  • 21. Data: 2004-12-10 08:27:07
    Temat: Re: zaginela paczka itd..
    Od: Janusz <j...@a...net.pl>

    On Fri, 10 Dec 2004 09:16:33 +0100, dick wrote:
    > ale przez ten przepis rozumiem ze nie ma na to szans w momencie gdy
    > sprzedajacy nada paczke
    > ma dowod nadania paczka jest juz sprzedana i jak zginie moja strata

    Jesli ma dowod i jestes pewny, ze paczke wyslal, to niestety nic
    nie zrobisz:( Tylko tak jak pisalem wczesniej: sprawdz na 100% czy
    paczke wyslal.

    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 22. Data: 2004-12-10 10:16:36
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Fri, 10 Dec 2004 08:40:23 +0100, Andrzej Lawa naskrobał(a):

> [...]

    > A dodatkowo dobiję cię Art. 548. KC:
    > § 1. Z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego
    > korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej
    > utraty lub uszkodzenia rzeczy.
    > § 2. Jeżeli strony zastrzegły inną chwilą przejścia korzyści i ciężarów,
    > poczytuje się w razie wątpliwości, że niebezpieczeństwo przypadkowej
    > utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z tą samą chwilą.
    >
    > A przypominam, że zgodnie z 544KC "chwila wydania" to chwila, w której
    > sprzedający powierza przesyłkę przewoźnikowi (np. Poczcie Polskiej).

    cała teoria byłaby prawidzwa gdyby nie to, że ustawodawca nie bez powodu
    *wyrażnie* wskazał sposób realizacji transakcji w art 544 par 2 - którego
    przypadkiem nie zauważyłeś:

    art 544 p 2
    "Jednakże kupujący obowiązany jest zapłacić cene dopiero *po* nadejściu
    rzeczy na miejsce przeznaczenia i *po* umożliwieniu mu zbadania rzeczy"

    Patrząc przez pryzmat tego artukułu sprawa wygląda zupełnie inaczej.
    Dodatkowo kupującego chronią przepisy o rekojmi która bez istnienia art 544
    p2 w ogóle byłbaby ułomna z racji braku możliwości dochodzenia praw przy
    zgubieniu przesyłki. Pomijam fakt że kupujący absolutnie nie jest stroną
    przy umowie zawartej pomiędzy pocztą polską a sprzedającym i nie posiada
    aboslunie żadnych uprawnień ani możliwości dochodzenia roszczeń. Przy
    uzględnieniu art 544 p2 sprawa się całkowicie normuje.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 23. Data: 2004-12-10 11:08:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Sebol wrote:

> [...]
    > "Jednakże kupujący obowiązany jest zapłacić cene dopiero *po* nadejściu
    > rzeczy na miejsce przeznaczenia i *po* umożliwieniu mu zbadania rzeczy"

    Obowiązany - owszem. Ale nie jest to przymus dla kupującego - może
    zapłacić wcześniej. Jeśli chce.

> [...]
    > p2 w ogóle byłbaby ułomna z racji braku możliwości dochodzenia praw przy
    > zgubieniu przesyłki. Pomijam fakt że kupujący absolutnie nie jest stroną

    Rękojmia? Przy zagubionej przesyłce? Jakieś herezje wypisujesz...

    > przy umowie zawartej pomiędzy pocztą polską a sprzedającym i nie posiada
    > aboslunie żadnych uprawnień ani możliwości dochodzenia roszczeń. Przy
    > uzględnieniu art 544 p2 sprawa się całkowicie normuje.

    Przy swojej interpretacji całkowicie pomijasz Art. 548, który wyraźnie
    mówi, kiedy i na kogo przechodzą korzyści i ciężary związane z
    przedmiotem oraz kto się powinien martwić o przypadkowe uszkodzenie lub
    utratę.

  • 24. Data: 2004-12-10 13:35:08
    Od: "Rafal M" <markii@pocztaWYTNIJ_TO.gazeta.pl>

    Uzytkownik "Janusz" <j...@a...net.pl> napisal w wiadomosci
    > nie zrobisz:( Tylko tak jak pisalem wczesniej: sprawdz na 100% czy
    > paczke wyslal.

    Tylko jak?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 25. Data: 2004-12-10 13:46:08
    Od: Janusz <j...@a...net.pl>

    On Fri, 10 Dec 2004 14:35:08 +0100, Rafal M wrote:

    > Tylko jak?

    popros o wyslanie DOKLADNEGO skanu (duza rozdzielczosc)
    i potem odczytaj z niego poczte , numer przesylki
    i zadzaon po prostu na poczte, zeby Ci powiedzieli czy taka to a taka
    paczka poszla.

    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 26. Data: 2004-12-10 14:52:53
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

> [...]
    > trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.
    >
    > Czyli towar zostaje uznany za wydany przez sprzedającego w momencie

    1. A czy sprzedający ma dowód, że w tej paczce był właśnie zamówiony towar?
    Sprzedający miał obowiązek dostarczyć konkretny towar, a jedyne, co można
    stwierdzić, że zaginęła mu _jakaś_ paczka.

    2. Czyli twierdzisz, że na tej zasadzie nawet przy wysyłce z płatnością przy
    odbiorze kupujący miałby obowiązek za przedmiot transakcji zapłacić mimo, że
    nie dostał towaru?

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 27. Data: 2004-12-10 15:47:39
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Fri, 10 Dec 2004 12:08:24 +0100, Andrzej Lawa naskrobał(a):

    > Obowiązany - owszem. Ale nie jest to przymus dla kupującego - może
    > zapłacić wcześniej. Jeśli chce.

    Art 544 stanowi całość nawet wynika to z wyrazu "jednakże". Wyrywając jeden
    paragaf z artykułu i ignorując resztę zapisów możesz zrobić co ci się
    żywnie podoba.

    > Rękojmia? Przy zagubionej przesyłce? Jakieś herezje wypisujesz...

    bo?

> [...]
    > mówi, kiedy i na kogo przechodzą korzyści i ciężary związane z
    > przedmiotem oraz kto się powinien martwić o przypadkowe uszkodzenie lub

    Jedno nie przeczy drugiemu.

  • 28. Data: 2004-12-10 16:38:33
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Sebol wrote:

    > Art 544 stanowi całość nawet wynika to z wyrazu "jednakże". Wyrywając jeden
    > paragaf z artykułu i ignorując resztę zapisów możesz zrobić co ci się
    > żywnie podoba.

    No, nie tak do końca wszystko, ale coś jest w tym, co piszesz ;)

    Jeśli jeszcze nie zapłacił - nie nie ma obowiązku zapłacić.

    Ale jeśli zapłacił z góry, a towar z formalnego punktu widzenia został
    mu wydany i zgodnie z ustawą wszelkie problemy z towarem są
    jegoproblemami - na jakiej podstawie może żądać zwrotu kasy, hmm?

    [ciach]

    > bo?

    Jak stwierdzisz wady czegoś, czego nie ma? ;)

    > Jedno nie przeczy drugiemu.

    To ja poproszę o cytat z jakichś komentarzy albo podparcie się
    prawomocnymi wyrokami.

    Tak na marginesie: jak wygląda w świetle 544 par.2 odmowa przez pocztę
    umożliwienia skontrolowania stanu zawartości paczki _przed_ zapłaceniem
    poczcie kwoty pobrania (przesyłka za pobraniem), hmm?

  • 29. Data: 2004-12-10 18:38:39
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Sebol wrote:
> [...]
    > rzeczy na miejsce przeznaczenia i *po* umożliwieniu mu zbadania rzeczy"
    >
    > Patrząc przez pryzmat tego artukułu sprawa wygląda zupełnie inaczej.

    a strony inaczej (wysyłka za pobraniem ze wszelkimi tego konsekwencjami)
    umówić się nie mogły?
    ale niezależnie od tego mampoważne wątpliwości czy rzeczywiście
    świadczenie zostało spełnione w chwili i miejscu wydania rzeczy...

    > Dodatkowo kupującego chronią przepisy o rekojmi która bez istnienia art 544
    > p2 w ogóle byłbaby ułomna z racji braku możliwości dochodzenia praw przy
    > zgubieniu przesyłki.

    Andrzej już napisał... jakich to praw z rękojmi chcesz dochodzić wobec
    zagubionej rzeczy?

    KG

  • 30. Data: 2004-12-10 21:07:54
    Od: "dick" <d...@o...pl>

    > Jesli ma dowod i jestes pewny, ze paczke wyslal, to niestety nic
    > nie zrobisz:( Tylko tak jak pisalem wczesniej: sprawdz na 100% czy
    > paczke wyslal.

    oczywiscie sprzedawca nadal paczka na 100% wszystko jak trzeba
    mi chodzilo o to co sie stanie gdy zginie:)