostu w tym przykładzie zupełnie nie na temat (pisząc

    Poważnie - wystarczy że znajdę sobie dowolną firmę o której wiem, że ma
    wpisany lewy adres, albo właściciel wyjechał i mogę jej wystawić fakturę
    i już?

    --
    Shrek

  • 85. Data: 2019-07-16 20:49:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-07-16 o 20:44, Shrek pisze:

    > Było tak sobie bez znaczenia. Nawet dla sądu elektronicznego jakaś
    > podstawa musi być. Zwykle wymaga to podpisu.

    Akurat do sądu elektronicznego nie można wysyłać dokumentów papierowych,
    więc tam tym bardziej opiera się wszystko na oświadczeniach, a nie na
    podpisach (skoro siłą rzeczy nie możesz tam nawet pokazać dowodów w
    postaci dokumentów - możesz co najwyżej oświadczyć, że jakiś dokument
    posiadasz - co nie jest niczym złym, bo przecież na tym to właśnie
    polega, że ewentualne kłamstwo powoda wyjdzie w sprzeciwie do nakazu
    zapłaty).

    > Poważnie - wystarczy że znajdę sobie dowolną firmę o której wiem, że ma
    > wpisany lewy adres, albo właściciel wyjechał i mogę jej wystawić fakturę
    > i już?

    To tak jak na czerwonym świetle - nie wolno, ale możesz to zrobić. W
    skrajnym przypadku można to uznać jako oszustwo sądowe. W tym przypadku
    akurat nie opłaca się fałszować podpisów, bo to generuje dodatkową karę.

    Ale jak będziesz ostrożniejszy (poszukasz trochę firm, nie będziesz
    generował fałszywych faktur, tylko na przykład oświadczał, że pożyczałeś
    im sumy do 500zł, co nie wymaga formy pisemnej), to na niedużą skalę
    może się udać.

    Problem w tym, że firmy z lewym adresem są zwykle niewypłacalne, więc
    tylko poponosisz koszty opłat sądowych i egzekucji komorniczych.

    --
    Liwiusz

  • 86. Data: 2019-07-16 20:52:47
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 16.07.2019 o 20:49, Liwiusz pisze:

    > To tak jak na czerwonym świetle - nie wolno, ale możesz to zrobić. W
    > skrajnym przypadku można to uznać jako oszustwo sądowe. W tym przypadku
    > akurat nie opłaca się fałszować podpisów, bo to generuje dodatkową karę.

    Hmm...

    "Zgodnie z art. 485 kodeksu postępowania cywilnego, przedsiębiorca może
    wnosić o wydanie nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym, jeżeli jego
    roszczenie zostanie udokumentowane i potwierdzone rachunkiem, który
    uprzednio został zaakceptowany przez dłużnika. Niewątpliwie za taki
    rodzaj dokumentu należy uważać _podpisaną_ fakturę.

    Zobacz więcej:
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-czy-dysponujac-ty
    lko-faktura-mozemy-zlozyc-pozew-o-zaplate"

    --
    Shrek

  • 87. Data: 2019-07-16 20:59:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-07-16 o 20:52, Shrek pisze:

> [...]
    >
    > Zobacz więcej:
    > https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-czy-dysponujac-ty
    lko-faktura-mozemy-zlozyc-pozew-o-zaplate"

    Oprócz postępowania nakazowego istnieje też postępowanie upominawcze,
    gdzie warunki do jego przeprowadzenia są o wiele mniejsze, i które też
    kończy się nakazem zapłaty (w postępowaniu upominawczym, a nie
    nakazowym), a w przypadku braku zarzutów - nakaz zapłaty staje się
    prawomocny.

    --
    Liwiusz

  • 88. Data: 2019-07-16 21:12:31
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 16.07.2019 o 20:59, Liwiusz pisze:

> [...]
    > kończy się nakazem zapłaty (w postępowaniu upominawczym, a nie
    > nakazowym), a w przypadku braku zarzutów - nakaz zapłaty staje się

    § 1. Nakaz zapłaty nie może być wydany, jeżeli według treści pozwu:
    1) roszczenie jest oczywiście bezzasadne;
    2) przytoczone okoliczności budzą wątpliwość;
    3) zaspokojenie roszczenia zależy od świadczenia wzajemnego;
    4) miejsce pobytu pozwanego nie jest znane albo gdyby doręczenie mu
    nakazu nie mogło nastąpić w kraju.

    --
    Shrek

  • 89. Data: 2019-07-16 21:17:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-07-16 o 21:12, Shrek pisze:

> [...]
    > 3) zaspokojenie roszczenia zależy od świadczenia wzajemnego;
    > 4) miejsce pobytu pozwanego nie jest znane albo gdyby doręczenie mu

    Takie są przesłanki negatywne. Jak widać, wystarczy poprawnie opisać w
    pozwie, z czego wynika to roszczenie, i jeśli argumentacja ta będzie
    zgodna z prawem, to nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym może być
    wydany.

    --
    Liwiusz

  • 90. Data: 2019-07-16 21:20:49
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No nie żartuj, taka sama fikcja doręczenia zastępczego jak w całym wymiarze
    niesprawiedliwości.

    -----