    From: "Regand" <r...@v...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rękojmia przy sprzedaży samochodu
    Date: Wed, 21 Nov 2007 19:46:17 +0100

    >Dzieki. Też jestem tego zdania, bo w przeciwnym wypadku >była by to
    >jakaś paranoja. Nie miałem najmniejszego zamiaru się dać >zastraszyć.
    >Chodziło mi, żeby ktoś potwierdził, że mam rację, a najlepiej >jakby
    >jeszcze podał jakieś małe uzasadnienie prawne :)

    Według kodeksu cywilnego sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z
    tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.
    Jeśli nabywca, został na przykład poinformowany, że auto jest powypadkowe,
    to z tego tytułu nie może rościć pretensji. Także wtedy, jeżeli wady
    wynikają z normalnego zużycia samochodu. Nie można oczekiwać od samochodu,
    który przejechał 150 tys. km, że w najbliższym czasie nic się w nim nie
    popsuje. W praktyce oznacza to, że sprzedawca zwolniony jest od
    odpowiedzialności za wady fizyczne samochodu powstałe w dalszej
    eksploatacji, nie jest natomiast od niej zwolniony, jeżeli w momencie
    sprzedaży jakieś wady podstępnie zataił. Takim zatajeniem mogą być przebite
    numery i podrobione dokumenty (wady prawne), ale także podstępnie ukryte
    mankamenty techniczne (wady fizyczne). Trzeba przy tym pamiętać, że to na
    kupującym ciąży obowiązek udowodnienia sprzedającemu, iż wadę podstępnie
    zataił.