  • 71. Data: 2017-09-30 11:53:16
    Temat: Re: Reforma OFE
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Emerytura na takich, czy innych zasadach jest po prostu jednym z
    > elementów umowy o pracę. Ludzie szli do Policji za takie,a nie inne
    > pieniądze kalkulując emeryturę wcześniejszą.
    Twój wywód ma sporo sensu, ale... Skoro można zmienić każdemu przyszłemu
    emerytowi wiek emerytalny, to czemu nie na przykład górnikowi? Górnika
    ie można ruszyć, a całą resztę można wydymać - ja się "umawaiałem" na
    wakacje pod palmami!

    Czy gdziekolwiek jest "fizycznie" zapisana ochrona praw nabytych. Pytam
    bo mi by się właśnie taki przepis przydał w bieżącej sprawie sądowej,
    ale jak patrzyłem w orzeczenia TK to nie ma czegoś takiego (i to jeszcze
    w orzeczenia z czasów kiedy TK istniał).

    Ponadto nie bądzmy takimi purystami - zawsze można mu nie odbierać prawa
    do wcześniejszej emerytury a ustanowić ją na przykład w wysokości 1PLN.

    Shrek

  • 72. Data: 2017-09-30 12:21:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Sep 2017 06:22:18 +0200, Shrek napisał(a):

    > Albo że się je "ukradnie".

    Nie, o tym to nikt nie mowil ... glosno :-)

    > W żadnych założeniach nie było, że pieniądze
    > są twoje i finalnie zostaną ci wypłacone 1:1 plus "odsetki".

    Z natury emerytury tak sie nie da - jedni zyja dluzej, inni krocej.
    Ale ... jak sa kwoty i sa pieniadze, to nic nie stoi na przeszkodzie
    ich oddac. I nikt tez nie obiecywal, ze na pewno pieniadze nie zostana
    wyplacone :-)

    Mozna tez np rozlozyc wyplaty na 40 lat, a w razie smierci rzeszte
    przekazac rodzinie.

    > To zacytuj, gdzie było napisane, że dostaniejsz właśnie zgromadzone śreodki.

    A zacytujesz gdzie bylo napisane ze na pewno nie dostaniesz ? :-)

    Poza tym mogles umrzec przed terminem - srodki w calosci przechodza na
    spadkobiercow ... ale nadal nie sa do wyplaty :-)

    > Przypuszczam, że wątpię.

    P.S. Miedz sie w tym KGHM skonczy ... lepiej sprzedac teraz, a potem
    to juz problem akcjonariuszy/OFE/emerytow :-)

    > Każdy rząd woli zostawić problem na za 20 lat.

    > Tylko pod warunkiem, że połowę "strat" nowych zrekompensujesz obniżką
    > obecnym emerytom. Wtedy masz jakąś solidarność międzypolkoleniową. Ale
    > na to nikt nie pójdzie.

    Ludzie duzo rzeczy lykna. Np 200% podatek od samochodow.
    Bedzie koniunktura, to beda zadowoleni.

    > I dodatkowo i tak się pewnie okaże, że po drodze
    > będzie wojna, kryzys czy cholera wie co, więc wcale nie jestem pewien
    > czy to taki dobry pomysł.

    Tez nie jestem pewien. Ale tak w pewnym % moze byc.

    J.

  • 73. Data: 2017-09-30 12:30:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 29 Sep 2017 21:30:56 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > No i nawet przyznam Ci rację. Te 8% ukradziono ludziom wpłacającym
    > składki do ZUS i to przekonując ich, że będzie to dla ich dobra. Bo już
    > Danusia Ci tu wyjaśniła. Mechanizm był taki, że w konsekwencji zamiast
    > 100% składki płaciłeś do ZUS 92%, a 8% do OFE.

    W % skladki to bylo wiecej, jakies 15%.

    > Te brakujące 8% płacono z
    > Twoich podatków ZUS-owi. Czyli w praktyce z podatków odprowadzano 8% do
    > OFE, tylko nie bezpośrednio.

    Albo jak kto woli - podatek byl zbyt wysoki.

    No ale na poczatku to nie mozna mowic o kradziezy, skoro tych 8%
    trafialo na moje konto. Takie tam - przymusowe oszczednosci.

    > I zauważ, ze Skarb Państwa własnych
    > pieniędzy też nie ma, więc to z Twoich tam trafiało, a nie z jakiś
    > magicznych państwowych.

    No, tu oddzielenie jest jednak wieksze.

    Za to masz racje - SP wlasnych pieniedzy nie ma. Ma tylko dlugi.
    Ktore sa dlugami nas wszystkich :-)

    Tylko akurat od tych dlugow mozna sie uwolnic, wystarczy sie
    wyprowadzic :-)

    J.

  • 74. Data: 2017-09-30 13:07:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 29 Sep 2017 21:18:19 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Skok wzłotówkach. Przy czym nic w sklepch nie było, bo lidzie wszytko
    > wykupywali. Ja zawzewzłotówkach pensję brałem. Z tego co pamiętam ten
    > skok był jesienią / zimą.

    Ja kojarze bardziej zime ... ale to mogl byc poczatek 1990.
    I tak zgrubsza pamietam, ze w sklepach juz bylo - moze to skutek
    wzrostu cen, moze gospodarki rynkowej ... ale przeciez cena na
    produkcje nie wplywa, tzn nie bezposrednio ... to moze eksport do ZSRR
    zatrzymalismy ?

    > Ale kredyt był rozliczany na 30 lat, a po 10 pozostałe 2/3 z pensji
    > spłacałeś. Tylko cudów nie ma i stracili ci, którzy mieli wówczas
    > depozyty.

    Dokladnie.

    > Potem - jak pamiętam - zaczęto jakoś ratować tych z depozytami,
    > ale ze Skarbu Państwa.

    Raczej nie pamietam, moze specjalne - mieszkaniowe, samochodowe.
    Ewentualnie banki tak ratowano, bo jak musza dawac 20% dla
    przyzwoitosci, a kredyty maja stare na 5%, to sie udac nie moze.

    Balcerowicz szybko banki uwolnil, zaczela sie rewaloryzacja kredytow i
    zmiana ich oprocentowania ... kto mial stary kredyt ten musial szybko
    te jedna pensje na splate calkowita wydac, kto mial niedawny kredyt i
    nie mial grubszej gotowki, ten zbankrutowal jak Lepper.

    > I dlatego uważam, że ZUS wbrew pozorom jest najbezpieczniejszym
    > rozwiązaniem. To znaczy był, bo skoro można było uznać, że bezkarnie
    > można zabrać świadczenia niektórym mundurowym, jaką masz gwarancję, że
    > kiedyś nie zabiorą mężczyzną o wzroście 180~190 cm akurat. Tym bez
    > brody, by nie dało się nagle zgolić?

    Juz dawno stracilem watpliwosci - panstwo powie "nie mamy pieniedzy na
    pana emeryture i co pan nam zrobi" :-)
    Moge zaglosowac na innych, ale oni tez nie beda mieli pieniedzy :-)

    Ale tak nie bedzie, cos tam jedna wyplaca ... ciekawe czy starczy na
    jedzenie, czynsz i lekarstwa. Ale jak nie, to moze zadbaja, zebym mogl
    bez czynszu mieszkac :-)

    > Jak jego? To spółki. Zarząd ogłosi upadłość i tyle. Jak ze SKOK-IEM.

    Ale wiesz - to duzy bank/ubezpieczyciel.
    Ma setki mln kapitalow wlasnych - jak przyjdzie mu do OFE doplacic np
    1%, powiedzmy 500 mln zl, to przyjdzie syndyk i doplaci.
    A akcjonariusze zostana z niczym.

    > Pomijając podważenie zaufania do państwa, jako gwaranta tej umowy, to
    > indeksowanie świadczenia wypłacanego do aktualnych poborów jest
    > najbezpieczniejszym z przychodzących mi do głowy rozwiązań.

    Chyba, ze wszyscy mlodzi wyjada. Albo choc polowa. Albo sie stana
    wygodni i nie beda rodzic wnukow.

    Zalety emerytury bezkapitalowej, indeksowanej srednia krajowa
    dostrzegam, ale - jakbys mnie 5 lat temu spytal, czym sie rozni
    obietnica wyplaty emerytury w ZUS, od obietnicy wyplaty emerytury
    przez OFE, ktore ma wiekszosc kapitalu w obligacjach SP ...
    to bym powiedzial, ze Panstwo zawsze moze powiedziec "nie mamy pana
    emerytury i co pan nam zrobi", a jak przestanie splacac obligacje ...
    oj, krach sie zrobi wielki i zaraz zabraknie pieniedzy na osmiorniczki
    i sluzbowe limuzyny. Wiec musi splacac, nawet kosztem emerytow.

    Jak widac - mylilem sie. Tzn - ostatnie zdanie okazalo sie prawdziwe,
    tylko nie przewidzialem jak latwo mozna znalezc obligacje, ktorych nie
    trzeba splacac :-(

    J.

  • 75. Data: 2017-10-01 08:44:18
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

> [...]
    > Ktore sa dlugami nas wszystkich :-)
    >
    > Tylko akurat od tych dlugow mozna sie uwolnic, wystarczy sie

    Przesadzacie i to znacznie. Do SP należą wszystkie państwowe spółki np:
    Orlen, banki np; PKO, PZU itd itd to one zasilają SP dywidendami powodując
    że SP ma pieniądze i to dużo. Jako właściciel może je sprzedać, wydzierżawić
    itp za konkretne pieniądze.
    Zauważcie że w 1990r do Skarbu Państwa należały wszystkie przedsiębiorstwa z
    wyjątkiem spółdzielczych, ziemia, działki, woda itd. Jego majątek był
    olbrzymi, ale chętnych do jego rozkradania chyba było więcej.
    Efekt jest taki jak widać.

  • 76. Data: 2017-10-01 08:48:28
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

> [...]
    > Ponadto nie bądzmy takimi purystami - zawsze można mu nie odbierać prawa
    > do wcześniejszej emerytury a ustanowić ją na przykład w wysokości 1PLN.

    Dobre:-)

    Danusia

  • 77. Data: 2017-10-01 10:57:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 01.10.2017 o 08:48, Danusia pisze:

    > Dobre:-)

    Przepraszam, zapomniałem dać emotka i nie wziąłem pod uwagę, że ktoś
    może wziąć to na poważenie. Na poważeni to się po prtostu wszystko co
    prezesowi nie pasuje "wygasza".

    Shrek

  • 78. Data: 2017-10-01 16:33:31
    Od: the_foe <t...@c...pl>

    W dniu 2017-09-26 o 20:23, rg pisze:

    > Tamto akurat złodziejstwem nie było, tylko usankcjonowaniem stanu faktycznego.

    dokładnie tak, tamte pieniądze już dawno zostało wydane. Fizycznie ich
    nie było. "Okradzeni" wpadli tylko w ryzyko, ze jak PIS już nas usmaży
    do temperatury greckiej to te zapisy nie będą tak chronione przed
    inflacją jak byłyby obligacje.

    --
    @foe_pl

  • 79. Data: 2017-10-01 16:36:22
    Od: the_foe <t...@c...pl>

    W dniu 2017-09-27 o 16:09, grzech pisze:
    > Nie mam dokładnych danych ale od lat 50-tych do połowy 90-tych wpłaty
    > przewyższały wypłaty.

    od czasów Gierka do konca komuny nie było żadnych wpłat, bo
    przeprowadzono ubruttowienie. ofc prócz "prywaciarzy"

    --
    @foe_pl

  • 80. Data: 2017-10-01 21:53:41
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Robert Tomasik"

> [...]

    można zabrać świadczenia niektórym mundurowym, jaką masz gwarancję, że
    kiedyś nie zabiorą mężczyzną o wzroście 180~190 cm akurat. Tym bez
    ---
    Ja tam jestem za tym by tym wszystkim mundurowym obibokom zabrano
    wcześniejsze emerytury. Bo to wypaczenie takie samo jest jak wyższe
    emerytury esbeków. Ale pewnie zejdzie trochę.