    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Reforma OFE
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 30 Sep 2017 13:07:54 +0200

    Dnia Fri, 29 Sep 2017 21:18:19 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Skok wzłotówkach. Przy czym nic w sklepch nie było, bo lidzie wszytko
    > wykupywali. Ja zawzewzłotówkach pensję brałem. Z tego co pamiętam ten
    > skok był jesienią / zimą.

    Ja kojarze bardziej zime ... ale to mogl byc poczatek 1990.
    I tak zgrubsza pamietam, ze w sklepach juz bylo - moze to skutek
    wzrostu cen, moze gospodarki rynkowej ... ale przeciez cena na
    produkcje nie wplywa, tzn nie bezposrednio ... to moze eksport do ZSRR
    zatrzymalismy ?

    > Ale kredyt był rozliczany na 30 lat, a po 10 pozostałe 2/3 z pensji
    > spłacałeś. Tylko cudów nie ma i stracili ci, którzy mieli wówczas
    > depozyty.

    Dokladnie.

    > Potem - jak pamiętam - zaczęto jakoś ratować tych z depozytami,
    > ale ze Skarbu Państwa.

    Raczej nie pamietam, moze specjalne - mieszkaniowe, samochodowe.
    Ewentualnie banki tak ratowano, bo jak musza dawac 20% dla
    przyzwoitosci, a kredyty maja stare na 5%, to sie udac nie moze.

    Balcerowicz szybko banki uwolnil, zaczela sie rewaloryzacja kredytow i
    zmiana ich oprocentowania ... kto mial stary kredyt ten musial szybko
    te jedna pensje na splate calkowita wydac, kto mial niedawny kredyt i
    nie mial grubszej gotowki, ten zbankrutowal jak Lepper.

    > I dlatego uważam, że ZUS wbrew pozorom jest najbezpieczniejszym
    > rozwiązaniem. To znaczy był, bo skoro można było uznać, że bezkarnie
    > można zabrać świadczenia niektórym mundurowym, jaką masz gwarancję, że
    > kiedyś nie zabiorą mężczyzną o wzroście 180~190 cm akurat. Tym bez
    > brody, by nie dało się nagle zgolić?

    Juz dawno stracilem watpliwosci - panstwo powie "nie mamy pieniedzy na
    pana emeryture i co pan nam zrobi" :-)
    Moge zaglosowac na innych, ale oni tez nie beda mieli pieniedzy :-)

    Ale tak nie bedzie, cos tam jedna wyplaca ... ciekawe czy starczy na
    jedzenie, czynsz i lekarstwa. Ale jak nie, to moze zadbaja, zebym mogl
    bez czynszu mieszkac :-)

    > Jak jego? To spółki. Zarząd ogłosi upadłość i tyle. Jak ze SKOK-IEM.

    Ale wiesz - to duzy bank/ubezpieczyciel.
    Ma setki mln kapitalow wlasnych - jak przyjdzie mu do OFE doplacic np
    1%, powiedzmy 500 mln zl, to przyjdzie syndyk i doplaci.
    A akcjonariusze zostana z niczym.

    > Pomijając podważenie zaufania do państwa, jako gwaranta tej umowy, to
    > indeksowanie świadczenia wypłacanego do aktualnych poborów jest
    > najbezpieczniejszym z przychodzących mi do głowy rozwiązań.

    Chyba, ze wszyscy mlodzi wyjada. Albo choc polowa. Albo sie stana
    wygodni i nie beda rodzic wnukow.

    Zalety emerytury bezkapitalowej, indeksowanej srednia krajowa
    dostrzegam, ale - jakbys mnie 5 lat temu spytal, czym sie rozni
    obietnica wyplaty emerytury w ZUS, od obietnicy wyplaty emerytury
    przez OFE, ktore ma wiekszosc kapitalu w obligacjach SP ...
    to bym powiedzial, ze Panstwo zawsze moze powiedziec "nie mamy pana
    emerytury i co pan nam zrobi", a jak przestanie splacac obligacje ...
    oj, krach sie zrobi wielki i zaraz zabraknie pieniedzy na osmiorniczki
    i sluzbowe limuzyny. Wiec musi splacac, nawet kosztem emerytow.

    Jak widac - mylilem sie. Tzn - ostatnie zdanie okazalo sie prawdziwe,
    tylko nie przewidzialem jak latwo mozna znalezc obligacje, ktorych nie
    trzeba splacac :-(

    J.