  • 1. Data: 2017-09-25 21:59:22
    Temat: Gotówka w spadku
    Od: darek <d...@k...eu>

    Kolega uzyskał stwierdzenie nabycia spadku po ojcu i zamierza celem
    uniknięcia podatku od spadku zgłosić fakt odziedziczenia mieszkania do
    Urzędu Skarbowego w ciągu 6 miesięcy od daty uprawomocnienia się wyroku
    sądu. Czy gotówka którą zmarły przechowywał w domu również musi
    zgłoszona i czy te pieniądze podlegają opodatkowaniu? Część pieniędzy
    jest w w walutach obcych.

    --
    proszę i dziękuję za pomoc
    Darek

  • 2. Data: 2017-09-25 22:03:34
    Temat: Re: Gotówka w spadku
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-09-25 o 21:59, darek pisze:
> [...]
    > sądu. Czy gotówka którą zmarły przechowywał w domu również musi
    > zgłoszona i czy te pieniądze podlegają opodatkowaniu? Część pieniędzy

    Gotówka też musi być zgłoszona.

    Oczywiście to zależy ile jej jest - jeśli 5000, to szkoda długopisu, bo
    to się zwydatkuje niespotrzeżenie. Ale jeśli milion...

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2017-09-25 22:26:38
    Od: darek <d...@k...eu>

    W dniu 2017-09-25 o 22:03, Liwiusz pisze:
    > Gotówka też musi być zgłoszona.
    >
    > Oczywiście to zależy ile jej jest - jeśli 5000, to szkoda długopisu, bo
    > to się zwydatkuje niespotrzeżenie. Ale jeśli milion...

    Kolega nie mówił ile tej kasy jest, ale wspomniał, że starczy na "młode,
    dobre, używane autko" co pozwala szacować, że jest tych pieniędzy
    kilkadziesiąt tysięcy. Czy od odziedziczonej gotówki będzie koledze
    naliczony podatek i czy rodzaj waluty ma znaczenie?

    --
    Darek

  • 4. Data: 2017-09-25 22:29:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-09-25 o 22:26, darek pisze:

> [...]
    > kilkadziesiąt tysięcy. Czy od odziedziczonej gotówki będzie koledze
    > naliczony podatek i czy rodzaj waluty ma znaczenie?

    Nie będzie podatku, bez względu na walutę.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2017-09-25 22:49:36
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 9/25/2017 2:59 PM, darek wrote:
> [...]
    > sądu. Czy gotówka którą zmarły przechowywał w domu również musi
    > zgłoszona i czy te pieniądze podlegają opodatkowaniu? Część pieniędzy

    tak,
    wszystko co zostało w spadku.

    No chyba, ze uważasz, że nikt o tej gotówce nie wie, nikt nie podkabluje
    i urzad skarbowy nigdy cię nie zapyta za co kupiłeś sobie "coś tam"

    Po za tym skoro i tak nie płacisz podatku od tego, to nie rozumiem po co
    w ogóle się zastanawiać dlaczego miałbyś tego nie wpisywać.

    I jeszcze raz się dopytaj "kolegi" co uzyskał:
    a) stwierdzenie nabycia spadku u notariusza
    b) czy teź "Wyrok sądu" zwany akurat w tym przypadku postanowieniem o
    nabyciu spadku.
    c) i kiedy dostał a) lub b) i czy b) ma już na piśmie

    id dobrze mu doradź, żeby szczególnie w przypadku b) nie czekał do
    statniego dnia 6 miesiąca, bo terminy zaczęły lecieć trochę wcześsniej
    niż data na postanowieniu.

    druk SD-Z2 (o ile nie wypuszczono nowszego w ostatnim czasie)

  • 6. Data: 2017-09-25 22:50:12
    Od: darek <d...@k...eu>

    W dniu 2017-09-25 o 22:29, Liwiusz pisze:
    > Nie będzie podatku, bez względu na walutę.

    To doskonała wiadomość, bo kolega obawiał się tego, że jedynie pieniądze
    odziedziczone z rachunku bankowego zmarłego ojca są wolne od podatku a
    gotówka "ze skarpety" objęta jest jakąś stawką podatku nawet w I grupie
    spadkowej.

    --
    dziękuję
    Darek

  • 7. Data: 2017-09-25 22:51:40
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 9/25/2017 3:50 PM, darek wrote:

> [...]
    > odziedziczone z rachunku bankowego zmarłego ojca są wolne od podatku a
    > gotówka "ze skarpety" objęta jest jakąś stawką podatku nawet w I grupie

    Nie.
    I grupa zwolniona jest ze wszystkiego.

    Te przelewy czy gotówka to tylko w przypadku darowizn. Nie spadków.

  • 8. Data: 2017-09-25 23:11:22
    Od: darek <d...@k...eu>

    W dniu 2017-09-25 o 22:49, witek pisze:
> [...]
    >
    > id dobrze mu doradź, żeby szczególnie w przypadku b) nie czekał do
    > statniego dnia 6 miesiąca, bo terminy zaczęły lecieć trochę wcześsniej

    Dziękuję, teraz widzę, że stwierdzenie o nabyciu spadku i postanowienie
    o nabyciu spadku to różne dokumenty. Czytałem kserokopię tego pisma i
    pamiętam, że był to dokument sądowy czyli to jest postanowienie o
    nabyciu spadku.

    Wydrukowałem koledze Twoją przestrogę dotyczącą terminów, ale nie
    rozumiem dlaczego tak jest. Osobiście bym to liczył tak:
    - data wyroku sądowego na dokumencie + 1 miesiąc to termin
    uprawomocnienia się wyroku
    - od daty uprawomocnienia jest 6 miesięcy na zgłoszenie do US

    --
    Darek

  • 9. Data: 2017-09-26 07:49:42
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Nie, to za długo.

    -----
    > Osobiście bym to liczył tak:
    > - data wyroku sądowego na dokumencie + 1 miesiąc to termin uprawomocnienia się
    wyroku

  • 10. Data: 2017-09-26 08:10:25
    Od: "A. Filip" <a...@b...pl>

    witek <w...@g...pl> pisze:

> [...]
    > niż data na postanowieniu.
    >
    > druk SD-Z2 (o ile nie wypuszczono nowszego w ostatnim czasie)

    Wszystko *zawsze* jest takie proste jak w tym zakładanym scenariuszu
    "syn spadkodawcy jako jedyny spadkobierca (formalnie potwierdzony)"?

    W mało prawdopodobnym bardzo skrajnym przypadku bardzo dużej sumy i
    spadkodawcy o małych dochodach Urząd Skarbowy może "powziąć podejrzenie"
    że dochody spadkodawcy były nielegalne albo że spadkobierca "pierze"
    własne niezadeklarowane dochody deklarując je jako spadek.
    Tylko że człowiek "przez całe życie" może całkiem sporo "uciułać" a
    zakazu (niezbyt mądrego) "trzymania w materacu" (obecnie) nie ma.
    To w jakiej proporcji "znaleziona gotówka" pozostaje do reszty spadku
    może mieć sporawe znaczenie w takich "czepialskich" scenariuszach.

    "Znaj proporcjum, mocium panie"

    --
    A. Filip